همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق در واکنش به خروج عراق از منشور هفتم سازمان ملل، این اقدام را "گامی مثبت" در روابط بغداد - کویت دانست و خواستار برقراری روابط دوستانه و همکاری میان تمامی کشورهای منطقه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، شورای امنیت روز پنج‌شنبه به اتفاق آراء به خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل رای مثبت داد. از سال 1990 میلادی که عراق با حمله نظامی به کویت، این کشور را اشغال کرد، تحت بند هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفت.

شورای امنیت در سال 1990 به دنبال حمله عراق به کویت این قطعنامه‌ها را تصویب کرد.

هم‌اکنون شورای امنیت از بغداد درخواست کرده است تا همکاری خود را با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خصوص ارائه اطلاعات از مفقود شدگان و پیدا کردن جنازه‌ها ادامه دهد.

در همین حال، نوری مالکی، نخست عراق کمی بعد از خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل در سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد که این اقدام گامی مهم در راستای بازگرداندن جایگاه بین‌المللی عراق است.

بند هفتم منشور سازمان ملل به شورای امنیت اجازه می‌دهد تا اقدامات مختلفی را علیه کشورهایی که از این شورا تبعیت نمی‌کنند انجام دهد که شامل اقدامات بسیاری از جمله تحریم و دخالت نظامی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عراق امروز از قید و بندهایی آزاد شد که به دنبال حماقت‌های نظام دیکتاتور سابق بر آن تحمیل شده بود و من از کشورهای منطقه و جهان می‌خواهم تا دست دوستی خود را به سمت عراق دراز کنند.

نوری مالکی تصریح کرد: بیرون آمدن عراق از فصل هفتم و خروج نیروهای خارجی از کشورمان بزرگترین دستاوردی است که تاکنون رقم خورده است.

وی با اشاره به تلاش‌های بسیار بغداد جهت خروج از فصل هفتم گفت: باید از امروز تلاش‌های ما در جهت سازندگی کشور باشد.

پیشتر اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل توافق کردند تا عراق را از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج کنند.

مالکی تاکید کرد که دولت وی می‌خواهد رابطه‌ای دوستانه و همکاری با تمام کشورهای منطقه برقرار شود و بغداد در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله نخواهد کرد.

نخست وزیر عراق با هشدار نسبت به خطرهای ناشی از تنش‌های طایفه‌ای در منطقه تاکید کرد که نباید با خشونت و اقدامات تسلیحاتی از دام این تنش‌ها خارج شد.

در همین حال، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق با استقبال از تصمیم شورای امنیت برای خارج کردن عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل اعلام کرد که روز گذشته یک روز تاریخی بود که همه عراقی‌ها باید به خاطر آن جشن بگیرند، چرا که در این روز حاکمیت عراق کامل و این کشور از تحریم‌ها و انزوا آزاد شد.

هوشیار زیباری در مصاحبه با شبکه خبری العربیه با بیان اینکه عراق مجددا جایگاه مالی و بانکی خود را به دست آورد، عنوان داشت: روز پنج‌شنبه نقطه عطفی در تاریخ عراق و در تاریخ روابط کویت و عراق به شمار می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: شورای امنیت با این اقدام خود یک نقشه راه ممتازی را ترسیم کرد که به دنبال این اقدام بهترین رابطه میان کشور، دولت و مردم عراق و کویت رقم می‌خورد.

زیباری عنوان داشت، کویت نقش مهم و سرنوشت‌سازی را در راستای این اقدام شورای امنیت ایفا کرد.

به دلیل حمله نظام سابق عراق به کویت در سال 1990، بغداد بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل غرامت‌هایی به کویت می‌پرداخت که ارزش آن تاکنون به 41 میلیارد دلار رسیده است و مبلغ 11 میلیارد دلار باقی مانده است که عراق باید در سال‌های آتی آن را بپردازد یا از طریق سرمایه‌گذاری‌های کویت در عراق آن‌ها را جبران کند.

کد خبر 220706
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز