همشهری آنلاین: سخنگوی جبهه پایداری می‌گوید درست است که این جبهه هنوز بیانیه‌ای برای تبریک به روحانی صادر نکرده است اما همین که دبیرکل جبهه،‌ مرتضی آقاتهرانی، در این مورد حرف زده و سعید جلیلی، کاندیدای آن، به روحانی تبریک گفته است،‌ مواضع جبهه را هم روشن می کند.

وی همچنین می گوید که دولت آقای روحانی هم اگر بخواهد در مواردی مانند توسعه سیاسی و آزادی مدنی وارد شود‌،‌ نیروهایی هستند که در برابر او قرار خواهند گرفت.

امیرحسین قاضی زاده، سخنگوی جبهه پایداری در گفت‌وگو با ایسنا در مورد انتشار سخنانی منسوب به خودش مبنی بر اینکه" اگر روحانی برنامه‌هایش را اعلام کرده‌ بود، احتمال داشت که حمایت‌هایی از جانب آن‌ها دریافت کند‌"،‌ گفت: این اشتباه خبرنگاران بود که تصور کرده‌اند هر حرفی که من می زنم الزاما در شورای جبهه پایداری به تصویب رسیده است. این طور نیست گاهی هم حرف‌های من از منظر شخصی و به عنوان یک نماینده مجلس است.

سخنگوی جبهه پایداری با اشاره به مصاحبه اخیرش با یکی از خبرگزاری‌ها اظهار کرد: از من پرسیده شد که اگر دوباره آقای احمدی‌نژاد کاندیدا شود آیا به او رای خواهیم داد یا نه، و من گفتم در کنار افرادی مثل جلیلی و لنکرانی به او رای نخواهیم داد. از من پرسیده شد که در مقابل آقای روحانی چطور؟ و من در پاسخ گفتم که ما با آقای روحانی اختلاف‌هایی در مواردی مانند سیاست خارجی داریم،‌ ما معتقدیم که نباید به سمت باج دادن حرکت کرد. البته ما با تعامل با دنیا مخالف نیستیم اما معتقدیم که نباید سازش بشود.

قاضی زاده ادامه داد: البته این صحبت‌ها مربوط به قبل از نشست مطبوعاتی اخیر آقای روحانی است، من گفته‌ام که اگر آقای روحانی مواضعی را که اخیرا در نشست خبری‌اش اعلام کرده است، قبلا اعلام می‌کرد ما به او رای می دادیم.

سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که مشخصا منظور او از "‌این مواضع"‌ چه مواضعی است گفت: همین که آقای روحانی در پاسخ به خبرنگار خارجی گفتند ما به دنبال احقاق حقوق مردم خودمان هستیم و دوره تحریم‌ها تمام شده است،همین که از تدبیر رهبری تشکر کرده‌ و گفته‌اند که با همین تدبیر رهبری کشور را اداره خواهند کرد‌،‌ این که به افراطی ها اجازه نخواهند داد که به قدرت برسند،‌این‌ها مواضع خوبی بود و اگر در عمل هم به آن‌ها پایبند باشند می توانند حمایت ما را هم دریافت کنند.

این عضو جبهه پایداری،‌ در ادامه با تاکید بر اینکه جبهه گفتمانی است،‌اظهار کرد: اشخاص نیستند که مورد نظر ما هستند اگر اشخاص مواضع درست بگیرند ما از آن ها حمایت خواهیم کرد و اگر مواضع نادرست بگیرند ما آن ها را قبول نخواهیم کرد.ما این موضوع را در دولت احمدی‌نژاد هم ثابت کرده‌ایم که هر وقت مواضع او درست بوده است حمایت کرده‌ایم و هر وقت این طور نبوده است به وظیفه خودمان عمل کرده‌ایم.

قاضی زاده با تاکید بر این که رقابت‌های ریاست جمهوری تمام شده است، گفت: آقای روحانی حالا رییس جمهور منتخب است و آقا هم دستور داده‌اند که باید کمک شود و همکاری شود و ما خودمان را معتقد می دانیم که تا جایی که رییس جمهور مواضع درست در حوزه وظایف خودش اتخاذ می کند و به وظیفه‌اش عمل می‌کند، از او حمایت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا جبهه پایداری هنوز بیانیه‌ای در مورد انتخابات یا پیروزی آقای روحانی صادر نکرده است، تصریح کرد: موضع‌گیری فقط صدور بیانیه نیست،‌همین که آقای جلیلی که کاندیدای ما بوده است به آقای روحانی تبریک گفته است و همین که در این مدت دبیر کل ما آقای آقاتهرانی دو بار مصاحبه کرده‌اند، مواضع جبهه را نشان می دهد‌، صدور بیانیه تنها روش برای اظهارنظر سیاسی نیست. به هر حال سخنگو هم از طرف جبهه حرف می‌زند.

قاضی زاده در مورد موضع جبهه پایداری در مورد دولت آینده،‌ تاکید کرد که جبهه پایداری یک تشکل تکلیفی است و ادامه داد: ما نظام مردم سالاری را قبول داریم و قبول داریم که آن کسی که رای آورده در چارچوب نظام است که رای آورده و شورای نگهبان او را تایید کرده است،‌تکلیف ما هم روشن است. ما نتیجه را قبول کرده‌ایم تا نشان دهیم که ادبمان از آن‌هایی که ادب دولت را زیر سوال برده‌اند و نتایح انتخابات را قبول نکرده‌اند، بیشتر است.

سخنگوی جبهه پایداری همچینین در مورد این که قرار است جبهه پایداری چه طور با دولت آینده همراهی کند،‌ گفت: همراهی معنوی در چارچوب نظام خواهیم داشت‌،‌سیاست‌های نظام در مورد مسائل سیاست خارجی و هسته‌ای،‌موضوعات فرهنگی و اجتماعی معلوم است‌، همکاری ما هم در چارچوب گفتمانی خواهد بود،‌به هر حال افرادی که عضو جبهه هستند در جاهای مختلف دارای تریبون هستند،‌ ما می‌گوییم که مردم و آنهایی که طرفدار ما هستند هم بدانند،‌آن جایی که مواضع رییس جمهور درست است ما این را می گوییم تا آنها که حرف ما را می شنوند بدانند،‌ و اطمینان خاطر پیدا کنند و یک همراهی اجتماعی ایجاد شود.

قاضی زاده ادامه داد: گروه دیگری از اعضای ما هم هستند که در جاهایی مناصبی دارند،‌ شخصیت‌های فکری دارند و این ها هم می‌توانند با دولت آینده در برنامه‌های اجرایی همراهی کنند. اگر دولت در چارچوب نظام برنامه‌هایی داشته و نیاز به کمک داشته باشد ما می‌توانیم این کمک را داشته باشیم. ما مکلف هستیم به دولتی که منتخب است ولو این که کاندیدای ما نباشد اگر در چارچوب نظام باشد، کمک کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که با توجه به بحران های که دولت اصلاحات با آن مواجه بود آیا احتمال دارد که دولت روحانی هم که با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمده است با چنین بحران هایی از طرف طیف هایی از اصول‌گرایان مواجه شود؟ تصریح کرد:ما کلا قبول نداریم که اصولگرایان برای اصلاح‌طلبان مشکلی ایجاد کرده‌اند،‌انها خودشان برای خودشان بحران درست می کردند ،‌نباید این را به گردن این و آن بیاندازند.

سخنگوی جبهه پایداری در مورد وظایفی که از نظر این جبهه به عهده دولت است، گفت:اگر رییس جمهور آینده رییس جمهور هشیار باشد،‌ دولت هشیاری داشته باشد و معتقد به مبنای نظام باشد و در چارچوب وظایف خود عمل کند که پیگیری مصوبات مجلس و شورای های بالادستی مثل شورای انقلاب فرهنگی است‌، مشی ما هم همراهی خواهد بود. ما معتقد هستیم که معنی ندارد که وقتی سیاست های نظام روشن و مشخص است دولت خارج از آن سیاست ها و قوانین کار دیگری بکند،‌سیاست نظام مشخص است و دولت هم باید در همان راستا عملکرد خود را تنظیم کند، اگر غیر از این باشد ما به همان وظیفه نظارتی خودمان عمل می کنیم همان طور که در مورد این دولت هم هر جا که بر مبنای نظام بود همراه بودیم و هر جا غیر از آن بود به وظیفه خودعمل کرده ایم.

قاضی زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که چه مواردی به نظر جبهه پایداری در حوزه وظایف دولت نیست،‌ گفت: حمایت ما از دولت بستگی به موضع‌گیری‌های آن دارد،‌ دولت نباید در موضوعات اعتقادی وارد شود‌،‌اگر دوباره بخواهند مباحث توسعه سیاسی و آزادی مدنی را مطرح کنند و چالش ایجاد کنند،‌ نظارت خواهیم کرد‌، حرف ما این است که دولت باید در جای خودش قرار بگیرد و به وظیفه خودش عمل کند نه این که خارج از آن کار کند.

 

کد خبر 221872
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز