یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جایگاه اول به لحاظ بارندگی در کشور در سال گذشته از آن تهران بود اما در سال آبی جدید استان تهران به جایگاه آخر سقوط کرد؛ حجم روان‌آب‌ها و ورودی‌ها 43 درصد کاهش دارد و میزان بارندگی نسبت به سال آبی گذشته تاکنون 30 درصد و نسبت به درازمدت 19 درصد منفی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: حجم ذخایر پنج سد امیرکبیر، طالقان، لتیان، لار و ماملو در حال حاضر 772 میلیون متر مکعب است در حالی که در سال گذشته همین موقع حجم ذخایر آبی پنج سد مذکور یک میلیارد و 105 میلیون متر مکعب بوده است.

خسرو ارتقایی افزود: حجم ذخایر سدها نسبت به سال گذشته 335 میلیون متر مکعب کاهش داشته و 28 درصد منفی است. در حال حاضر حجم آب سد طالقان 265 میلیون متر مکعب است درحالی که در سال گذشته همین موقع 413 میلیون متر مکعب بوده است.

وی ادامه داد: حجم ذخیره سد امیرکبیر 182 میلیون متر مکعب است در حالی که سال گذشته همین موقع 205 میلیون متر مکعب بوده است؛ حجم ذخیره سد لتیان 68 میلیون متر مکعب و در سال گذشته همین موقع 84 میلیون متر مکعب ، حجم ذخیره سد لار در حال حاضر 130 میلیون متر مکعب و در سال گذشته 234 میلیون متر مکعب و حجم ذخیره سد ماملو که در حال حاضر فقط برای تامین آب کشاورزی از آن بهره برداری می‌شود 126 میلیون متر مکعب و در سال گذشته همین موقع 168 میلیون متر مکعب بوده است.

کاهش 43 درصدی ورودی آب‌ها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به میزان روان‌آب‌ها و ورودی‌ها گفت: از اول سال آبی تاکنون حجم ورودی‌ها نسبت به سال گذشته 43 درصد کاهش داشته است.

ارتقایی با اشاره به این‌که بالغ بر 75 درصد از آب شرب تهران از منابع سدها صورت می‌گیرد تصریح کرد: 25 درصد آب شرب مورد نیاز از طریق چاه‌ها تامین می‌شود و سالانه در تهران بالغ بر یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب آب شرب مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: 300 میلیون متر مکعب آب شرب تهران از طریق چاه‌ها و 850 میلیون متر مکعب نیز از محل منابع سدها تامین می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به تاثیر کاهش میزان بارندگی بر حجم ورودی‌ آب‌ها گفت: از اول سال آبی جاری تاکنون (از اول مهر 91) میزان بارندگی 270 میلی‌متر بوده است درحالی که سال گذشته همین موقع 383 میلی‌متر بارندگی داشتیم بنابراین حجم بارندگی در حوزه تهران در سال جاری نسبت به سال گذشته 30 درصد منفی است.

ارتقایی همچنین تاکید کرد:‌میزان بارندگی در مقایسه با آمار 45 ساله (دراز مدت) که به طور متوسط 334 میلی‌متر است، 19 درصد کاهش یافته است.

انتظار نمی‌رود کمبود بارندگی جبران شود

وی با تاکید بر این‌که در بهار سال جاری شاهد بارندگی بسیار کمی بوده‌ایم گفت:‌با توجه به این که تابستان فصل بارندگی نیست پیش بینی نمی‌شود که کمبود بارندگی تا آخر شهریور ماه جبران شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که نحوه پراکنش بارندگی در میزان روان‌آب‌ها موثر است نیز گفت: کاهش بارندگی، کاهش ذخایر آبی را به دنبال داشته است.

ارتقایی با تاکید بر این‌که برای تامین آب در شش ماهه اول سال دغدغه جدی نداریم گفت: امید است که مشکل جدی کمبود آب نداشته باشیم اما برای شش ماهه دوم سال جاری (ابتدای سال آبی 93-92) در صورتی که کاهش بارندگی ادامه پیدا کند مشکل بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

بارش تهران 20 درصد زیر وضعیت نرمال بوده است

وی تصریح کرد:‌ با وجود این که پیش بینی وضعیت بارندگی، نرمال بوده است، میزان بارندگی در حوزه تهران حدود 20 درصد زیر وضعت نرمال بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: استان تهران در سال گذشته به لحاظ بارندگی اولین استان بود ولی اکنون آخرین جایگاه را دارد.

ارتقایی یادآور شد: میزان بارندگی در کشور در سال آبی جاری تهران بوده اما در تهران از حجم بارندگی کاسته شده است؛ همه این شرایط هشدار می‌دهند که صرفه جویی در مصرف آب باید صورت گیرد.

کد خبر 221060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز