همشهری آنلاین: رهبر جمعیت اخوان‌المسلمین، شورای عالی نیروهای مسلح و احزاب سیاسی مخالف مرسی را تهدید کرد برای بازگرداندن مشروعیت قانونی، ارتش آزاد مصر را تشکیل خواهد داد.

محمد بدیع رهبر کل اخوان المسلمین

به گزارش فارس به نقل از روزنامه الجزائری «النهار»، محمد بدیع رهبر کل اخوان المسلمین شورای عالی نیروهای مسلح مصر و احزاب سیاسی مخالف مرسی را تهدید کرد که برای بازگرداندن مشروعیت قانونی به زودی ارتش آزاد مصر را تشکیل خواهد داد.

بدیع تأکید کرد که مصری‌های حامی مرسی حق دارند دیدگاه خود برای بازگرداندن رئیس جمهور منتخب خود را اعمال کنند و تا زمانی که این خواسته محقق نشود مصر آرام نخواهد گرفت و اعتراض ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تعداد زیادی از افراد شریف در ارتش مصر حضور دارند که مرگ را بر حاکمیت یک خائن به کشور و دین خود ترجیح می‌دهند.

رهبر کل اخوان المسلمین تأکید کرد که به زودی با جدایی تعدادی از عناصر ارتش، ارتش آزاد مصر تأسیس خواهد شد که وظیفه آن آزادی مصر و بازگرداندن مشروعیت به عنوان تنها تضمین ایجاد آرامش و ثبات در کشور خواهد بود.

وی همچنین نسبت به احتمال ترور مرسی به دست مخالفان وی و نیروهای مسلح هشدار داد و تأکید کرد که آرامش و ثبات تا بازگشت مرسی به شبه جزیره «سیناء» باز نخواهد گشت.

بدیع در صفحه رسمی خود در توئیتر همچنین کودتای ارتش و مخالفان مرسی را پیش از آنکه کودتا بر مشروعیت بداند، کودتا بر اسلام دانست و تأکید کرد با توجه به قوانین دین در مخالفت با خروج از اطاعت حاکم، باقی ماندن اسلام از باقی ماندن یک دولت ارجحیت دارد.

وی همچنین به ارتش مصر هشدار داد که میان ثبات کشور و مشروعیت یکی را انتخاب کند و هرگونه رایزنی با نیروهای مسلح را رد کرد و افزود که اطلاعاتی دارند که نیروهای مسلح با قرار دادن دارو در غذای محمد مرسی تلاش می‌کنند بر توان ذهنی او تأثیر بگذارند.

رهبر کل اخوان المسلمین تأکید کرد که کمک‌های مالی برخی کشورهای عربی بعد از برکناری مرسی برای پنهان کردن فروپاشی اقتصاد مصر و ناتوانی ارتش در ادامه روند جنبش بوده است.

وی همچنین از حامیان مشروعیت در میدان الرابعه العدویه خواست به اعتراض‌های خود ادامه دهند و نسبت به ادامه حضور خود در میدان استوار و صبور باشند.

پیشتر نیز در پی ادامه اعتراض‌ها به برکناری مرسی و حادثه تیراندازی به حامیان وی در برابر ساختمان گارد ریاست جمهوری، بدیع «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر را متهم کرد که این کشور را به سرنوشت سوریه دچار خواهد کرد.

توافقنامه امنیتی کشورهای عربی برای پیگرد اخوانی‌ها

از سوی دیگر یک روزنامه کویتی از توافقنامه‌ امنیتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای پیگرد اعضای جماعت اخوان المسلمین در این کشورها پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه کویتی «السیاسه» از توافقنامه‌ای پرده برداشت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امضا کرده و براساس آن، سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشورها هرکس را که عضو جماعت اخوان المسلمین یا مظنون به عضویت در این جماعت است، در کشورهای خود تحت پیگرد قرار خواهد داد.

این روزنامه کویتی در ادامه به نقل از یک منبع امنیتی حوزه خلیج فارس نوشت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست نمایندگان وزرای خارجه خود طی پنج‌شنبه گذشته در ریاض، پایتخت عربستان سعودی طرحی پیشگیرانه را تصویب کردند تا به موجب آن هریک از این کشورها فهرستی از عناصر وابسته به جماعت اخوان المسلمین تهیه کنند تا پس از آن زمینه اخراج آنها از کشورهایشان را فراهم کنند.

این تصمیم کشورهای عضو شورای خلیج فارس پس از سرنگونی «محمد مرسی»، رئیس جمهوری مصر و وابسته به جماعت اخوان المسلمین اتخاذ شد.

این درحالی است که برخی منابع بین المللی از دست داشتن عربستان سعودی و امارات عربی متحده در برنامه ریزی و حمایت از دخالت ارتش مصر برای برکناری مرسی و تلاش برای به قدرت رساندن بازماندگان رژیم سابق در مصر سخن می‌گویند.

روزنامه السیاسه ادامه داد: حاضران در نشست ریاض توصیه کردند که نام اعضای جماعت اخوان المسلمین که در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اقامت دارند و در مراکز حکومتی و خصوصی این کشورها مشغول به کار هستند، مشخص و رابطه آنها با رهبران اخوانی زیر نظر قرار گرفته و رصد شود.

این درحالی است که السیاسه به این نکته اشاره می‌کند که دستگاه‌های امنیتی این کشورهای عربی گزارش‌هایی به حکومت‌های خود درباره خطر این افراد و احتمال ایجاد بحران‌ و چالش برای این کشورها به خاطر تلاش برای کمک به جماعت اخوان المسلمین در مصر به ویژه در راستای حوادثی که این کشور در این اواخر شاهد آن بوده، هشدار داده‌اند.

این روزنامه کویتی نوشته است که حاضران در نشست مقرر کردند، ابزارهای نظارتی را برای زیر نظر گرفتن تمام امور مربوط این افراد مانند امور مالی و معاملات مالی و تجاری و بازرگانی آنها تشکیل دهند که کارشناسانی از امور امنیتی و اقتصادی را در برمی‌گیرد.

به ادعای السیاسه ، حاضران در نشست تاکید کردند که کشورهای متبوعشان در این اواخر به شدت تحت فشار اخوان المسلمین جهت تغییر مواضع‌شان در قبال تحولات مصر و محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده این کشور و حمایت از وی و تلاش برای بازگرداندن او به قدرت بودند.

برگزاری نشست بین‌المللی و محرمانه اخوان‌المسلمین در استانبول

منابع آگاه روزنامه‌های مصری گزارش دادند که روز یکشنبه نشستی سری و بین‌المللی میان اعضای اخوان‌المسلمین و حامیان آنها از سراسر جهان در استانبول در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه مصری «الوطن»، منابع آگاه تأکید کردند که تشکیلات جهانی اخوان المسلمین امروز نشست‌هایی سری در استانبول ترکیه برای توافق بر رویکردی در تعامل با تحولات مصر برگزار می‌کند.

یک منبع سیاسی آگاه تُرک تأکید کرد که این نشست سری از روز یکشنبه آغاز شده است و تعدادی از رهبران اخوان المسلمین و گروه‌های اسلامگرای جهانی برای حضور در این نشست‌ها به هتلی در نزدیکی فرودگاه «آتاتورک» استانبول منتقل شده‌‌اند.

در این نشست‌ها اعضای دفتر جهانی ارشاد،نمایندگانی از حماس و اعضای تشکیلات اخوان در سراسر جهان حضور خواهند داشت.

اعضای اخوان در این نشست خطرهای احتمالی که نقش سیاسی این گروه را در داخل و خارج مصر تهدید می‌کند را بررسی خواهند کرد.

«راشد الغنوشی» رهبر جریان «النهضه» تونس که حزب حاکم این کشور است نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

غنوشی بارها تأکید کرده بود که حزب حاکم اسلام‌گرای تونس به شرایط مصر دچار نخواهد شد و سناریوی مصر در تونس قابل اجرا نیست.

کد خبر 223112
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز