همشهری آنلاین: معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: سطح آب‌های زیر زمینی کشور به طور متوسط ۹۲ میلیارد متر مکعب بوده که در مدت ۱۰ سال گذشته به ۴۸ میلیارد متر مکعب رسیده، یعنی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

سطح آب‌های زیر زمینی کشور ۵۰ درصد کاهش یافته است

به گزارش ایرنا، "هدایت فهمی" گفت: "علت کاهش سطح آب‌های زیرزمینی کاهش بارندگی، افزایش تبخیر، تغییر اقلیم و افزایش مصرف است.

بسیاری از افراد معتقدند که سد سازی‌های وزارت نیرو موجب خشک شدن تالاب‌ها و تهدید محیط زیست شده است در حالی که وزارت نیرو هیچ سدی را بدون موافقت مسئولان سطح عالی و تصویب مجلس شورای اسلامی احداث نکرده است.

بیشتر سدهایی که در کشور احداث شده بر اساس نیاز بوده است و تعداد کمی سد هم وجود دارد که تحت شرایط خاص و شاید هم وزارت نیرو با آن موافق نبوده ولی احداث شده‌اند اما احداث بیش‌تر آنها بر اساس نیاز بوده است.

چگونگی تامین این حق‌آبه‌ها با همکاری وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته است و در حال حاضر وزارت نیرو خود را موظف به تامین حق آبه‌های تعیین شده می‌داند."

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تاکید کرد: "اما اگر خشکسالی باشد تامین حق آبه‌های تعیین شده به صورت کامل امکان‌پذیر نیست، زیرا اولویت وزارت نیرو تامین آب شرب است.

اولویت تامین آب در وزارت نیرو به ترتیب شرب، محیط زیست، صنعت و کشاورزی است. در دنیا 70 درصد آب برای بخش کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که در کشور ما 92 درصد آب در کشاورزی مصرف می‌شود. برای خروج از این شرایط باید کشور به سمت صنعتی شدن پیش رود.

تامین حق آبه در وزارت نیرو پیگیری می‌شود. برخی از تالاب‌ها مانند ارومیه در اولویت قرار دارند که در صورت وجود آب کافی وزارت نیرو مکلف به تامین حق‌آبه آنهاست. حق‌آبه دریاچه ارومیه 3.1 میلیارد متر مکعب تعیین شده است اما به علت کمبود منابع آبی 1.8 میلیارد متر مکعب آن تامین شده است.

آورد رودخانه‌ها در شرایط طبیعی 8 میلیارد متر مکعب است که 5.5 میلیارد متر مکعب آن مصرف می‌شود و با توجه به گرم شدن هوا میزان تبخیر هم افزایش یافته است، میزان ریزش باران هم از 380 میلی‌متر در سال به 315 میلی‌متر کاهش یعنی حدود 18 درصد کاهش یافته است.

بنابر این با خشکسالی و کم‌آبی مواجه هستیم و وزارت نیرو بنابر وظیفه ذاتی خود باید تامین آب شرب سالم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد."

فهمی در مورد حق‌آبه هامون گفت: "اگر برای وزارت نیرو امکان داشت حق‌آبه مورد نیاز تالاب هامون را تامین می‌کرد، اکنون خود منطقه هم در خشکی مستمر به سر می‌برد ولی با تمام امکانات قانونی در وزارت نیرو سعی می‌کنیم حق‌آبه مورد نیاز را تامین کنیم.

در شرایط خشکسالی تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید به کمک هم این مشکل را حل کنند، یعنی محیط زیست نظارت کافی را داشته باشد، وزارت جهاد کشاورزی الگوی مناسب کشت را تهیه کند و وزارت نیرو سدی که ضروری نیست احداث نکند."

کد خبر 237870
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز