از چند هفته پیش پویش «نه به کیسه‌های پلاستیکی در داروخانه‌های منطقه ۱۳» آغاز شده و تعدادی از این مراکز با پیوستن به این طرح، پیشگام جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای به جای پلاستیک شده‌اند.

داروخانه

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: حالا آنها به کمک اداره محیط‌زیست مدیریت شهری سیزدهمین تکه پایتخت که کیسه ‌پارچه‌ای در اختیارشان قرار داده، ‌درصدد مشارکت در این پویش و تشویق شهروندان به کم کردن مصرف پلاستیک هستند و امیدوارند مردم دست‌کم برای داروهای اندک، کیسه پلاستیکی نگیرند و با خودشان کیسه‌ پارچه‌ای همراه داشته باشند تا خریدشان را داخل آنها قرار دهند. طرحی که در ادامه با کم و کیف و روند اجرای آن آشنا می‌شوید.  

  • پارچه جایگزین نایلون

همین‌که متصدی کیسه پارچه‌ای را به دست بانوی جوان می‌دهد، او تعجب زده می‌پرسد: «نایلون ندارید؟ ‌» متصدی هم پاسخ می‌دهد: «از این به بعد کیسه پارچه‌ای‌ را به جای نایلون استفاده می‌کنیم که البته برای شما این کیسه‌ها رایگان است.» او تشکر می‌کند و وقتی علت تعجبش را می‌پرسیم می‌گوید: «فکر کردم بابت این کیسه‌ پارچه‌ای باید پول اضافی بدهم اما وقتی فهمیدم رایگان است، خوشحال شدم و البته باز هم تعجب و فکر کردم برای تبلیغات یک محصول خاص است اما وقتی نوشته روی کیسه را دیدم فهمیدم کار فرهنگی شهرداری و اداره محیط‌زیست است.»

او می‌افزاید: «کارشان بسیار خوب است اما فعالیت‌های فرهنگی زمانبر است و باید افراد بیشتری را آموزش دهند تا اثربخش باشد.

این میان باید همه ما بدانیم به خاطر اثرات مخربی که نایلون برای محیط‌زیست دارد، جایگزینی کیسه پارچه‌ای ضرورت‌مند است.» صندوق‌دار داروخانه‌ای در حوالی فلکه دوم نیروی هوایی نیز که در این طرح مشارکت کرده، معتقد است: «ما این کیسه‌ها را که شهرداری در اختیارمان قرارداده، حتماً به مردم می‌دهیم و آنها باید همراهی کنند و خودشان از ما نایلون نگیرند ولی بیشتر اوقات آنها برای یک ورق قرص هم تقاضای نایلون می‌کنند، غافل از اینکه بدانند تجزیه یک نایلون و بازیافت آن حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان می‌برد و ما در برابر نسل آینده مسئول هستیم.» 

  • پویش فرهنگی

بنر پیوستن داروخانه به طرح دوستدار محیط‌زیست را با هماهنگی، مقابل شیشه‌ای که صندوق داروخانه آنجا قرار دارد، نصب می‌کنند. پس از آن هر شهروندی که وارد دارخانه می‌شود، کارشناسان محیط‌زیست او را با این پیویش فرهنگی آشنا می‌کنند و ضمن ارائه توضیحاتی از مردم می‌خواهند کیسه پارچه‌ای را جایگزین پلاستیک کنند.

«سیما جمالی» سرپرست اداره محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری منطقه ۱۳که سعی دارد در چند دقیقه شهروندان بیشتری را با مضرات پلاستیک مطلع کند، درباره این طرح می‌گوید: «از سال ۱۳۹۸ که طرح نانوایی‌های دوستدار محیط‌زیست در منطقه ۱۳ آغاز شده است، در این مراکز توزیع کیسه پارچه‌ای و آموزش را داشتیم و شهروندان خودشان انتخاب می‌کردند که نان را در کیسه پارچه‌ای بخرند یا کیسه پلاستیکی چون این دو هم قیمت بودند و طبق آموزش‌هایی که می‌دادیم، آنها پارچه را انتخاب می‌کردند.

از آنجاکه این طرح مورد استقبال شهروندان قرار گرفت و مؤثر بود، امسال در تکمیل آن، طرح داروخانه‌های دوستدار محیط‌زیست را اجرا کردیم.»

او می‌افزاید: «کارشناسان ما با داروخانه‌ها هماهنگ کرده‌اند و آنهایی که تمایل به فعالیت محیط‌زیستی داشتند برای اجرای طرح پایلوت انتخاب شدند. بنر داروخانه دوستدار محیط‌زیست در داروخانه‌های منتخب نصب شده تا شهروندان با دیدن این پلاکاردها، پلاستیک دریافت نکنند یا کیسه پارچه‌ای همراه خود داشته باشند. ما در این طرح آموزش چهره‌به‌چهره و توزیع کیسه پارچه‌ای را انجام داده‌ایم.»

  • ۳ داروخانه پیشتاز

حـامیان طبیعت

طرح داروخانه دوستدارمحیط‌زیست و نه به پلاستیک در این مراکز اکنون در ۳ داروخانه محدوده منطقه۱۳ شروع شده و قرار است اجرای آن توسعه یابد. «حمید برقی» مدیر داروخانه‌ای در فلکه دوم نیروی‌هوایی و یکی دیگر از مشارکت‌کنندگان در این طرح است. او می‌گوید: «اجرای این طرح بسیار عالی است به شرط آنکه مستمر انجام شود چون تجربه نشان داده طرح‌های موقتی جواب نمی‌دهد.

ما همیشه مردم را به نگرفتن نایلون تشویق می‌کنیم و خیلی وقت‌ها برای ندادن کیسه پلاستیکی با آنها می‌جنگیم نه به خاطر اینکه کیسه پلاستیکی به مردم ندهیم نه، برای اینکه اما به آلودگی‌ها و مضراتی که کیسه پلاستیکی دارد واقف هستیم، می‌خواهیم آنها هم رعایت کنند.» او تأکید می‌کند: «موفقیت چنین طرح ‌و پویش‌هایی نیازمند همراهی مردم و حمایت مسئولان و دولتمردان است. مردم باید بدانند گرفتن پلاستیک برای یک ورق قرص ضرورت ندارد.»

همچنین «سید ابوالفضل مهدیان» مدیر داروخانه دیگر در مسیل منوچهری هم دراین‌باره می‌گوید: «ما مردم را به استفاده از کیسه پارچه تشویق می‌کنیم اما بهتر است تعداد زیاد کیسه پارچه‌ای در اختیارمان قرار دهند چون برای ما تأمین هزینه آنها سنگین است. مردم هم وقتی کیسه رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد، برای مشارکت و رعایت آن بیشتر ترغیب می‌شوند. البته اجرای این طرح باید مستمر باشد تا به اثربخشی مطلوب برسد.»

  • مصرف روزانه ۱۰۰ نایلون!  

طرح داروخانه دوستدار محیط‌زیست آغازگر یک فعالیت فرهنگی است و قرار است این طرح گسترش یابد و تعداد داروخانه‌های بیشتری در سیزدهمین تکه پایتخت برای مشارکت در این زمینه دعوت شوند. سرپرست اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه۱۳ تأکید می‌کند: «اکنون در این ۳ داروخانه که با ما مشارکت کردند این طرح به‌صورت پایلوت شروع شده و پس از دریافت نتایج مطلوب حتماً اجرای آن بسط و توسعه پیدا خواهدکرد.»

همچنین «مجتبی شکری» شهردار منطقه۱۳ نیز با بیان اینکه تبعات پلاستیک در آینده گریبانگیر ما خواهدشد و باید امروز برای کنترل مصرف آن تدبیر کرد، می‌گوید: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد به‌طور متوسط روزانه ۱۰۰کیسه پلاستیکی برای تحویل دارو در یک داروخانه مصرف می‌شود که سرنوشت نامعلومی دارد. از این‌رو شهرداری منطقه ۱۳ برای اصلاح این رویه گام برداشته است و در این مرحله طرح داروخانه دوستدار محیط‌زیست را اجرا و کیسه‌های پارچه‌ای دارو را در داروخانه‌های منطقه توزیع کرده‌است.»

او می‌افزاید: «کیسه‌های پارچه‌ای قابلیت چند بار مصرف دارند و در صورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح، تلاش می‌کنیم تا با توزیع کیسه‌های پارچه‌ای دارو به‌تدریج استفاده از پلاستیک را در داروخانه‌های منطقه به حداقل برسانیم. اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه۱۳، این طرح را با هدف حفظ محیط‌زیست و فرهنگسازی جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای به‌صورت پایلوت در داروخانه‌های شفا، دکتر زرین و بصیر آغاز کرده‌است.»
۱۰۰ تا ۵۰۰ سال به‌طور میانگین برای تجزیه پلاستیک زمان لازم است.

۱۰۰ کیسه پلاستیکی به‌طور متوسط روزانه برای تحویل دارو در یک داروخانه مصرف می‌شود.  

آیا می‌دانید؟  
 هر شهروند تهرانی به‌طور متوسط روزانه۳ نایلون پلاستیکی وارد چرخه محیط‌زیست می‌کند 
 شیشه ۴ هزار سال طول می‌کشد که تجزیه شود 
 ایران یکی از ۱۰ کشور اول مصرف‌کننده پلاستیک در دنیا است 
 بر اساس آمار موجود، میزان پلاستیک تولیدی در ایران بیش از ۱۷ هزار تن در سال تخمین زده شده که این رقم معادل حدود ۵۰ تن در روز است 
 

کد خبر 625008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha