گروه اقتصادی: اختلاف میان وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت با به اوج رسیدن فصل برداشت گندم از مزارع هر روز ابعاد جدیدتر و جدی‌تری به‌خود می‌گیرد.

به گزارش همشهری، پس از اختلاف 10میلیون‌تنی بر سر ظرفیت تولید گندم داخلی و همچنین آلوده‌بودن گندم‌های وارداتی از هند و پاکستان در مقابل پرداخت پول نفت، اختلاف بر سر قیمت تضمینی گندم داخلی و قیمت گندم وارداتی بین 2 وزارتخانه کشاورزی و صنعت و تجارت بالا گرفته است. اختلافی که در اظهارات اخیر مشاور وزیر جهادکشاورزی بعینه مشاهده می‌شود هرچند این اظهارات بیانگر یک واقعیت تلخ در کشور است و آن بی‌‌ارزش کردن دسترنج میلیون‌ها کشاورز و دهقان و تلاش برای واردات گندم‌های بی‌کیفیت با قیمت بالاست.

سیدجاسم ساعدی گفت: شرکت بازرگانی دولتی در کمیته تعیین نرخ گندم می‌توانست نرخ خرید را افزایش دهد اما از آنجایی که ظاهراً این شرکت به‌دنبال واردات است، ترجیح داد گندم را به قیمت 1200تومان وارد کند. وی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه وزارت جهادکشاورزی پیش‌بینی تولید 12میلیون تن گندم کرده اما شرکت بازرگانی دولتی اعلام می‌کند گندمی برای خرید وجود ندارد، گفت: همه این مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری نامناسب گندم است که سال گذشته و امسال اتفاق افتاده است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی افزود: درحالی‌که قیمت تمام‌شده برای کشاورزان بیش از 850تومان است اما نرخ خرید تضمینی 720تومان اعلام شده و این قیمت پایین انگیزه آنها را برای تحویل به مراکز دولتی کمتر کرده است. مشاور وزیر جهادکشاورزی گفت: سال گذشته گندم به اندازه کافی در کشور بوده و اینطور نبوده است که مردم بدون نان و گندم بمانند و به رغم وجود گندم کافی اقدام به واردات شده است.

کد خبر 221822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز