همشهری آنلاین: یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت روز قدس تاکید کرد: با برگزاری روز قدس، مسلمانان می‌توانند بار دیگر به هدف مشترک خود مبنی بر آزادسازی فلسطین بازگردند.

مذاکرات صلح

ایسنا نوشت: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره‌ مذاکرات سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی اظهار کرد: معمولا صهیونسیتها، آمریکایی‌ها و محافظه کاران عرب در آستانه‌ روز قدس یک سری فعالیت‌های تصنعی دیپلماتیک را شروع می‌کنند تا حضور مردم در راهپیمایی‌ روز قدس را از رونق بیندازند.

وی ادامه داد: هر زمان که تحولات فلسطین مردمی شود و فلسطین در کانون توجه خود قرار می‌گیرد، اوضاع برای اعمال فشار رژیم صهیونستی بر فلسطین دشوار می‌شود. بر همین اساس تحرکات تصنعی صورت می‌گیرد و بلافاصله پس از روز قدس موج سرکوب و کشتار فلسطینیان آغاز می‌شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد:‌ در مذاکرات سازش تنها مساله دیپلماسی مورد توجه قرار گرفته و دستور کاری برای این دیپلماسی مشخص نشده است. در عمل می‌توان دید که مواضع طرفین تا چه حد از یکدیگر دور است. به طور نمونه صهیونیست‌ها حاضر نشدند که وقفه‌ای را در شهرک‌سازی‌ها ایجاد کنند، این شهرک‌سازی‌ها از گذشته ادامه داشته و نشان دهنده بی‌توجهی این رژیم به همه قطعنامه‌ها است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: صهیونیست‌ها تنها می‌خواهند فلسطینیان 9 تا 15 درصد از سرزمین اصلی خود را در اختیار داشته باشند و در همین اندازه خاک نیز از حاکمیت و موجودیت برخوردار نباشند. بیت‌المقدس و بخشی از آن را صهیونیست‌ها برای فلسطین به عنوان پایتخت به رسمیت نمی‌شناسند. به عبارت دیگر صهیونیستها سعی دارند در این مذاکرات نیز هرگونه آرمان عقیدتی، مذهبی و دینی را از بین برند.

فلاحت پیشه با اشاره به آوارگان فلسطینی، ادامه داد:‌ مساله آوارگان فلسطینی هیچ جایگاهی در مذاکرات ندارد. مذاکرات سازش در حال حاضر با مشکلاتی روبه رو است و نمایندگان کل فلسطین نیستند و حتی در نشست گذشته گروههای فلسطینی هرگونه مذاکرات با این رژیم را رد کردند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد:‌ در طول دو سال گذشته حماس در بازی سیاسی بازی خورد، آنها با دنباله‌روی با اخوانی‌های مصر و قطر، ضربه اساسی به خود زدند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی که دنیای اسلام دچار انشقاق و خونریزی شده است، روز قدس می‌تواند شرایطی فراهم کند که آتش بس را میان خود ایجاد کرده و وحدت‌گرایانه عمل کنند.

وی با اشاره به تحولات مصر و سوریه گفت: در تحولات چند روز گذشته در مصر بیش از 150 مسلمان کشته شدند، از طرف دیگر روزانه در سوریه یکی از کشورهای حاضر در خط مقدم روزانه مسلمانان کشته می‌شوند. روز قدس می‌تواند یک مامن وحدت گرایانه باشد تا بدین شکل مسلمانان بتوانند بار دیگر به هدف مشترک خود مبنی بر آزاد سازی فلسطین بازگردند.

وی با اشاره به موجودیت خصمانه و جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی ادامه داد: موجودیتی که تنها از زمان تاسیس تاکنون جنگ طلبی را ترویج کرده، این رژیم است. در روز قدس مسلمانان در سراسر جهان می‌توانند وحدت گرایانه علیه دشمنی که همواره باعث آشوب در منطقه می‌شود، به پا خیزند.

کد خبر 225186
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز