همشهری آنلاین: معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از افتتاح موزه ملی مطبوعات در یکی از مکان‌های تاریخی تهران موسوم به سر قبر آقا در شب چهارشنبه خبر داد و آن را هدیه‌ای در راستای شعار خود یعنی توسعه کیفی مطبوعات عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌ رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز دوشنبه 31 تیرماه و با هدف تشریح فعالیت‌های این معاونت در دوران مسئولیت وی و نیز موضوع راه‌اندازی موزه مطبوعات در محل این معاونت برگزار شد.

محمدزاده در این کنفرانس مطبوعاتی از افتتاح موزه ملی مطبوعات طی مراسمی در شب چهارشنبه 15 ماه رمضان برابر با 2 مرداد در محلی موسوم به بقعه سر قبر آقا در بازار تهران که مدفن چند تن از چهره‌های معروف عالم سیاست و روزنامه‌نگاری ایران از جمله ناظم‌الاطباء، امام جمعه عهد نالصرالدین شاه و سعید نفیسی بوده، خبر داد.

وی همچنین با اشاره به تاریخ 170 ساله مطبوعات در ایران گفت: این تاریخ، سندی ازشمند است و باید مورد توجه قرار بگیرد و از آن محافظت کرد و تشکیل موزه مطبوعات یکی از راه‌های صیانت از این میراث ارزشمند بوده است.

بقعه سر قبر آقا که از این پس باید آن را موزه ملی مطبوعات ایران نامید

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اضافه کرد: باغی که اکنون موزه مطبوعات در آن بنا شده، بلااستفا ده مانده بود، ما آن را از اوقاف اجاره کردیم و برای این کار اجاره نامه محکمی هم بستیم. بعد از این مرحله کار آماده‌سازی و ساخت دکوراسیون و همچنین انتقال اسناد مرتبط با مطبوعات به این موزه شروع شد.

به گفته محمدزاده، پاره‌ای از اسناد و ملزومات موزه مطبوعات به صورت امانی از جاهایی مثل کتابخانه ملی و کتابخانه آستان قدس و روزنامه اطلاعات به این موزه متقل شده و از برخی از آنها هم کپی گرفته شده که اینها پس از افتتاح، در معرض دید عموم گذاشته خواهند شد.

وی قدمت برخی اقلام گرآوری شده در موزه مطبوعات را به 100 سال هم تخمین زد و تاکید کرد: راه‌اندازی این موزه لازم بود و این هدیه‌ای است در جهت توسعه کیفی مطبوعات.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره میزان رعایت استاندادرهای حفظ اسناد و اقلام گردآوری شده از جاهای مختلف در موزه مطبوعات هم گفت: تلاش شده که استانداردهای موزه‌ای رعایت شود و آسیبی به این اقلام وارد نشود.

کد خبر 224208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز