همشهری آنلاین: رویترز اعلام کرد ایران با وجود تحریم‌ها طی دو هفته گذشته ۶۰۰ هزار تن گندم از بازار اروپا خریداری کرده است که این امر نشان می‌دهد دولت ایران نیازهای غذایی مردمش را به هر قیمت ممکن تامین می‌کند.

گندم

تسنیم به نقل از رویترز نوشت: با توجه به کاهش پیش بینی‌ها از میزان محصول گندم ایران طی امسال، این کشور با خرید بیش از نیم میلیون تن گندم برای پر کردن سیلوهای ذخیره گندم داخلی‌اش، بار دیگر به بازار بین‌المللی غلات بازگشته است.

تجار گفتند، ایران در طی دو هفته گذشته حدود 600 هزار تن گندم از منطقه دریای بالتیک و آلمان خریداری کرده که حدود 200 هزار تن آن روز دوشنبه خریداری شده است.

یک تاجر اروپایی گفت: «من فکر می‌کنم که در چند ماه آیند ما شاهد خرید بیشتر گندم از سوی ایران خواهیم بود، زیرا چشم انداز برداشت محصول در ایران نامشخص است.»

تجار گفتند، زمان ارسال محموله‌های گندم به ایران در ماه جولای، آگوست و سپتامبر و آگوست است.

آمریکا و اتحادیه اروپا به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، این کشور را تحت تحریم قرار داده‌اند. ایران تاکید می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای خود را برای اهداف صلح آمیز دنبال می‌کند.

تحریم‌ها غذای انسان و دام را در بر نمی‌گیرد، اما محدودیت‌های مالی، دسترسی شرکت‌های ایرانی به سیستم بانکی بین‌المللی را محدود کرده و پرداخت پول واردات مواد غذایی را سخت‌تر کرده است.

مارک دوبوویتز، از مشاوران دولت اوباما و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در امور تحریم‌ها گفت: «ایران می‌تواند از دارایی‌های خود در حساب‌های بانکی‌اش در یک کشور برای خرید کالاهای بشردوستانه شامل مواد غذایی از هر کشور دیگری استفاده کند.»

وی افزود: «و این کالاهای بشردوستانه می توانند به صورت مستقیم خریداری شده و بدون عبور از کشوری که حساب بانکی در آن قرار دارد به ایران انتقال یابند.»

به گفته تجار، ایران همچنین ممکن است از دلالان خارجی برای برخی خریدها و انجام پرداخت ها استفاده کرده باشد. یک منبع مطلع در این باره گفت: «خرید مواد غذایی این پیام را می رساند که دولت ایران نیازهای غذایی مردمش را به هر قیمت ممکن تامین می کند.»

منابع آگاه گفتند، ایران پول محموله های گندم را با استفاده از چند نوع ارز پرداخت کرده و قیمت این خریدها معادل 350 دلار در هر تن و یا 210 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که اردن دیروز محموله گندمی از بازار بین المللی خریداری کرد که قیمت هر تن آن 297.5 دلار در هر تن بود.

آلمان با فروش 1.087 میلیون تن گندم به ایران در فاصله جولای 2012 تا مارس 2013، یکی از تامین کنندگان اصلی گندم ایران بوده است.

کد خبر 217640
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز