گروه اقتصادی: نرخ پایین خرید تضمینی گندم ایرانی و تخصیص ارز مرجع برای واردات گندم موجب کاهش انگیزه گندمکاران به تولید و فروش گندم به قیمت خرید تضمینی به دستگاه‌های دولتی شده و زمینه قاچاق گندم به کشورهای همجوار به‌ویژه عراق را فراهم کرده است.

این شرایط موجب شده تا به‌رغم ادعای خودکفایی بازهم گندم‌های خارجی نان مردم ایران شده و گندم ایرانی به‌دلیل قیمت و کیفیت پایین از سفره مردم کشورهای همسایه سردرآورده یا در جیره غذایی دام‌ها قرار گرفته است. شیوع برخی بیماری‌ها مانند سن و خشکسالی در مناطق غرب کشور زمینه افت کیفی گندم تولید داخل را فراهم آورده و با اعلام نرخ پایین خرید تضمینی و کاهش میزان برداشت انگیزه گندمکاران برای برداشت و فروش گندم به مراکز دولتی کم‌رنگ شده است.

تازه‌ترین آمارها در حالی از واردات 600هزار تن گندم در فصل برداشت داخلی حکایت دارد که تعیین نرخ خرید تضمینی 720و 750تومانی گندم معمولی و دوروم و تداوم واردات گندم‌های آلوده پاکستانی با تأکید مسئولان به تهاتر برق و گندم چشم‌انداز مبهمی را پیش روی تولید‌کنندگان قرار داده است. گندم پاکستانی در حالی به‌دلیل وجود بیماری‌ در فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی سازمان حفظ نباتات قرار دارد که اخیرا وزیر نیرو از موافقت با طرف پاکستانی برای تهاتر گندم به ازای بهای 40میلیون دلاری صادرات برق به این کشور خبر داده است اما براساس کنوانسیون بین‌المللی حفظ نباتات، واردات محموله‌های کشاورزی مشروط به تطابق با استانداردهای کشور مقصد است.

با وجود این دیدگاه‌ها چندی پیش سخنان سخنگوی وزارت بازرگانی پاکستان مبنی بر توافق با ایران برای صادرات 100هزار تنی گندم و تسویه 53میلیون دلاری بدهی برق، واکنش معاون قرنطینه و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات را به‌دنبال داشت.
علی‌اکبر یاسمی افزود: با توجه به شیوع بیماری‌های رایج گندم مانند سیاهک ناقص و علف هرز استریگا واردات این گندم‌ها به ایران ممنوع بوده و کشورهای صادرکننده گندم باید گواهی بهداشت محصول خود را براساس شرایط و مفادی که از سوی سازمان حفظ نباتات ایران اعلام می‌شود از وزارت بهداشت کشور خود دریافت کنند و پس از احراز شرایط بهداشتی اعلام شده از سوی ایران، محصول وارداتی به قرنطینه سازمان حفظ نباتات در گمرک وارد و پس از بررسی و نمونه‌برداری درصورت تأیید، این محموله می‌تواند به کشور وارد شود.

کد خبر 218786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز