همشهری آنلاین: یک تحلیل‌گر سیاسی در مصاحبه با پرس تی‌وی با اشاره به سیاست منفعت‌طلبانه واشنگتن در ایجاد بی‌ثباتی در منطقه، دخالت امریکا را در بحران جاری مصر ممکن دانست.

استفان لندمن روز چهارشنبه (۱۰ جولای، ۱۹ تیر) در حالی که به اهداف و سیاست‌های امریکا در منطقه اشاره داشت، به پرس تی‌ وی گفت: «واشنگتن خشونت و بی‌ثباتی را ترجیح می‌دهد؛ این کشور تمایل دارد مصر مانند دیگر کشورهای این منطقه و مناطق دیگر با اهداف امریکا هم‌سو باشد. دستان آلوده واشنگتن در جای جایِ رویدادها و اوضاع وجود دارد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که مصر از سوم ژوئن ۲۰۱۳ میلادی، بعد از چند روز اعتراضات گسترده ضد دولتی، با اعلام ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش این کشور مبنی بر برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور مصر و تعلیق تبعیت از قانون اساسی این کشور، شاهد موج جدید ناآرامی و بحران بوده است.

السیسی در پی اعلام این حکم، «عدلی محمود منصور»، رئیس دادگاه عالی قانونی اساسی مصر را به عنوان رئیس جمهور موقت مصر معرفی کرد؛ محمود منصور روز پنج شنبه (۴ جولای، ۱۳ تیر) به عنوان رئیس جمهور موقت مصر سوگند یاد کرد.

السیسی در تلاش برای جلوگیری از تلقی این حرکت به عنوان یک کودتای نظامی، تصمیم و اقدام خود را هم‌سو با خواست مردم عنوان کرده است.

ارتش مصر همچنین اعلام کرده است، رئیس جمهور برکنار شده مصر در بازداشت «پیشگیرانه» به سر می‌برد.

لندمن در گفت‌وگو با پرس تی‌وی همچنین به بحران جاری در سوریه با طراحی عوامل خارجی اشاره کرد و افزود: «آن چه در سوریه روی می‌دهد با اوضاع کنونی مصر متفاوت است. جنگی وجود ندارد، اما نوعی نبرد سطح پایین علیه مردم مصر در کار است که خاطر نشان می‌کند این کشور با منافع مشابه قدرت اداره می‌شود و مردم از حقوق اساسی که سزاوار آن هستند، محروم مانده‌اند.»

وی تصریح کرد: «این طرح "شورای عالی نیروهای مسلح مصر" SCAF است؛ این طرحی است از سوی واشنگتن؛ این طرح اسرائیل است مگر این که مصری‌ها به دور از خشونت برای تغییر آن اقدام کنند؛ آن‌ها در این اوضاع گرفتار شده‌اند و اوضاع فقط بدتر خواهد شد.»

کد خبر 222769
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز