نوری مالکی و مسعود بارزانی بعد از برگزاری نشست در خصوص مشکلات منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی اعلام کردند که در خصوص حل و فصل مشکلات توافق یافته‌اند.

بارزانی و مالکی درباره حل اختلافات دو طرف توافق کردند

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته با مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق و رهبران این منطقه در خصوص اختلافات موجود میان دولت مرکزی و منطقه کردستان مذاکرات مهمی داشت.

بعد از پایان این نشست، مسعود بارزانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نوری مالکی اعلام کرد: سفر نوری مالکی بسیار مهم بوده است و این دیدار نقطه عطفی خواهد شد تا تمام اختلافات به لطف خدا حل و فصل شود.

مسعود بارزانی تصریح کرد: ما همچنین توافق یافتیم تا در راستای حل و فصل تمام مشکلات که عراق با آن دست و پنجه نرم می‌کند، همکاری کنیم و همکاری ما از این زمان به بعد به صورت برادرانه و دوستانه باشد و در تمام مسائل و مشکلات بر اساس قانون اساسی عمل کنیم.

در همین راستا، نوری مالکی نیز با قدردانی از استقبال مسوولان کردی از وی گفت: استقبال آنها دوستانه و برادرانه بود و این دیدار ما فضایی را به وجود آورد تا این دیدار نقطه عطفی برای همکاری‌های مشترک در خصوص تمام مسائل موجود باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای ما این مهم است که عراق شاهد ثبات بوده و شرایط به نفع برقراری دموکراسی و آرامش باشد.

نوری مالکی گفت: ما همچنین تحولات منطقه و پیامدها و خطرات آن را بر عراق مورد بررسی قرار دادیم و در خصوص اتخاذ تدابیری که باید برای جلوگیری از سرایت ناآرامی‌های منطقه به عراق اتخاذ شود، بحث و مذاکره کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نتایج سفر اخیر برادر نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق به بغداد و توافق‌ها در خصوص تشکیل کمیته‌هایی برای حل و فصل مشکلات میان منطقه کردستان و دولت مرکزی را مورد بررسی قرار دادیم.

نوری مالکی در ادامه گفت: ما در خصوص یک قشر و با نادیده گرفتن اقشار دیگر صحبت نکردیم، ما در خصوص تمام مردم عراق صحبت کردیم. من در اربیل، پایتخت کردستان به مردم کرد درود می‌فرستم و تاریخ مبارزاتی آنها و رنج‌هایی را که این مردم در سایه نظام‌های دیکتاتوری کشیده‌اند، یادآوری می‌کنم. آنها در حلبچه و انفال کشته‌های بسیاری دادند و من به همین دلیل بر دولت مرکزی و دولت منطقه کردستان عراق لازم می‌دانم که دست کمک را به تمام قربانیان انفال، حلبچه، گورستان‌های دسته جمعی و یا انتفاضه شعبانیه دراز کنند. باید خدمات لازم در اختیار خانواده‌های قربانیان قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات بسیاری وجود دارد که نیازمند به راه حل است، مهمترین این مسائل ایجاد فضای مثبت و مناسب برای کارهایی است که ما می‌خواهیم انجام دهیم. اوضاع باید به صورت کلی در عراق و به ویژه میان منطقه کردستان و دولت مرکزی آرام شود و سپس فعالیت کمیته‌های تشکیل شده برای بررسی تمام مشکلات آغاز شود.

نخست‌وزیر عراق عنوان داشت: ما بر اساس قانون اساسی و منافع مشترکی عمل خواهیم کرد که منفعت تمام اقشار این کشور در گرو آن است.

نوری مالکی در پاسخ به سوال روزنامه الشرق الاوسط مبنی بر اینکه اختلافات موجود میان دو طرف در خصوص قانون اساسی چگونه حل و فصل خواهد شد در حالی که مشکلات میان اربیل و بغداد به دلیل کوتاهی متفاوت دو طرف در قبال قانون اساسی است، گفت: مساله اصلاح قانون اساسی یک اقدام دشوار است که لازم است مردم اختیارات لازم را برای انجام هرگونه اصلاحی بدهند، حتی اگر تغییرات در یک حرف از قانون اساسی صورت بگیرد، باید همه‌پرسی مردمی برگزار شود.

نخست‌وزیر عراق عنوان داشت، در خصوص برخی از مسائل همچون مساله پیشمرگ‌ها توافق یافتیم، اولویت‌هایی وجود دارد که ما بدون در نظر گرفتن آنها نمی‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.

نوری مالکی همچنین روز گذشته با نیچروان بارزانی دیدار کرد.

کد خبر 218173
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز