گروه شهرستان‌ها: درحالی‌که احتمالا مردم عسلویه با تغییر شرایط آب و هوایی در نیم فصل دوم سال باید در آینده‌ای نزدیک در آسمانی خاکستری روزگار بگذرانند، این روزها مشکلی دیگر به این مشکل‌شان اضافه شده است.

جاری شدن آب آهن در لوله‌های آب عسلویه

آلودگی هوا به‌خاطر گازهای خروجی شرکت‌ها بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی و صنعتی طی چند سال اخیر تشدیدشده و وضعیت آلودگی هوای این منطقه در برخی از ایام سال از مرز هشدار گذشته و بحرانی می‌شود. در کنار این مشکل همیشگی عسلویه هم‌اکنون وضعیت آب در این شهرستان نیز به مرز بحران رسیده و آب این منطقه به هیچ وجه قابل شرب و حتی قابل استحمام هم نیست. این مسئله در حالی رخ داده که بسیاری از ساکنان عسلویه از وضعیت امکانات درمانی عسلویه گلایه دارند و عنوان می‌کنند که مرکز درمانی عسلویه در بسیاری از اوقات تنها نام شبانه‌روزی را یدک می‌کشد و به‌خاطر کمبود پزشک شب‌ها تعطیل است. مردم عسلویه این روزها معتقدند مایعی که درون لوله‌های آب جاری است به‌هیچ‌وجه شبیه به آب نیست و مصرف آن می‌تواند خطرناک باشد. ‌به‌ همین‌خاطر بسیاری از مردم مجبور به تهیه آب معدنی حتی برای شست‌و شو می‌شوند.

به‌طور نمونه یکی از شهروندان ساکن در عسلویه اظهار داشت: مسئولان چند سال است وعده می‌دهند که مشکلات آب شهرستان را رفع می‌کنند، اما رفع نشده است. محمد محمدیان به فارس گفت: انتظار داریم مسئولان فکری به حال مردم کنند. علی احمدی‌فرد از دیگر شهروندان شهرستان عسلویه نیز یادآور شد: این آب از نظر بهداشتی به هیچ وجه مورد تأیید کارشناسان بهداشتی نیست و اصلاً نیازی به آزمایش ندارد چون با چشم غیرمسلح نیز عمق فاجعه مشخص است. وی تأکید کرد: هر روز شاهد بیماری‌های خطرناک ناشی از مشکل کم‌آبی، بی‌آبی و غیربهداشتی بودن آب هستیم.

آب با بوی آهن در نخل تقی

در این میان اهالی شهر «نخل تقی» به‌عنوان نزدیک‌ترین شهر به عسلویه و پارس‌جنوبی در استان بوشهر می‌گویند کدر بودن و رنگ زرد آب شرب این شهر، مشکلات گوارشی و کلیوی برای مردم ایجاد کرده است. مجید کرمی یکی از این اهالی بیان کرد: آبی که از آب‌شیرین‌کن نورویژه به نخل‌تقی می‌آید بسیار نامطلوب است و به‌نظر می‌رسد فیلترهای آن مدت‌هاست که به حال خود رها شده است. وی بیان داشت: متأسفانه آب مصرفی بوی آهن می‌دهد و همواره رنگی است و مردم دیگر از این آب استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که در پی اعتراض مردم در شهریور‌ماه سال‌جاری مسئولان مربوطه وعده دادند فیلتر تصفیه‌خانه این منطقه هرچه زودتر تعویض شود. گفتنی است که شهر 11هزارو500 نفری نخل تقی از توابع شهرستان عسلویه واقع در ساحل خلیج‌فارس هم‌اکنون از خط انتقال موسوم به «نور» آب شرب دریافت می‌کند؛ تاسیساتی که آب دریا را برای مصرف شرکت‌های نفتی تصفیه کرده و روزانه قریب 3هزار مترمکعب نیز از همین طریق به شهر نخل تقی آب داده می‌شود؛ سهمی که از نظر استاندارد باید به 5هزارمترمکعب برسد.

ابتلای مردم به امراض مختلف

رئیس شورای اسلامی نخل‌تقی هم با انتقاد از وضعیت آب نخل تقی اظهار داشت: شهرستان عسلویه به‌عنوان پایتخت انرژی کشور است و نباید این مشکلات را داشته باشد. بوهندی نجفی افزود: مردم واقعاً از وضعیت آب نگران هستند و رنگ آب بسیار نامناسب و غیرقابل شرب و استحمام است و هیچ فکری هم برای این موضوع نشده است. وی خاطرنشان کرد: مشکلات را به مسئولان ذیربط منتقل کرده‌ایم و منتظر اقدامات فوری برای رفع این معضل هستیم. وی راهکار بهبود وضعیت آب شهر نخل تقی را اجرایی شدن طرح اتصال به خط لوله محرم دانست و گفت: این خط انتقال از کنار ما گذشته و به روستاهای هرمزگان می‌رسد، اما تلاش مؤثری برای بهره مندی اهالی نخل تقی از آن صورت نگرفته است. حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده مردم شهرستان‌های عسلویه، کنگان، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: مقرر شده مشکلات مردم ابتدا به‌صورت موقت با استفاده از آب‌شیرین‌کن و سپس به‌صورت دائم با انتقال خطوط آبرسانی مرتفع شود.

نشست سرنوشت‌ساز

اما مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر به فارس گفت: به‌صورت جدی برای رفع مشکلات آب مردم در شهرستان عسلویه به‌ویژه در حوزه نخل‌تقی اهتمام می‌ورزیم. حیدر دهقانی افزود: در بازدیدی که هفته گذشته معاون آب و فاضلاب کشور از منطقه داشت، ‌ بررسی‌های لازم انجام گرفت و مقرر شد مشکلات در کمترین زمان مرتفع شود. وی اضافه کرد: آبی را که به مردم نخل‌تقی می‌رسد‌ از آب‌شیرین‌کن منطقه ویژه خریداری می‌کنیم.

این مسئول ادامه داد: تمام اختیارات آب‌شیرین‌کن در اختیار منطقه ویژه است و روز شنبه 4 آبان( امروز) در نشست مشترکی که با منطقه ویژه داریم نسبت به بهبود وضعیت آب و بهداشتی کردن آن اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

کد خبر 236280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز