همشهری آنلاین: علی اکبر صالحی در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارشی از تحولات مصر، موضع ترکیه و تلاش برای حل مسائل پیش آمده پیرامون اقامت ایرانیان در امارات ارائه کرد.

علی اکبر صالحی از رایزنی‌های صورت گرفته با وزیر امور خارجه امارات برای حل مسائل پیش‌آمده اخیر پیرامون اقامت ایرانیان در امارات خبر داد.

سید حسین نقوی حسینی با اشاره به جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و وزیر امور خارجه و معاونان وی که عصر دیروز (سه‌شنبه، 25 تیر) برگزار شد، گفت: در این جلسه، دکتر صالحی بحث خود را با بررسی سوابق فکری- تاریخی اخوان‌المسلمین شروع کرد و با اشاره به نقش آنها در تاریخ سیاسی مصر به حضور اخوان در انقلاب اخیر مصر پرداخت و اینکه مرسی به‌عنوان یک اخوانی رأی آورد و به ریاست جمهوری رسید ولی پس از ریاست جمهوری و سفر به عربستان، روابط مثبتی با آمریکا برقرار کرد و عکس‌العملی نسبت به کمپ دیوید نداشت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر امور خارجه معتقد بود جمهوری اسلامی ایران از پیروزی انقلاب مصر و انتخاب مرسی به ریاست جمهوری استقبال کرد و ملاقات‌های مکرر و سفرهایی بین دو کشور و مقامات آنان صورت گرفت به طوری که ایران اعلام آمادگی کرد به صورت یک‌طرفه روادید را لغو کند ولی مقامات مصر پابه‌پای جمهوری اسلامی نیامدند واز سوی دیگر اخوانی‌ها در داخل مصر نیز نتوانستند پاسخگوی مطالبات مردم باشند و بالاخره فتنه‌انگیزی برخی قدرت‌ها نیز به عوامل فوق اضافه شد و دولت مصر را با مشکل روبرو کرد.

وی افزود: وزیر امور خارجه به مشکلات داخلی مصر اشاره و بیان کرد که مرسی خودش زمینه برخورد با حکومتش را فراهم کرد.
نقوی حسینی گفت: صالحی درباره سفر اخیر خود به ترکیه توضیح داد که مقامات این کشور از رویدادهای مصر و برکناری مرسی به شدت ناراحت بودند و در نهایت ضمن حمایت از اخوان، اعلام کردند به مطالبات مردم مصر احترام می‌گذارند.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: صالحی با اشاره به مسائل پیش‌آمده اخیر پیرامون اقامت ایرانیان در امارات اعلام کرد که طی گفت‌وگویی که با وزیر امور خارجه امارات داشته، بنا شده این مشکل حل شود.

سید حسین نقوی حسینی گفت: در این جلسه، آقایان امیر عبداللهیان و قشقاوی گزارش‌های تکمیلی را ارائه کردند و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس، توضیحاتی پیرامون حادثه اخیر که در سفر حج عمره برای ایشان پیش آمده بود ارائه کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: وی در هنگام بازگشت از نماز صبح مورد حمله دو ناشناس قرار گرفته که سر و صورت خود را بسته بودند و این حمله باعث اعزام او به بیمارستان شد.

نقوی حسینی تصریح کرد: حسینی با گله و اظهار نگرانی از حادثه مذکور، از وزیر امور خارجه خواست به طور جدی موضوع خشونت علیه ایرانیان در عربستان را دنبال کنند و حتی اگر لازم است سفر حج عمره را لغو کنند.

در این جلسه که آخرین نشست مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر امور خارجه و معاونین ایشان در دولت دهم بود آقایان آخوندزاده، امیر عبداللهیان، قشقاوی،‌عراقچی، مهمانپرست، کمالوندی، خاجی و زارعی حضور داشتند.

 

کد خبر 223540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز