آیین گشایش موزه بزرگان دین که مشتمل بر سردیس‌های بزرگان دینی کشور است در شرایطی در ارگ آزادی تهران برگزار شد که حجت‌الاسلام ادیب یزدی، از مدعوین به آیین گشایش موزه بزرگان دین با انتقاد از این شیوه نامگذاری گفت: کلمه موزه در کنار دین را مشمئز‌کننده می‌دانم چون موزه این مطلب را به ذهن متبادر می‌کند که عبارت است از چیزهایی که جامعه از نظر عملیاتی نسبت به آن اعراض دارد و بیشتر به دیده فخر و عبرت به آن نگاه می‌کند. اما کلمه دین و رجال دینی یعنی حقیقتی که تا ابد ادامه دارد.

گشایش موزه بزرگان دین در ارگ آزادی


به گزارش مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب یزدی در این مراسم که با حضور جمعی از علما و مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها برگزار شد، افزود: هر اندازه کاروان تمدنی بشری پیشرفت کند اسلام از آن بالاتر است، به هیچ عنوان چیزی متعالی‌تر از اسلام واقع نمی‌شود و زمانی که 2عنوان موزه و دین کنار هم قرار می‌گیرند ممکن است مقداری مشمئز‌کننده باشد.وی افزود: اگر به جای کلمه موزه لغت‌شناسان سازمان میراث فرهنگی کلمه‌ای بهتر یا متعالی‌تر جایگزین می‌کردند بهتر بود. کلمه موزه مدت‌هاست که نخ‌نما شده است.

موزه نامی جهانی است

محمد شریف ملک‌زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در مراسم گشایش موزه بزرگان دین که مشتمل بر سردیس‌های کامپوزیتی روحانیون مشهور ایران و بزرگان دینی است، گفت: متأسفانه در کشورمان خیلی کارها انجام نمی‌شود و وقتی کاری هم انجام می‌شود می‌گویند چرا در سال‌های گذشته انجام نشد؟ وی گفت: 34سال از انقلاب می‌گذرد اما هیچ‌یک از حوزه‌های علمیه، سازمان‌های تبلیغات و پژوهشکده‌های اندیشه اسلامی به‌دنبال این قضیه نبودند که جایی را به‌عنوان موزه یا سردیس بزرگان دین راه‌اندازی کنند.

ملک‌زاده درباره نام موزه بزرگان دین که حجت‌الاسلام ادیب یزدی نسبت به آن اعتراض داشت، افزود: سازمان ایکوم نام موزه را جهانی دیده و این نام برای کارهای بزرگ و جهانی انتخاب شده است. مانند موزه قرآن کریم و ما نمی‌توانستیم عنوان دیگری را برای آن انتخاب کنیم شاید اگر درباره آن فکر شود بتوان نامی را در سطح بین‌المللی انتخاب کرد.

وی گفت: نسل‌های آینده اگر بخواهند تفکر شیعه را ادامه بدهند و مرجعیت شیعه را بشناسند باید از گذشته مرجعیت اطلاع داشته و تفکرات و اندیشه‌های ناب امام را بشناسند نه اینکه فقط در مراسم‌ها و ایام خاص نسبت به معرفی بزرگان دین اقدام کنیم.

ملک‌زاده افزود: در موزه بزرگان دین خواستیم نسل‌های آینده با شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله کلینی و آخوند اصفهانی آشنا شوند و بدانند که چرا این افراد به این درجات رسیده‌اند و باعث شده‌اند که جهان اسلام به آنان افتخار کند.

ویژگی‌های موزه بزرگان دین

آتوسا مومنی، معاون میراث فرهنگی کشور نیز در ادامه مراسم گشایش موزه بزرگان دینی در ساختمان ارگ آزادی تهران گفت: در کشور موزه‌های مختلف و به‌صورت پراکنده داریم اما راه‌اندازی موزه مفاخر دین مغفول مانده بود و باید زودتر مورد نظر قرار می‌گرفت.

وی گفت: در حال ساخت تندیس‌های دیگر هستیم ولی امروز به معرفی برخی از بزرگان پرداخته‌ایم و در کنار سردیس آنها دست نوشته‌های برجسته ایشان نیز به نمایش گذاشته شده است. مومنی افزود: در برخی از استان‌ها نسبت به معرفی برخی مفاخر اقدام کرده‌ایم اما ضرورت داشت در قلب پایتخت نیز فضای جدید و اطلاعات غنی‌تری در سطح بین‌الملل قرار دهیم.

موزه بزرگان دین مشتمل بر سردیس‌ها و تندیس‌هایی از رجال و بزرگان دینی ازجمله آیت‌الله ارباب، آیت‌الله بهجت فومنی، آخوند فشارکی، ملاصدرا، شیخ‌بهایی، کاشف‌القطاء و علمای دیگر دین است که در ساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در محل ارگ آزادی تهران برپا شده است.

سردیس‌های موزه توسط 6نفر از هنرمندان مجسمه‌ساز کشور ساخته شده که بیشتر آنها با عکس شمایل علمای دین تفاوت دارد.همچنین سردیس‌های به نمایش درآمده در این موزه به رنگ قهوه‌ای ساخته شده و در فضایی تاریک به نمایش درآمده است.

کد خبر 224703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز