هنوز از خاطرمان نرفته که مادر و مادربزرگ برای خرید حتماً زنبیل با خود می‌بردند و نان را در پارچه می‌پیچیدند.

کیسه پلاستیکی

همشهری آنلاین_ راحله عبدالحسینی:  مغازه‌دارها هم میوه و خشکبار را در پاکت می‌ریختند و دست مشتری می‌دادند. اما درست یادمان نیست که از چه زمانی کیسه‌های پلاستیکی جای زنبیل و کیسه پارچه‌ای و پاکت را گرفت و بلای محیط‌زیست‌مان شد. آمارها می‌گوید که هر شهروند تهرانی به‌طور متوسط روزانه ۳ کیسه پلاستیکی وارد چرخه محیط‌زیست می‌کند. هر کیسه پلاستیکی برای تجزیه کامل به صدها سال زمان نیاز دارد. اگر هر خانواده در هفته یک کیسه پلاستیکی کمتر مصرف کند در سال از مصرف حدود ۸ میلیون کیسه پلاستیکی جلوگیری می‌شود. کیسه‌های پلاستیکی که بی‌محابا مصرف می‌شود به همین اندازه خطرناک هستند. ۲۱ تیر ماه به نام «روز بدون نایلکس» نامگذاری شده‌است تا دست‌کم یکبار در سال یادمان باشد که با مصرف کمتر پلاستیک به طبیعت آسیب کمتری می‌زنیم. به همین بهانه با «زری میوه‌چی» فعال محیط‌زیست و دبیر کانون محیط‌زیست شهرداری منطقه ۳ همراه شدیم. او از توزیع کیسه‌های پارچه‌ای و لزوم استفاده از آن بیشتر برایمان می‌گوید.  
مناسبت‌های تقویم فقط تلگنری هستند تا یادمان باشد که رویدادهای مهم منحصر به یک روز نیستند. اما این‌قدر مهم هستند که در یک روز تمام هم و غم‌مان را روی آن موضوع بگذاریم. میوه‌چی، فعال محیط‌زیست محله قلهک درباره روز بدون نایلکس می‌گوید: «استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی که بلای جان‌مان شده، روز و ماه و سال نمی‌شناسد و همیشه باید حواس‌مان به آن باشد. با این حال همین یک روز هم برای ما محیط‌زیستی‌ها غنیمت است تا درباره مضرات کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبارمصرف آموزش‌های لازم را به شهروندان بدهیم و آنان را به استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای نایلکس تشویق کنیم. » 

  • کیسه‌های پارچه‌ای تمیز و قابل شست وشو

او که در سرای محله قلهک هم فعالیت‌های زیادی در رابطه با آموزش‌های محیط‌زیستی دارد و بنیانگذار گروه «سفیران سبز» است می‌گوید: «امسال که کرونا نگذاشت تا جمع ما دور هم جمع شود و کیسه‌های پارچه‌ای بدوزیم. ولی پارسال به مناسبت روز بدون پلاستیک با همکاری داوطلبان و خیّران منطقه، ۲ هزار و ۵۰۰ کیسه پارچه‌ای دوختیم و بین اهالی محله، مغازه‌داران و نانوایی‌ها توزیع کردیم تا با این حرکت نمادین آنها را به استفاده‌نکردن از کیسه‌های نایلونی برای خرید تشویق کنیم. » برخی شهروندان از مضرات گذاشتن نان گرم در کیسه پلاستیکی بی‌خبرند و به قول خودشان سریع به منزل می‌رسند و نان را داخل سفره می‌گذارند. غافل از اینکه سفره پلاستیکی برای نان داغ مضر است و باعث بیات شدن آن هم می‌شود. میوه‌چی می‌گوید: «استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هم سبک است و هم در دسترس. اما اگر به مضرات آن هم برای سلامت خودمان و هم برای طبیعت آگاه باشیم، همیشه برای خرید روزمره کیسه پارچه‌ای همراه خود می‌بریم. خوبی کیسه‌های پارچه‌ای این است که قابل شست‌وشو است و بهداشت هم از این طریق رعایت می‌شود. با شست وشوی کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید دفعه بعدی تمیز و بدون آلودگی‌اند. »

زری میوه‌چی/ فعال محیط‌زیست و دبیر کانون محیط‌زیست شهرداری منطقه 3
  • هنرمندان پای کار بیایند

امسال هم از سوی اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه به مناسبت روز بدون پلاستیک، کیسه‌های پارچه‌ای بین شهروندان توزیع می‌شود. میوه‌چی می‌گوید: «سال گذشته که کرونا این فاصله را بین‌ ما نینداخته بود برای تمام همسایه‌ها کیسه پارچه‌ای بردم و از آنها خواستم موقع خرید از کیسه پلاستیک استفاده نکنند. مرحوم سیروس گرجستانی هم یکی از همسایه‌های ما در این ساختمان ۸۳ واحدی بود. یادم است از این حرکت استقبال کرد. » میوه‌چی معتقد است که برای نهادینه‌شدن فرهنگ استفاده کمتر از نایلون و پلاستیک باید هنرمندان پای کار بیایند: «موضوعاتی از این دست که به شدت به فرهنگسازی نیاز دارد بدون مشارکت رسانه‌های جمعی و حضور فعالانه هنرمندان به نتیجه نمی‌رسد. »

  • تلگنری برای استفاده نکردن از پلاستیک

با نامگذاری یک روز بدون پلاستیک صد در صد موافقم. شاید همین نامگذاری باعث بشود در حد یک روز هم که شده به خودمان بیاییم و ببینیم با طبیعت چه کرده‌ایم.

اسماعیل کهرم/ فعال محیط‌زیست و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست 

کشورهای پیشرفته اروپایی برنامه‌هایی دارند که پلاستیک را از چرخه خرید حذف کنند. به همین دلیل اگر خریدار تقاضای نایلون کند، مبلغی بین ۵ تا ۱۰ هزارتومان برای یک کیسه پلاستیک باید بپردازد تا خریدهایش را در آن بگذارد. در حالی که در جامعه ما فروشنده رایگان کیسه پلاستیک را در اختیار خریدار می‌گذارد و ما خود را ملزم به استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای نمی‌بینیم. کیسه‌های پلاستیکی فقط از زمان خرید اقلام از فروشگاه تا خانه برای ما کارایی دارند و بعد از آن سربار طبیعت می‌شوند. بر حسب حدس و گمان می‌گوییم تجزیه پلاستیک در طبیعت ۷۰۰ سال طول می‌کشد. شاید هم از این بیشتر باشد. هنوز هیچ ویروس و باکتری وجود ندارد که پلاستیک را بخورد. حتی این کرونای بدجنس هم‌کاری به پلاستیک ندارد. ‌ای کاش پلاستیک را می‌خورد و هضم می‌کرد. معضل پلاستیک‌هایی که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود به جان ما و طبیعت افتاده‌است. بارها در طبیعت شاهد بوده‌ام که چگونه نهنگ‌ها، پرندگان و ماهی‌ها به دام پلاستیک‌هایی که ما به دامن طبیعت می‌ریزیم، افتاده و جان‌شان را از دست داده‌اند. طبیعت نمی‌داند با این حجم زباله‌ای که بر سرش می‌ریزیم چه کند. امیدوارم نامگذاری یک روز برای زیستن بدون پلاستیک فقط در حد یک روز نباشد و بتوانیم استفاده از پلاستیک را از زندگی‌مان حذف کنیم تا طبیعت را سالم به دست نسل آینده بسپاریم.

  • کودکان جامعه هدف ما هستند

«برای حفظ محیط‌زیست باید به آموزش بها داد. » «سمیه سادات تارا» رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه ۳ ادامه می‌دهد: «آموزش‌های حضوری به دلیل شیوع ویروس کرونا محدود شد. به همین دلیل آموزش‌های مجازی را با جدیت دنیال می‌کنیم. صفحات مجازی‌سراهای محله از ۱۴ تیرماه آموزش درباره حفظ و احترام به طبیعت با کمتر مصرف کردن نایلون و پلاستیک را برگزار می‌کنند. همچنین از آنجایی که جامعه هدف ما کودکان هستند با برپایی تئاتر و نمایش از طریق شبکه‌های مجازی، آنان را با اهمیت محیط‌زیست و حفظ سلامت خودمان با کنار گذاشتن کیسه‌های پلاستیکی، بیشتر آشنا می‌کنیم. » اگر از آن دسته شهروندانی هستید که هنوز برای خرید از کیسه‌پلاستیکی استفاده می‌کنند می‌توانید امروز با مراجعه به میدان میوه و تره‌بار اختیاریه در میدان اختیاریه یا فروشگاه شهروند در خیابان نفت شمالی یا بوستان آب و آتش، کیسه پارچه‌ای رایگان دریافت کنید.

سمیه سادات تارا / رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه3
  • نانوایی‌های دوستدار محیط‌زیست و اهدای کیسه‌ پارچه‌ای

«امسال ۲ نانوایی در محله سوهانک و شهرک لاله در روز بدون نایلکس در طرح نانوایی دوستدار محیط‌زیست فعال هستند و کیسه‌های پارچه‌ای را رایگان در اختیار مراجعان قرار می‌دهند. » «آسیه اقدسی» مدیر اداره محیط‌زیست ادامه می‌دهد: «کیسه‌های پلاستیکی، نان را سرطانی می‌کند در حالی که بسیاری از شهروندان از این موضوع بی‌اطلاع‌ هستند. » او یکی از موارد استفاده زیاد و غیرضروری از کیسه‌های پلاستیکی را هنگام خرید نان بر می‌شمرد و درباره مضرات این کار می‌گوید: «غذاهای داغ در ظروف یکبارمصرف پلاستیکی سرطانزاست. کیسه‌های نایلونی نیز در اثر حرارت زیاد نان داغ مواد سرطانزا را به نان منتقل می‌کنند. کیسه‌های پارچه‌ای از الیاف طبیعی است و هیچ نوع رنگی هم در آن به کار نرفته تا سلامت نان به خطر نیفتد. امیدواریم شهروندان بیش از پیش به محیط‌زیست اهمیت بدهند و روزانه کمتر از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنند. » توزیع کیسه‌های پارچه‌ای امروز در منطقه یک در میدان میوه و تره‌بار شهید لواسانی انجام‌ می‌شود.

کد خبر 528991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha