گروه ادب و هنر- احمد افشار: آیین پایانی بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با حضور سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد و جمعی از مسئولان فرهنگی، قاریان و حافظان قرآن، با تقدیر از حجت‌الاسلام قرائتی به پایان رسید.

پرونده نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ۲۱ بسته ‌شد


در این مراسم که با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف نمایشگاه و نمایندگان ۵۰کشور جهان برگزار شد، از حجت‌الاسلام قرائتی مفسر و شارح قرآن کریم به‌عنوان قهرمان قرآنی از نگاه بازدیدکنندگان، تقدیر به عمل آمد. همچنین از استاد شهریار پرهیزگار که در نهضت حفظ قرآن کریم به‌خصوص بین نوجوانان و جوانان نقش مؤثری ایفا کرد و استاد کریم منصوری قاری توانای کشور به‌عنوان نفرات دوم و سوم تقدیر شد. در قسمت دیگر این مراسم از خادمین نهج البلاغه و صحیفه سجادیه قدردانی شد. پیش از این در نشست خبری افتتاح این دوره از نمایشگاه اعلام شده بود که در مراسم اختتامیه، رئیس‌جمهور دولت یازدهم حضور پیدا می‌کند که ظاهرا به‌خاطر قرین شدن مراسم تحلیف حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با مراسم اختتامیه و میزبانی وی از سران کشورهای مهمان، نتوانست در این مراسم حضور پیدا ‌کند.

بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم در طول یک‌ماه گذشته عرصه‌ای برای عرضه و به نمایش گذاشتن آثار و فعالیت‌های قرآنی مراکز و نهادهای مختلف بود و از این میان، همچون سال‌های قبل‌بخش قابل‌توجهی از فضای نمایشگاه به ناشران و تولیدکنندگان آثار مکتوب قرآنی و دینی اختصاص یافته بود که شمار آنان به ۲۵۰ناشر، اعم از خارجی و داخلی می‌رسید. همچنین این دوره از نمایشگاه قرآن کریم با شعار «قرآن، سبک زندگی» انتخاب شد و تمامی بخش‌ها با این شعار محوری برنامه‌های خود را برای بازدیدکنندگان ارائه کردند. به گفته حمید خرمی، مدیر بخش مکتوب نمایشگاه، در این دوره تعدادی از بخش‌های نمایشگاه سال گذشته که ارتباط محتوایی با هم داشتند، در هم ادغام شدند و بدین‌ترتیب بیش از ۴۰بخش پذیرای علاقه‌مندان به حضور در این نمایشگاه معنوی بودند. وی با بیان اینکه این دوره از نمایشگاه قرآن‌کریم به سوی تخصصی‌شدن حرکت کرد، افزود: نمایشگاه امسال متنوع‌تر از سال‌های گذشته بود و این امر سبب شد تا تعداد بازدیدکنندگان نسبت به دوره‌های پیشین نمایشگاه قرآن‌کریم افزایش یابد اما نوسانات بازار کاغذ و تأثیر آن بر بهای کتاب منجر به کاهش خرید بازدیدکنندگان شد. مدیر بخش مکتوب بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همچنین تصریح کرد: برخی ویژگی‌های بخش مکتوب مانند غرفه‌های امیرالمومنین علی‌(ع)، سبک زندگی دینی و تازه‌های علوم قرآنی به بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، رنگ و بویی خاص بخشیده بود.

روح‌الله سنایی، نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: بخش نمایشی بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این رویداد قرآنی بود که با ارائه مجموعه‌ای از کارهای دینی و مناسبتی توانست رضایت مخاطبان را جلب کند. وی افزود: نمایش‌های اجراشده در این بخش همگی گزینش شده بودند و در انتخاب آنها حساسیت و دقت فراوانی صورت گرفته بود که برخی از آنها برگزیدگان جشنواره‌هایی چون «تئاتر صاحبدلان» بودند و برخی دیگر ویژه نمایشگاه تولید شده بودند که نمونه بارز آن با توجه به هتک حرمت اخیر به مقبره حجربن عدی، از یاران حضرت‌علی(ع)، نمایشی با این موضوع بود.

به گفته سنایی، توفیق بخش نمایشی نمایشگاه قرآن کریم به‌دلیل آن بود که این بخش چند سالی است که طبق برنامه‌ای مشخص با مدیریت کانون تئاتر دینی اجرا می‌شود و در انتخاب آثار برای اجرا تمامی موازین فنی و همچنین ارتباط موضوعی به آن رعایت شده است. وی که با کارگردانی نمایش «پیامبراعظم(ص)» در نمایشگاه قرآن کریم امسال حضور داشت گفت: استفاده از قصه و جذابیت‌های بصری در خلق یک اثر نمایشی همواره برای مخاطبان از جذابیت خاصی برخوردار بوده است و به‌نظر من اختصاص بخشی برای اجرای آثار نمایشی نمایشگاه قرآن‌کریم در محل رفت‌وآمد بازدیدکنندگان از نمایشگاه موجب شد تا علاوه بر مخاطبان حرفه‌ای، سایر بازدیدکنندگان هم در گذر از این بخش دقایقی درنگ کرده و به تماشای آثار نمایشی آن بایستند یا بنشینند.

کد خبر 226042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز