گروه شهری: رشد خانه- موزه‌های مختلف در سال‌های اخیر نگاهی متفاوت از مدیریت شهری را نزد مخاطبان فرهنگ پایتخت ارائه کرده است.

موزه بهشتی

در پی رشد این نگاه در شهرداری تهران، در دوره اخیر مدیریت شهری خانه - موزه‌های بسیاری برای احیای چهره‌های شهیر شهر ساماندهی و بازسازی شده است. در این زمینه به تازگی خبر رسیده که موزه شهید آیت‌الله بهشتی نیز آماده بهره‌برداری شده تا در سالگرد شهادت این شهید افتتاح شود.

پس از خانه پدری پروفسور حسابی که به همت فرزندان آن مرحوم و همکاری شهرداری تهران به خانه-موزه‌ای در محله شاپور و کوچه کلیسای تهران واقع در منطقه12 تبدیل شد، طرح خانه - موزه در تهران برای خانه دکتر شریعتی نیز اجرا شد. این خانه توسط شهرداری خریداری و به‌عنوان ‌موزه و مرکز فرهنگی دکتر علی شریعتی ساماندهی شد.

پروژه دیگر نیز متعلق به خانه - موزه شهید مطهری در خیابان دولت بود که در سال86 توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خریداری، بازسازی و تجهیز شد و محمدباقر قالیباف همزمان با سالگرد شهادت استاد، آن را افتتاح کرد. یکی از اهداف اصلی تغییر کاربری منزل استاد شهید مرتضی مطهری به خانه‌- ‌موزه، تبدیل‌شدن آن به مرکزی پژوهشی در حوزه نواندیشی دینی بود که در این زمینه، کار فراهم‌کردن بانک اطلاعات کتاب‌ها و مقالات استاد و نیز تحقیقات، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌هایی که در مورد اندیشه ایشان نوشته شده است آغاز شد.

در سال گذشته نیز خانه - موزه عزت‌الله انتظامی افتتاح شد. متولی شروع این اقدام شهرداری تهران و منطقه یک بود تا محل سکونت شخصیت‌های علمی، هنری و فرهنگی کشورمان را ( که در آن عمری از فعالیت خود را سپری کرده‌اند ) تملک کرده و به‌عنوان میراث فرهنگی و هنری به آن ارج نهد. اما معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران دیروز در بازدید از پروژه مرمت و بازسازی منزل شهید بهشتی گفت: این مکان فرهنگی همزمان با هفتم تیر سالروز شهادت دکتر بهشتی و 72نفر از یاران صدیق انقلاب به بهره‌برداری خواهد رسید.

سیدمحمدهادی ایازی در بازدید از پروژه مرمت و بازسازی منزل شهید بهشتی ضمن اعلام این خبر افزود: اوایل سال گذشته منزل شهید بهشتی به‌منظور تبدیل این سرا به موزه، در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران قرار گرفت.
وی گفت: پس از انجام مطالعات اولیه و بررسی چندین طرح برای نحوه مرمت و بازسازی، امروز این پروژه مراحل نهایی اجرا را طی می‌کند و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته هفتم تیر سالروز شهادت دکتر بهشتی و 72نفر از یاران صدیق انقلاب و رهبری به بهره‌برداری خواهد رسید.

ایازی ادامه داد: حفظ و مرمت سراهای مشاهیر فرهنگی یکی از مهم‌ترین راهکارهای ترویج الگوی فرهنگ اسلامی و ایرانی همچنین سبک زندگی ایشان به‌شمار می‌رود و شهرداری تهران با اهتمام ویژه‌ای نسبت تحقق این مهم طی سال‌های گذشته اقدام کرده است. در راستای حفظ و نگهداری از منازل اساتید فرهنگ و هنری که در تهران زیسته‌اند تاکنون خانه - موزه‌های دکتر چمران و استاد شهید مرتضی مطهری و دکتر شریعتی در پایتخت افتتاح شده است.

کد خبر 219490
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز