دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پی دو بمب‌گذاری جداگانه در عراق دست‌کم ۱۰ نفر کشته و چندین تن مجروح شده‌اند.

عراق

به گزارش شبکه پرس تی وی، نخستین انفجار روز دوشنبه (۲۷ خرداد، ۱۷ ژوئن) در شهر التاجی در ۲۰ کیلومتری شمال بغداد، پایتخت عراق در یک رستوران رخ داد. در این حادثه هفت نفر از جمله ۲ زن و یک کودک ۱۲ ساله کشته شدند.

در شهر فلوجه نیز انفجار یک بمب سه کشته و ۱۹ مجروح بر جا گذاشت.

این در حالی است که روز یک‌شنبه انفجار چند خودرو بمب‌گذاری‌شده و تیراندازی در چندین شهر جنوبی و مرکزی عراق بیش از ۵۰ کشته بر جا گذاشته است.

این انفجارها در شهرهای کوت، حله، عزیزیه، محمودیه، ناصریه، دوز خورماتو، نجف و بصره، المدینه، موصل و محله الامین بغدا رخ داد. بر اساس گزارش‌ها بیشتر این بمب‌های در مناطق شیعه‌نشین منفجر شدند.

همچنین، در رشته حملات تروریستی روز یک‌شنبه، مردان مسلح با حمله به نیروهای پلیسی که حفاظت امنیت یکی از خطوط لوله صادراتی نفت خام کرکوک را بر عهده داشتند، شش تن از آنان را کشتند.

پنج مامور پلیس نیز در این حمله مسلحانه مجروح شدند.

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این بمبگذاری‌ها را بر عهده نگرفته است، اما شبه‌نظامیان وابسته به القاعده که در پی تضعیف دولت مرکزی عراق هستند، از این شیوه بمب‌گذاری‌های هماهنگ استفاده می‌کنند.

در پی افزایش خشونت‌های اخیر در عراق، مقام‌های این کشور قطر و عربستان سعودی را به دست داشتن در برخی از حملات خونین متهم می‌کنند.

سازمان ملل متحد ۱۱ خرداد (۱ ژوئن) اعلام کرد در ناآرامی‌های ماه می در عراق یک هزار و ۴۵ تن کشته و نزدیک به ۲ هزار و ۴۰۰ تن مجروح شده‌اند.

مارتین کوبلر، سفیر امریکا در بغداد ۹ خرداد (۳۰ می) هشدار داد «خشونت‌های سازمان‌یافته [در عراق] هر لحظه آماده انفجار است.»

وی همچنین از رهبران سیاسی عراق خواست برای پایان دادن به خشونت‌های جاری در این کشور هر چه سریع‌تر وارد عمل شوند.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق گروه‌های شبه‌نظامی و وابستگان رژیم سابق بعث را مسئول موج اخیر خشونت‌ها در این کشور می‌داند.

کد خبر 219334
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز