گروه شهری: مطالعات مربوط به احداث پل تقاطع بزرگراه بعثت با خیابان شهید رجایی، فاز نخست طراحی را پشت سر گذاشت.

highway

مدیر گروه پل و بزرگراه‌های سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران ضمن اعلام خبر فوق افزود: طرح احداث پل طبقاتی بزرگراه بعثت به‌صورت شرقی- غربی، از قبل از تقاطع خیابان شهید محمد بخارایی در محدوده پایانه مسافربری جنوب تهران آغاز شده و با عبور از تقاطع راه‌آهن تهران- مشهد، خیابان شهید رجایی و خط شماره یک مترو، تا قبل از میدان بهمن امتداد می‌یابد.

میرفاضل نیکزاد با بیان اینکه مسیر اجرای این پروژه یک کیلومتری دارای یک دستگاه پل در تقاطع خط راه‌آهن است، یادآور شد: ملاحظات ترافیکی ایجاب می‌کند که این پل تا زمان ساختن 2پل کنارگذر به‌عنوان مسیرهای جایگزین حفظ شود. در طرح احداث پل تقاطع بزرگراه بعثت با خیابان شهید رجایی، پل تقاطع این بزرگراه با خط راه‌آهن متعاقب احداث کنارگذرهای غیرهمسطح برچیده می‌شود تا در نهایت امکان احداث پایه‌های پل طبقاتی فراهم شود.

وی در تشریح ویژگی‌های مختلف طرح احداث تقاطع بزرگراه بعثت با خیابان شهید رجایی که به طرح احداث بزرگراه طبقاتی بعثت نیز موسوم است، این طرح را شامل تقاطعی غیرهمسطح در چند تراز ارتفاعی دانست و افزود: درحالی‌که تراز مثبت یک این تقاطع سبب حذف چراغ قرمزها از مسیر بزرگراه بعثت شده و ترافیک عبوری را روان‌تر می‌سازد، تراز صفر با مجموعه راستگردها و دوربرگردان‌ها باعث بهبود دسترسی‌ها و ترددهای محلی می‌شود. در نهایت دسترسی مسیر شمال به جنوب خیابان شهید رجایی از طریق احداث یک مسیر زیرگذر، به تراز منفی یک منتقل شده و در این تراز ارتفاعی ارتباط بزرگراه بعثت با ترمینال جنوب حفظ می‌شود.

گفتنی است نخستین تلاش‌ها برای احداث تقاطع بزرگراه بعثت با خیابان شهید رجایی به بیش از 20سال پیش بازمی‌گردد.
در سال 1386مطالعه و طراحی این پروژه یک‌بار دیگر در دستور کار قرار گرفت و با اضافه‌شدن تقاطع خیابان‌های عباسی و بخارایی، سازه مورد نظر به روش پل‌های فلزی طراحی شد؛ روشی که بعدها در کارگاه مهندسی ارزش جای خود را به پل‌های صندوقه‌ای داد. در واقع انتخاب این روش امکان اجرای یک پروژه ضروری روی جریان سنگین ترافیک بعثت را فراهم ساخته است؛ امکانی که طی 20سال گذشته با روش‌های معمول احداث پل مهیا نبود.

کد خبر 226015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز