همشهری آنلاین: شهرداد روحانی، آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک در گفت وگویی از ویژگی های کنسرت ۲۴ و ۲۵ مرداد خود در برج میلاد و اجرای کامل سمفونی خلیج فارس و عرضه سی دی این کار که توسط ارکستر لندن اجرا و ضبط شده است می‌گوید.

 به گزارش همشهری آنلاین او در این گفت وگو که با روزنامه شرق انجام داد با اشاره به اینکه  ایده اصلی این قطعه یعنی سوئیت‌سمفونی خلیج‌فارس به حدود دو سال قبل برمی‌گردد که انجمن موسیقی هرمزگان، نوشتن این قطعه را به من پیشنهاد داد گفت: ما قسمت‌هایی از آن را سال بعد (۱۳۹۱) در تهران و در روز خلیج‌فارس با ارکسترسمفونیک تهران و گروه کُر تهران (در تالار وحدت) اجرا کردیم. سپس بانک «سامان» برای ضبط این کار سرمایه‌گذاری کرد و موفق شدیم این قطعه را در لندن و با ارکسترسمفونیک لندن و گروه کُر لندن در استودیوی ابی‌رود (Abbey Road Studios) ضبط کنیم.

شهرداد روحانی درباره جایگاه ارکستر سمفونیک لندن گفت: ارکسترسمفونیک لندن و گروه کُر لندن جزو بهترین و تواناترین ارکسترسمفونیک‌های دنیا هستند و قطعاتی که با همکاری آنها ضبط می‌شود از شرایط خاصی برخوردار است. خوشبختانه چون من روابط خوبی با این ارکستر دارم، توانستم این کار را خیلی سریع جلو ببرم و بعد از اینکه این کار ضبط شد با پشتیبانی بانک سامان قرار شد در ۲۴ و ۲۵ مرداد امسال و در برج میلاد این سوئیت‌سمفونی به‌صورت زنده اجرا شود و همزمان سی‌دی این کار هم رونمایی شود.

روحانی درباره دلیل انتخاب ارکستر سمفونیک لندن برای اجرای این اثر گفت: من از روز اول اصرار داشتم که این سوئیت‌سمفونی در یک کشور مهم اروپایی ضبط شود، کدام کشور مهم‌تر از انگلستان و کدام ارکستر مهم‌تر از ارکسترسمفونیک لندن! می‌دانید که از لحاظ سیاسی کشور انگلستان نقش زیادی در خاورمیانه و تقسیم‌بندی‌های آن داشته، البته من نمی‌خواهم موضوع را سیاسی کنم اما به‌طور سمبلیک هم که شده من اصرار داشتم که این کار در این محل ضبط شود چون برای اینکه این کار در جاهای دیگری ضبط شود هم امکان زیادی وجود داشت. برای مثال در اتریش می‌توانستم آن را با یکی از بهترین ارکسترهای وین ضبط کنم، یا با ارکسترهای جاهای دیگر ضبط شود.

هم امکان زیادی وجود داشت. برای مثال در اتریش می‌توانستم آن را با یکی از بهترین ارکسترهای وین ضبط کنم، یا با ارکسترهای درجه‌یک آمریکایی، ولی چرا تصمیم گرفتم آنجا را برای ضبط انتخاب کنم چون در خاورمیانه و حوزه خلیج‌فارس انگلیسی‌ها نقش مهمی داشتند. برای همین خواستیم اشاره کوچکی داشته باشیم.

من پشت این کار منظوری دیدم، حالا اینکه به نتیجه برسد یا نرسد را نمی‌شود پیش‌بینی کرد. شما مجسم کنید گروه کُر انگلیسی که همه آنها انگلیسی هستند، با زبان خودشان بارها تکرار می‌کنند Persian Golf  و جالب است برای شما بگویم زمانی که این کار را انجام می‌دادم لذت عجیبی می‌بردم چون با وجودی که ما آماده شده بودیم چندبار سعی کردیم این قطعه را ضبط و تمرین کنیم تا من این کلمات را بیشتر بشنوم. در حقیقت هدف این بود که با بالاترین کیفیتی که در دنیا امکان دارد این کار ضبط شود چون یک کار ملی است و به این خاطر می‌خواستم این کار به بهترین نحو ممکن انجام شود که خوشبختانه با پشتیبانی‌ای که صورت گرفت این اتفاق افتاد.

روحانی با اشاره به این نکته که  پارسال بخشی از این سوئیت‌سمفونی اجرا شده بود، ولی قبل از آن هم کامل نوشته شده بود گفت:در کار آهنگسازی وقتی چیزی به ذهن من می‌رسد به فرصتی نیاز دارم که آن را به روی کاغذ بیاورم، در نتیجه وقتی می‌خواهم این کار را انجام دهم زمان بیشتری طی می‌شود تا بالاخره برای ارکستر آماده شود. چون ساعت‌ها باید نشست و اینها را نوشت. این اثر کامل بود و الان هم به‌طور کامل اجرا می‌شود که چیزی حدود ۵۰ دقیقه موزیک است. در بعضی قسمت‌ها، من از سازهای ایرانی استفاده کرده‌ام، مانند سنتور یا دف. در ضمن، همان روز هم این آلبوم توسط موسسه آوای‌باربد عرضه خواهد شد.

وی افزود:چون نام این قطعه سوئیت‌سمفونی خلیج‌فارس است در نتیجه من سعی کرده‌ام که لحن موسیقی این قطعه، ایرانی باشد و حال‌وهوای موسیقی جنوب ایران نیز در آن لحاظ شود. همین‌طور که می‌دانید وقتی سازهای بین‌المللی استفاده می‌شود در نتیجه حالت تلفیقی پیدا خواهد کرد. از یک طرف موسیقی کلاسیک جهانی و از یک طرف موسیقی ایرانی. در حقیقت تمام قطعه با موسیقی‌سازی سامان یافته، یعنی حتی از کُر هم به‌عنوان یک رنگ استفاده شده است.

روحانی درباره ویژگی های این سوئیت سمفونی گفت: سوئیت‌سمفونی خلیج فارس از ۱۲قسمت مختلف تشکیل شده است، اصولا سوئیت فرمی است که معمولا از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود و دست من باز بوده که بتوانم این قسمت‌ها را ساخته و اجرا کنم. قسمت اول این قطعه که نام آن «خلیج‌همیشگی‌فارس» است، تنها قسمتی است که شعری در آن، مورداستفاده قرار گرفته، ولی برای اینکه آنچه منظور ماست به گوش جهانیان هم برسد شعر به انگلیسی است و چندبار نام خلیج‌فارس (و پرشیا) در آن تکرار می‌شود. اما هیچ لازم ندانستم که راجع به آب‌های نیلگون خلیج‌فارس صحبت شود! خیلی مختصر و مفید و به زبان بین‌المللی (انگلیسی) این کلمات بیان می‌شود و قرار است در نقاط مختلف دنیا (به‌ویژه اروپا و آمریکا) هم اجرا شود. در نتیجه این چند جمله برای مخاطب قابل فهم خواهد بود و Persian Golf چندین‌بار تکرار و به نظرم حق مطلب ادا می‌شود.

 این آهنگساز شناخته شده درباره نشانه‌ها و نمادهایی به کار رفته در این اثر گفت:من سعی کردم به اصطلاح فضای آن منطقه را برای کسانی که کمتر با آن آشنایی دارند، با موسیقی بیان کنم. مثلا در آن منطقه جایی وجود دارد به نام جنگل حرا (mangrove forests) که از نادرترین مناظر طبیعی جهان است (جنگل هنگام بالاآمدن آب دریا، در آب‌های خلیج‌فارس به حالت شناور می‌ماند و با فروکش‌کردن آب دریا به مدت شش‌تا هفت‌ساعت مانند جنگل‌های مناطق خشک نمایان می‌شود) جایی است که انواع آبزیان، پرندگان و دوزیستان در آن زندگی می‌کنند و این بسیار شگفت‌انگیز و جذاب است. من برای اینکه بتوانم این منطقه را با زبان موسیقی بشناسانم و ترسیم کنم قطعه‌ای ساخته‌ام که از دو تِم کاملا متفاوت برخوردار است. در یک قسمت، دو تِم وجود دارد تا آن فضا بهتر احساس شود، خواستم با موسیقی این فضا را نشان دهم و فکر می‌کنم موفق بودم. یا مثلا منطقه‌ای دیگر با نام دره‌ستارگان که آن هم بسیار زیباست. طبیعت این منطقه فوق‌العاده است. آسمان آن گاهی چنان پرستاره است که در شب تقریبا زمین روشن به نظر می‌رسد و سنگ‌های آسمانی مرتب دیده می‌شوند. من سعی کردم در این قطعه این فضا را نیز با زبان موسیقی نشان دهم. یا قطعه‌ای دیگر که نام آن «طلوع خورشید در خلیج‌فارس»

وی افزود: ما می‌دانیم که در جنگ هشت‌ساله‌ای که پشت سرگذاشتیم این منطقه خیلی برای ما مهم بود و این کار می‌تواند یک قدردانی باشد از کسانی که جان خود را گذاشتند تا آن قسمت از مملکت ما حفظ شود. این قدردانی کوچکی است از آن انسان‌های بزرگ... مساله محیط‌زیست هم در آن منطقه برای من بسیار اهمیت دارد چون به موضوع محیط‌زیست در خلیج‌فارس کمتر توجه شده است، شاید با چنین کارهایی و ارایه چنین آثاری نسبت به این موضوع هم بیشتر توجه نشان داده شود و وضعیت آنجا بهبود یابد.

روحانی در پایان درباره وضعیت برزخی و بلاتکلیفی که ارکستر سمفونیک تهران در دو سال اخیر با آن دست به گریبان بود گفت:

متاسفانه باید بگویم وضعیت خوبی ندارند. تا جایی که من اطلاع دارم، مسایل اصلی نوازنده‌ها؛ قراردادها، بیمه و حقوق آنهاست و اینها مسایل مهمی است زیرا زندگی آنها از این طریق می‌گذرد. موزیسین‌هایی که سال‌ها به تحصیل پرداخته و کار کرده و زحمت کشیده‌اند، وقتی تامین نشوند دل به کار نخواهند داد و این وضعیت به جایی می‌رسد که می‌شنویم ارکستر در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. البته برای این برنامه من خودم به‌طور مستقیم در انتخاب نوازنده‌ها دخالتی ندارم اما درخواست کرده‌ام که از این نوازنده‌ها برای همکاری در این کار دعوت شود.

وی درباره تعداد تمرینات با ارکستر سمفونیک تهران گفت:خیلی کم است. من برای این اجرا سه یا چهار تمرین بیشتر نخواستم، که البته با روش‌هایی که در ایران وجود دارد خیلی کم است، معمولا تعداد تمرین‌ها باید بیشتر باشد ولی در شرایطی که هستیم گویا مقدور نیست و من باید با همین اوضاع برنامه‌های خودم را تنظیم کنم.

روحانی همچنین از رونمایی و عرضه آلبوم این اثر در روز اجرا خبر داد و گفت: اینجا با ارکسترسمفونیک تهران و گروه کُر تهران آن را اجرا خواهیم کرد و آن شب آلبوم  که همان ضبط کار در لندنه عرضه خواهد شد.

کد خبر 226137
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز