همشهری آنلاین: گروه موسیقی «سیاوش» به سرپرستی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان، شامگاه 22 تیرماه، صدای «آیینه‌ها» را این بار در تالار وحدت طنین‌انداز کردند.

همایون شجریان

ایسنا نوشت: صندلی‌های تالار وحدت برای سومین و آخرین شب یک به یک میزبان آن‌هایی است که برای آغاز همسرایی ساز‌ها‌، لحظه‌ شماری می‌کنند.

برنامه در وقت تعیین شده آغاز شده و هنرمندان یکایک چهره می‌نمایانند تا شب «آیینه‌ها» را خاطره ساز کنند.

حسین رضایی‌نیا(دف و دایره)، همایون نصیری(جمبه، دم دم و کوزه)، حمید خوانساری(بربط)، داریوش آذر (کنترباس)، اصغر عربشاهی (تار)، مهیار طریحی(سنتور)، آیین مشکاتیان(تنبک)، سهراب پورناظری(کمانچه) و همایون شجریان خواننده با هم به روی صحنه آمدند تا به تدریج روح و روان شنوندگان را با خود به دنیای موسیقی ببردند.

کنسرت همایون شجریان و گروه سیاوش - تالار وحدت

کنسرت در مقدمه نوا آغاز می‌شود. همایون شجریان هم در جستجوی ناب‌ترین حس لحظه برای آواز، خواندن شعر حافظ را انتخاب می‌کند و سازها خوب از پس همراهی با او برمی‌آیند.

اما قطعه «آیینه‌ها بی‌قرار تو هستند باز آ که چشم‌انتظار تو هستند» از ساخته‌های کیخسرو پورناظری، با کلامی از هومن ذکایی فضای متفاوتی را در سالن حکم‌فرما کرد.

«نگار» با کلامی از مهسا زمانیان و ساخته کیخسرو پورناظری، «هفت‌دریا» با کلامی از مولانا از قطعاتی بودند که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند.

نمایی از یک خانه اصیل ایرانی برای سن کنسرت در نظر گرفته شده بود که فضا را برای کمانچه‌نواری سهراب پورناظری مطلوب‌تر می‌کرد. او قطعه «از عشق» را هم بر اساس ملودی‌ از تهمورس پورناظری نواخت.

همایون شجریان در سخنانی گفت: امشب آخرین شب از کنسرت گروه «سیاوش» است و در این برنامه دو تصنیف را هم به کیخسرو پورناظری تقدیم می‌کنیم.

او ادامه داد: دی وی دی این کنسرت به زودی منتشر خواهد شد که کارگردانی آن بر عهده رخشان بنی‌اعتماد خواهد بود.

بخش دوم اجرا به ساز و آواز اصفهان اختصاص داشت. به گونه‌ای که سهراب پورناظری با تنبورنوازی، همخوانی شجریان را همراهی می‌کرد.

کنسرت همایون شجریان و گروه سیاوش - تالار وحدت

مجموعه اپیزودیک «رهایی» از ساخته‌های سهراب پورناظری شامل قطعات «مهتاب» با کلامی از خیام، «خداوند اسرار» با کلام مولانا، «جانی» و «صدآه» با کلامی از حافظ بخش دیگری از این اجرا را تشکیل می‌داد که با «مدگردی‌» تنوعی را برای مخاطب ایجاد می‌کرد.

دراین بخش دکور برنامه نیز به فراخور قطعات موسیقی تغییر کرد و تصاویری در پس صحنه به نمایش درآمد که طراحی آن برعهده باران کوثری بود.

پس از پایان قطعات درج شده در بروشور، گروه «سیاوش» قطعه آخر را به اجرای یکی از قطعات پرویز مشکاتیان اختصاص داد.

قطعه «جام جهان» که پیش از این توسط محمدرضا شجریان خوانده شده بود این بار با صدای شجریان پسر، پایان بخش شب «سیاوش‌ها» بود.

تهیه‌کنندگی این کنسرت نیز بر عهده شرکت «آواسازان ققنوس» بود.

کد خبر 223156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز