چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست که به خوزستان سفر کرده است در نشست خبری با اصحاب رسانه در واکنش به پروژه انتقال آب کارون به صراحت اعلام کرد در اجرای این پروژه اقدامی که به کارون لطمه وارد کند، صورت نخواهد گرفت.

به گزارش همشهری، چندی است پروژه انتقال آب کارون به اصفهان به یکی از مباحث داغ زیست‌محیطی تبدیل شده است به‌طوری که دبیر انجمن صنفی مهندسین صنعت آب خوزستان اوایل هفته جاری، انتقال آب کارون به استان‌های دیگر را کاری غیرمنطقی، غیرعلمی و غیراصولی عنوان کرد و آن را در تضاد با تمامی قوانین موجود کشور و جهان دانست.

2روز پس ازاین اظهارات مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی استان اصفهان، به‌طور غیرمستقیم این گفته‌ها را زیر سؤال برد. مهدی بصیری که استاد اکولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان است، با رد گفته‌های دبیر صنفی مهندسین صنعت آب خوزستان گفت: نزدیک به 12سال است که آب کارون به استان اصفهان انتقال داده می‌شود درحالی‌که برخی از دوستان در خوزستان در این چند سال اخیر متوجه شده‌اند که آب کارون کم شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست خبری خود در اهواز درباره موضوع انتقال آب کارون، افزود: سختگیرانه معتقدیم که انتقال آب نباید به رودخانه آسیب بزند و حوزه‌های آب تحت‌تأثیر قرار بگیرد. بی‌شک اگر ارزیابی در طرح انتقال آب وجود عوارض منفی برای کارون را نشان دهد، قطعاً سازمان منع خواهد کرد. نظر وزارت نیرو این است که انتقال آب تنها برای تأمین آب شرب است که باید در رابطه با این مسئله یک کار کارشناسی دقیق انجام شود که سازمان حفاظت محیط‌زیست این اقدام را انجام خواهد داد.

معصومه ابتکار با اشاره به بازدیدهوایی خود از جنوب استان تصریح کرد: این بازدید نشان داد تالاب شادگان وضعیت بسیار خوبی دارد. در این بازدید همچنین وضعیت رودخانه کارون و فعالیت‌هایی که در این رودخانه در حال انجام است، طرح‌های عظیم نیشکر، پساب‌های نیشکر و پارک ملی کرخه مورد ارزیابی قرار گرفت. علاوه براین، تصویر جامعی از وضعیت محیط‌زیست و ظرفیت‌های عظیم تالاب‌ها و همچنین آلودگی‌ها و مخاطرات استان به‌دست آمد. وی منشا آلودگی هوای استان خوزستان را متعدد عنوان کرد و گفت: یکی از منابع آلودگی، ریزگردهاست که با توجه به ضرورت پایش آلودگی هوا در حال حاضر در 17نقطه استان، آلودگی هوا پایش و سنجش می‌شود.

آن طور که در گزارش ایسنا آمده است، ابتکار سپر یونی و نوع سیاست و رویکردی که منجر به تهیه دستگاه‌هایی تحت عنوان سپر یونی برای مقابله با ریزگردها شده را زیر سؤال برد و گفت: ما باید یک مدیریت اساسی در بحث سرزمین و مدیریت منابع آب انجام دهیم تا مشکل ریزگردها حل شود؛ زیرا از زمانی که آب به تالاب هورالعظیم به‌خصوص در آن طرف مرز در عراق بازگشت، تعداد روزهای وقوع پدیده ریزگرد کاهش یافت و از غلظت ریزگردها کاسته شد؛ این نشان می‌دهد اگر تالاب‌ها را درست مدیریت کنیم، می‌توانیم ریزگردها را کاهش دهیم.

کد خبر 236925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز