پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که شاخص مطلوبیت میکروبی آب در شهرها و روستاها بالای ۹۹.۵ درصد است، گفت: در صورت بی‌توجهی به اقتصاد آب، در آینده توان پاسخگویی در زمان مقرر را به مشترکین از دست می‌دهیم چراکه درآمدهایی که باید صرف هزینه‌های این کار شود را نداریم لذا باید در مورد تعرفه‌های آب بازنگری شود.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا جانباز در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی آب و برق برگزار شد، اظهار کرد: به طور متوسط حدود 72 درصد از مشترکین آب، مشترکین خانگی هستند که ماهانه حدود 3800 تومان در ازای آب مصرفی پول پرداخت می‌کنند که با این روند نمی‌شود مشکلات شرکت‌ها را حل کرد.

وی با تاکید بر این‌که تعرفه‌ها باید به گونه‌ای تغییر کند که مفهوم افزایش قیمت را نداشته باشد، گفت: به این منظور سراغ مشترکین پر مصرف می‌رویم. ساختار تعرفه باید طوری باشد که کسی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کند هزینه آن را بپردازد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به الگوی مصرف افزود: میزان مصرف با توجه به الگوی مصرف بین 18 تا 20 متر مکعب است و کسانی که بیش از آن استفاده می‌کنند الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند.

جانباز با تاکید بر لزوم صرفه جویی و مدیریت مصرف به ویژه در بخش آب شرب گفت: در حال حاضر اقدامات خوبی در حوزه مدیریت فشار در کشور انجام شده است و از مصرف‌کنندگان می خواهیم که ما را همراهی کنند چرا که با کاهش درصدی از آب مصرفی به صورت روزانه کمک زیادی به مدیریت مصرف می‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر برنامه‌های آب و فاضلاب در مقابل مشترکین پر مصرف گفت: برای افزایش پله‌ای قیمت آب مشترکین پر مصرف در حال حاضر مستندات لازم را تهیه می‌کنیم؛ بعید است در سال 92 اتفاقی دراین حوزه بیفتد.

تشدید افزایش پله‌ای قیمت آب در سال آینده

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که زیان انباشته شرکت‌ها روز به روز افزایش پیدا می کند، افزود: از سال 83 نتوانستیم متناسب با رشد قیمت‌ها نرخ فروش آب را تعدیل کنیم و الان هم یکباره نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم اما این امر اجتناب ناپذیر است.

مجوز افزایش 38 درصدی قیمت آب را داریم

به گفته جانباز مجوز افزایش قیمت آب به استناد قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها به میزان 38 درصد در سال 92 در دست است اما با توجه به این که قرار است به صورت منسجم تصمیم گرفته شود، تصمیمی برای افزایش 38 درصدی قیمت آب در سال 92 نگرفته‌ایم.

طرح‌های فاضلاب عقب مانده شدند

وی با اشاره به این‌که طرح‌های فاضلاب کشور با عقب ماندگی شروع شدند گفت: هدف ما این بود که تا پایان برنامه پنجم 53 درصد جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب باشند اما در حال حاضر 38.8 درصد پوشش داده شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به مشکلات اعتباری که در طرح‌های فاضلاب تاثیر گذاشته‌اند، ادامه داد: از حدود چهار سال گذشته با اتکا به روش‌های تامین منابع مالی در مورد احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب اقدام کردیم به گونه‌ای که حق بهره برداری و مالکیت را در دوره‌ای به بخش خصوصی می‌دهیم.

جانباز با اشاره به این‌که در استان‌هایی چون خراسان، اصفهان، یزد، کرمان و ... که کمبود آب داریم، پساب به عنوان جایگزین مناسبی برای تامین آب صنعت است، گفت: در سالیان گذشته علیرغم سختی کار اجرای شبکه فاضلاب در تهران توسعه فراوانی پیدا کرد و معتقدیم باز چرخانی آب و استفاده از روش‌های مدرن تصفیه فاضلاب جایگزین آب مورد نیاز صنعت و کشاورزی می‌تواند باشد.

همکاری با بانک توسعه اسلامی برای پوشش فاضلاب روستاها

وی با اشاره به مذاکراتی که با بانک توسعه اسلامی صورت گرفته است، افزود: می خواهیم علاوه بر شهرها شبکه فاضلاب در روستاها نیز اجرا شود و تعدادی از روستاها از شبکه فاضلاب مدرن بهره‌مند شوند.

فاصله 625 تومانی هزینه و درآمد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تاکید بر این‌که قیمت تمام شده هر متر مکعب آب حدود 700 تومان است که با در نظر گرفتن هزینه تامین آب به طور متوسط 900 تومان می شود، گفت: متوسط هزینه‌ای که از مشترکین خانگی در بخش آب و فاضلاب شهری دریافت می شود 275 تومان به ازای هر متر مکعب است.

جانباز با تاکید بر این‌که شرکت آب و فاضلاب مشکلات نقدینگی بسیار زیادی دارد، اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای بهره‌برداری و تعمیرات نیز رقم بزرگی است اما با این وجود در هر شرایطی کیفیت بهداشت آب را در نظر داریم و به هیچ وجه آب با کیفیت پایین توزیع نخواهد شد.

کد خبر 237982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز