بیرجند: خشکسالی‌های پی‌در‌پی در استان کویری خراسان‌جنوبی، آب را تبدیل به رؤیای دست‌نیافتنی برای 44هزار خانوار روستایی کرده تا تمام چشم امیدشان به تانکر‌های آبرسانی باشد.

روستاییان خراسان جنوبی تشنه‌اند

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: در این استان 910آبادی بالای 20خانوار وجود دارد که 134روستا فاقد شبکه آبرسانی است و همچنین 51روستا بر اثر خشکسالی‌ها شبکه آبرسانی آنها راکد شده و عملا آبی برای آشامیدن ندارند.

علی اکبر بسکابادی با بیان اینکه در فروردین‌ماه امسال آب 11هزار و 859خانوار روستایی با جمعیتی بالغ بر 44هزار نفر با تانکر انجام شده است، بیان کرد: در فروردین‌ماه امسال هزار و 692سرویس آب به 332روستا حمل شده است.وی با بیان اینکه آبرسانی سیار توسط 24تانکر انجام می‌شود، ادامه داد: از این تعداد 14دستگاه تانکر آبرسان دولتی و 10دستگاه تانکرهای بخش خصوصی هستند که با همکاری بسیج سازندگی، آبرسانی به روستاها را انجام می‌دهند. وی با بیان اینکه بیشترین سرویس آب حمل‌شده با 298سرویس به روستاهای شهرستان نهبندان بوده است، افزود: کمترین میزان آب حمل‌شده با 3سرویس به روستاهای فردوس بوده است.

وی بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب روستایی برای آبرسانی به روستاهای استان محدودیتی ایجاد نکرده است، گفت: به تمامی روستاهای بالای 20خانوار و زیر 20خانوار آبرسانی با تانکر را که تنها امید روستاییان برای زندگانی است، انجام می‌دهیم.

بیشترین بی‌آبی در روستاهای بیرجند، طبس و نهبندان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در آبرسانی سیار و تأمین آب روستاهای حاشیه مرز مشکلی نداشته‌ایم، افزود: بیشترین تنش آبی در روستاهای مرزی مربوط به روستاهای حاشیه مرز بخش درح در شهرستان سربیشه است که تلاش کرده‌ایم آب شرب مورد نیاز این روستاییان را تأمین کنیم.وی با بیان اینکه روستاهای حاشیه نوار مرزی قائن مشکل آبی ندارند، ادامه داد: روستای خیرآباد در حاشیه نوار مرزی شهرستان درمیان مشکل تأمین آب دارد. وی با بیان اینکه در برخی روستاهای حاشیه نوار مرزی مشکل کیفیت آب را داریم، تصریح کرد: از سال گذشته نصب آب‌شیرین‌کن در روستاهای عشایرنشین و حاشیه نوار مرزی را آغاز کرده‌ایم.

بسکابادی بیان داشت: ‌همچنین تنش‌های آبی زیادی در روستاهای حاشیه شهر بیرجند، روستاهای طبس، نهبندان، زیرکوه، دیده می‌شود. وی با بیان اینکه سال گذشته 393روستا با تانکر آبرسانی شده است، افزود: 44روستا را در سال گذشته آبرسانی کرده‌ایم و با توجه به بارندگی‌های مطلوب در سال‌جاری 61روستا از ناوگان آبرسانی حذف شدند.

طبس با کمترین ضریب بهره‌مندی ‌

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان‌جنوبی ضریب بهره‌مندی آب در روستاهای استان را 72درصد اعلام کرد و افزود: بالاترین ضریب بهره‌مندی با 98درصد مربوط به روستاهای شهرستان بشرویه است. بسکابادی با بیان اینکه کمترین ضریب بهره‌مندی آب مربوط به روستاهای شهرستان طبس است، تصریح کرد: 56درصد جمعیت روستایی طبس از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار هستند. با توجه به چند برابر شدن جمعیت روستاهای حاشیه بیرجند و ساخت و سازهای بسیار در این نقاط طی چند سال اخیر کمبود آب در روستاهای حاشیه شهر موجب گلایه بسیاری از ساکنان این روستاها شده که به گفته مسئولان هم تأمین آب روستاییان با جیره‌بندی مدیریت می‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان‌جنوبی درخصوص معضل کم‌آبی در این روستاها نیز گفت: حاشیه‌نشینی در روستاهای حاشیه شهر بیرجند و طبس یک هشدار است.

بسکابادی می‌افزاید: گسترش و توسعه روستاهای حاشیه شهر بیرجند به‌ویژه در نقاط روستایی دستگرد، امیرآباد، حاجی‌آباد، چهکند و روستاهای ییلاقی جنوب این شهر سبب شده با بحران آب مواجه شویم. وی گفت: مشترکان آب روستایی در سال 83 در روستاهای امیرآباد، حاجی‌آباد و چهکند حدود 500نفر بوده که هم‌اکنون به 5هزار و 700مشترک مجاز افزایش یافته است. وی با بیان اینکه در این روستاها انشعابات غیرمجاز آب نیز وجود دارد، بیان کرد: در روستای دستگرد با توجه به ساخت‌وسازهایی که در حال انجام است، سالانه 300مشترک مجاز به مشترکان آب روستایی اضافه می‌شود. وی افزود: آب شرب روستای دستگرد هم‌اکنون به روش مهندسی ارزشی از مجتمع آبرسانی پسوج مرتفع شده است. این آمادگی را داریم که برای جلوگیری از مشکلات بی‌آبی و کم‌آبی در این روستا شبکه‌های فرعی خیابان‌ها را با مشارکت مردم انجام دهیم. ‌ وی با بیان اینکه آبرسانی به روستاهای امیرآباد و حاجی‌آباد هم‌اکنون از 3حلقه چاه با دبی 43لیتر بر ثانیه تأمین می‌شود، گفت: متأسفانه تعداد مشترکان غیرمجاز برای امور ساخت‌وساز در این روستاها به فراوانی مشاهده شده که این موجب تنش‌های آبی در این دو روستا شده است.

کد خبر 220430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز