گروه اقتصادی: درحالی‌که بسیاری از شهروندان کشور با معضل کمبود و گرانی دارو و دیگر اقلام اساسی به‌دلیل عدم‌تخصیص ارز مرجع مواجهند، گندم خارجی بی‌کیفیت با ارز مرجع و به‌صورت بی‌رویه وارد کشور می‌شود.

کشاورزی

به گزارش همشهری اما از سوی دیگر کشاورزان داخلی مجبورند در فصل برداشت دسترنج خود، گندم را به‌دلیل پایین بودن قیمت در انبار خانه‌ها ذخیره کنند شاید در آینده مسئولان دلی بر آنها بسوزانند و دسترنج یکساله و دخل خانواده آنها را به ارزش واقعی خرید کنند. البته در این شرایط بهترین سود را دلالانی می‌برند که با قیمتی کمی بالاتر از قیمت دولتی، دسترنج یکساله کشاورزان را خریداری می‌کنند. درحالی‌که به‌گفته وزارت جهادکشاورزی بیش از 9میلیون تن گندم در استان‌های کشور برداشت شده تنها حدود 4میلیون تن آن از سوی بخش خصوصی و دولتی خریداری شده است.

به‌گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی، آنها به‌دلیل قیمت پایین خرید تضمینی از فروش گندم خودداری می‌کنند.سید وحیدرضا ابطحی گفت: دولت مکلف است قیمت خرید تضمینی گندم را قبل از شروع فصل کاشت به اطلاع کشاورزان برساند که در سال92- 91 این قیمت متناسب با قیمت‌های جهانی و افزایش هزینه‌ مرتبط با کشت، شامل هزینه‌های آماده‌سازی زمین، تهیه کودهای شیمیایی، سموم کشاورزی، نیروی کارگری و سایر هزینه‌های مربوطه تعیین نشد که مشکلات فعلی را به وجود آورده است.

در این میان مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهادکشاورزی نیز نسبت به کاهش تولید گندم در سال آینده هشدار داد و تأکید کرد: اگر قیمت خرید تضمینی گندم افزایش نیابد امسال هم باید دست به دامان واردات شویم چرا که قیمت تمام‌شده هرکیلوگرم گندم برای کشاورزان 820تومان است درحالی‌که آنها محصول تولید‌ شده خود را کیلویی 720و 750تومان می‌فروشند و تاکنون هزینه حمل‌ونقل محصول از سر زمین تا مراکز خرید به کشاورزان داده نشده است.

کد خبر 223477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز