گروه شهری: خط 9سامانه اتوبوس‌های تندرو در مسیر بزرگراه امام علی تا پیش از مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد تا حلقه تکمیلی رینگ اتوبوس‌های تندروی پایتخت تنها منتظر خط تندروی بزرگراه صدر بماند. با بهره‌برداری از خط بزرگراه امام علی همچنین امکان تردد از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه پایتخت تنها با یک اتوبوس ممکن می‌شود.

تهران یزرگراه

با بهره‌برداری از خط بزرگراه امام علی همچنین امکان تردد از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه پایتخت تنها با یک اتوبوس ممکن می‌شود.خط 9سامانه اتوبوس‌های تندرو از انتهای شرقی بزرگراه ارتش آغاز می‌شود و با ادامه مسیر در بزرگراه امام علی تا شهرری ادامه خواهد یافت. این خط با طول حدود 35کیلومتر به یکی از مهم‌ترین خطوط اتوبوس‌های تندرو تبدیل خواهد شد چرا که ضمن اتصال شمال به جنوب شهر، گامی در راستای تکمیل شبکه اتوبوس‌های تندرو محسوب می‌شود.

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این‌باره اظهار کرد: عملیات آماده‌سازی‌ فاز نهایی خط 9سامانه اتوبوس‌های تندرو در مسیر بزرگراه امام علی آغاز شده و در تلاشیم که این خط را تا پیش از مهرماه تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم تا با آغاز مهرماه شبکه اتوبوسرانی بتواند با ظرفیت و توان بیشتر به شهروندان خدمات رسانی کند. براساس طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک، شهر تهران باید دارای 10خط بی‌آرتی باشد. هشتمین خط بی‌آرتی از پایانه مسافربری جنوب تا پایانه خاوران هفته گذشته به بهره‌برداری رسید. نهمین خط در بزرگراه امام علی و دهمین خط این سامانه در بزرگراه صدر نیز در راستای تحقق طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

از سال 86تا پایان سال 89، 5خط بی‌آرتی با طول تقریبی 85کیلومتر به بهره‌برداری رسید که این میزان در سال 90با افتتاح خط 10این سامانه به طول 12کیلومتر و امتداد یافتن خط 4از میدان جمهوری تا پایانه جنوب به 104کیلومتر و 6خط رسید اما استقبال شهروندان از این سامانه حمل‌ونقلی سبب شد خط 5 بی‌آر‌تی به‌عنوان هفتمین خط سامانه اتوبوس‌های تندرو در روزهای پایانی شهریور‌91در مسیر رسالت- آرژانتین آغاز به‌کار کند. در طول این چند سال با استقبال شهروندان از این سامانه شهرداری تهران هم برای رفاه بیشتر شهروندان تلاش کرد و خطوط بی‌آر‌تی را در سطح پایتخت گسترش داد. امروزه خطوط بی‌آرتی، روزانه بیش از 2میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند. مطالبات مردم در این چند سال به همراه تلاش‌های شهرداری تهران روند توسعه در این شبکه حمل‌ونقلی را سرعت بخشیده است.

هم‌اکنون خطوط اتوبوس‌های تندرو با وجود اینکه تنها 4درصد از شبکه خطوط را تشکیل می‌دهند روزانه بیش از 2میلیون مسافر را در شهر جابه جا می‌کنند، که با ورود سری جدید اتوبوس‌های دوکابین و بهره‌برداری چند خط دیگر از این سامانه شاهد افزایش سهم جابه جایی‌های اتوبوس‌های تندرو در شهر خواهیم بود. با بهره‌برداری از 2 خط جدید اتوبوس‌های بی‌آرتی در مسیر بزرگراه صدر و امام علی، این شبکه به‌زودی تکمیل خواهد شد و قادر به خدمات رسانی بهتر و مناسب‌تر به شهروندان می‌شویم.

6 سال فعالیت خطوط اتوبوسرانی تندرو در پایتخت نشان می‌دهد اتوبوس تندرو نه‌تنها به‌عنوان یک سیستم جدید حمل‌ونقلی بلکه به‌عنوان یک تفکر جدید مدیریتی، پس از چند سال به یک مطالبه جدی مردم تبدیل شده است. این سامانه حمل‌ونقل با جابه‌جایی سریع شهروندان توانسته سهم قابل‌توجهی از سفرهای درون‌شهری تهران را به‌خود اختصاص دهد، به‌طوری که در حال حاضر روزانه بیش از 2میلیون مسافر در شهر توسط این ناوگان جابه‌جا می‌شوند.

در حال حاضر بیش از 7هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فعال هستند که از این تعداد1426دستگاه به سامانه بی‌آر‌تی اختصاص دارد. براساس آمار منتشره شرکت اتوبوسرانی تهران این تعداد اتوبوس فعال در سامانه بی‌آر‌تی، 4درصد کل ناوگان اتوبوسرانی تهران است اما توانسته 44درصد جابه‌جایی‌های شهر تهران را پوشش دهد. براساس طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک، شهر تهران باید دارای 10خط بی‌آرتی با طول 167کیلومتر باشد که تا به امروز 7خط با طول تقریبی 114کیلومتر فعالیت می‌کنند.

کد خبر 225009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز