گروه مـحیـط‌زیـست: رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، از برگزاری دومین سال روز بدون نایلکس با همکاری فعالان محیط‌زیست اعم از فعالان بخش دولتی و خصوصی خبرداد و گفت: 21تیرماه جاری، «روز بدون نایلکس» طی مراسمی در فروشگاه‌های شهروند وسازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران برگزار می‌شود، با این تفاوت که امسال فروشگاه‌های هایپراستار، رفاه و اتکا هم به جمع فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره‌بار پیوسته‌اند.


به گزارش همشهری، سال گذشته ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و سازمان میادین میوه و تره‌بار، با شعار«هر روز یک کیسه پلاستیکی کمتر»، 21تیرماه را روزی برای کاهش استفاده از کیسه‌های نایلونی تجدیدناپذیر نامگذاری کرد؛ این اقدام با وجود آنکه تجربه‌ای نو در کلانشهر تهران محسوب می‌شد سبب شد شماری از دوستداران محیط‌زیست در شهرهای مختلف ازجمله اصفهان، شیراز و ارومیه، بدون حمایت دولتی‌ها اقدامات مشابهی را برای حذف کیسه‌های نایلونی تجدیدناپذیر اجرا کنند. کارهای نمادین فعالان محیط‌زیست در شهرهای دیگر نشان داد که اگر مسئولان، یک گام برای حفظ محیط‌زیست بردارند تشکل‌های مردم‌نهاد و شهروندان ده‌ها گام برای حفظ محیط‌زیست برمی‌دارند.

محمدهادی حیدرزاده در نشستی که با اعضای شورای سیاستگذاری روز بدون نایلکس برگزار شد، گفت: در راستای اجرای مصوبه شورای شهر مبنی بر کاهش استفاده از نایلکس و ظروف یکبار مصرف تجدیدناپذیر و جایگزین‌کردن این ظروف با ظروف گیاهی و تجدیدپذیر، ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران روز بدون نایلکس را با همیاری و همدلی مسئولان سازمان میادین میوه و تره‌بار و نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند در دستور کار قرار داد و اینک با توجه به تجربه یکساله تلاش ما برآن است که با آموزش، کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی تجدیدناپذیر را از چرخه خرید حذف و این فرهنگ را در میان شهروندان نهادینه کنیم. البته انتظار ما این است که رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی که نقشی انکارناپذیر در فرهنگسازی دارد در این زمینه پیشگام باشد.

انتقاد از بی‌توجهی مسئولان محیط‌زیست

رئیس محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست که متولی حفاظت از محیط‌زیست کشور است حتی حاضر به شرکت در جلسات مرتبط با روز بدون نایلکس نشد، گفت: انتظار آن است که در دولت آینده سازوکاری برای نهادینه‌شدن فرهنگ حذف کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف تجدیدناپذیر فراهم شود زیرا دستیابی به این هدف در گرو همکاری همه سازمان‌ها، ‌نهادها و به‌ویژه حمایت‌های مالی دولت است. مجلس و نهادهای محلی هم باید با تمهیدات قانونی دستیابی به این هدف را تسهیل کنند.

حیدرزاده از آغاز فعالیت‌های آموزشی در خانه‌های سلامت و دیگر نهادهای مرتبط با شهرداری تهران برای ترویج فرهنگ روز بدون نایلکس خبرداد و افزود: امسال روز بدون نایلکس با 2 رویکرد «آموزش و فرهنگسازی» و «کار و اجرا» برگزار می‌شود. به گفته وی، برای حذف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تجدیدناپذیر باید نخست توزیع این ظروف کنترل و در مراحل بعدی به‌تدریج ظروف تجدیدپذیر جایگزین ظروف تجدیدناپذیر شود. هشدار نسبت به پیامدهای ناگوار بهداشتی استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تجدیدناپذیر، موضوع دیگری است که باید با جدیت دنبال شود؛ به‌خصوص در آستانه ماه مبارک رمضان که حجم استفاده از این ظروف به‌شدت بالا می‌رود ضروری است شهروندان به بیماری‌های ناشی از ظروف پلاستیکی تجدیدناپذیر آگاهی یابند.

حذف کیسه نایلکس تجدیدناپذیر از فروشگاه های شهروند

مدیرعامل شهروند هم در این نشست گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری مصوبه شورای شهر مبنی بر کاهش کیسه نایلکس و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تجدیدناپذیر را با دقت و حساسیت تا حذف این ظروف از چرخه فروش دنبال می‌کنند. بر همین اساس از سال89 جایگزین‌کردن این ظروف با ظروف تجدیدپذیر را در دستور کار قرار دادیم و خوشبختانه در 6 ماه دوم سال90 موفق به حذف کامل نایلکس‌های تجدیدناپذیر از فروشگاه‌های شهروند شدیم. درحال حاضر 2سال است که از ظروف تجدیدپذیر و گاهی هم از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنیم اما این هزینه بسیار زیادی را به فروشگاه تحمیل می‌کند و انتظار آن است که دولت با حمایت‌های مالی، ما را در تحقق این هدف یاری کند.

گودرزی افزود: یکی از هدفگذاری‌های فروشگاه شهروند استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید است، با این رویکرد که بتوانیم با فرهنگسازی، شهروندان را به مرور زمان به استفاده از این کیسه‌ها ترغیب کنیم. در حال حاضر، کیسه‌های نایلونی تجدیدناپذیر سالانه 5میلیارد تومان هزینه به فروشگاه‌های شهروند تحمیل می‌کند این درحالی است که ورود کیسه‌های پارچه‌ای به چرخه خرید 14میلیارد تومان هزینه دارد که هزینه آن خارج از توان فروشگاه است به همین دلیل، با مجوز شورای شهر مقرر شده یک‌سوم هزینه این کیسه‌ها از شهروندان دریافت شود. کیسه‌های نایلونی علاوه بر مضرات زیست‌محیطی با یک‌بار خرید تبدیل به زباله می‌شود درحالی‌که از کیسه‌های پارچه‌ای می‌توان بارها استفاده کرد.

مدیر روابط عمومی فروشگاه هایپر استار هم از توزیع یک تن کیسه پلاستیکی تجدیدپذیر در روز بدون نایلکس میان مشتریان خبر داد و گفت: علاوه بر این کیسه‌ها، با تبلیغ و اطلاع‌رسانی تلاش می‌کنیم مشتریان را به خرید کیسه‌های پارچه‌ای قابل بازیافت تشویق کنیم با این هدف که طی 6‌ماه آینده کیسه نایلونی از چرخه فروش هایپراستار حذف شود. به گفته وی در حال حاضر روزانه 2تن کیسه نایلکس در فروشگاه هایپراستار عرضه می‌شود.

کد خبر 220402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز