چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوگل می‌گوید از هر سه نفر بر روی کره زمین دو نفر به اتصال اینترنتی سریع و با قیمت مناسب دسترسی ندارند، و برای حل این مشکل می‌خواهد "طرح لون" (Project Loon)، اینترنت از طریق بالون، را به اجرا درآورد.

Loon1

اگر هدف در دسترس قرار دادن اینترنت با قیمتی قابل‌پرداخت باشد، با توجه به کو‌ه‌ها و ناهمواری‌های سراسر جهان عبور دادن کابل‌ها و نصب آنتن‌ها نمی‌تواند این هدف را واقعیت بخشد.

برای همین گوگل می‌خواهد با استفاده از بالون‌‌های در ارتفاع بالا اینترنت 3G و سریع‌تر را به نواحی دور افتاده و کم‌امکانات جهان برساند.

"طرح لون" که از هم اکنون برای 50 کاربر در ناحیه کانتربری نیوزیلند در حال آزمایش است، حلقه‌ای از بالون‌ها پروازکننده را در بالای بادهای سریع‌السیر جوی قرار می‌دهد.

این بالون‌های که از انرژی خورشیدی نیرو می‌گیرند، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، و به عنوان رله‌کننده‌ برای ارائه‌کنندگان اینترنت بر روی زمین عمل می‌کنند. کاربران روی زمین می‌توانند با استفاده از گیرنده‌های شخصی که امکان دسترسی انحصاری را فراهم می‌آورد به اینترنت متصل شوند.

گوگل قبول دارد که این سرویس هنوز در "مراحل بسیار اولیه" است و حتی این ایده شاید "دیوانه‌وار" به نظر برسد (تا حدی به همین علت آنها نام Loon به معنای دیوانه را برای این طرح انتخاب کرده‌اند)، اما می‌گوید این سیستم اساس علمی محکمی دارد.

یک چالش موجود که به گفته گوگل مانع پیشرفت سایر طرح‌های اینترنت بر اساس بالون شده است، این است که چنین طرح نیاز به یک سامانه مدیریت بسیار پیچیده دارد که باید شمار زیادی از بالون‌ها را در حال حرکت به دور کره زمین ردیابی و هدایت کند. گوگل معتقد است که می‌تواند چنین سامانه‌ای را به وجود آورد.

loon2
loon3

کد خبر 219508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز