یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیم برنرزلی، پدر وب هشدار داد شرکت‌ها و دولت‌ها با تلاش برای کنترل کردن اینترنت درحال زیرپا گذاشتن اصول بنیادین و زیربنایی وب هستند.

برنرزلی

براساس گزارش تلگراف، برنرزلی مخترع شبکه تارگستر جهانی در مراسم رقابت سالانه کار‌آفرین سال در مونته کارلو گفت اینترنت با خطری بزرگ از سوی افرادی که قصد دارند آن را موذیانه و از طریق تصویب قوانین نگران‌کننده‌ای از قبیل قانون SOPA، قانون ضد سرقت آنلاین آمریکا، و همچنین از طریق فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ اینترنتی تحت کنترل بگیرند مواجه است.

برنرزلی می‌گوید اگر بتوانید اینترنت را کنترل کنید، در گفته‌های مردم در اینترنت تغییر ایجاد کنید و ارتباطات را ردیابی کنید، قدرت بسیار زیادی خواهید داشت، این قدرتی است که اگر در اختیار دولتی فاسد قرار بگیرد،‌ آن دولت می‌تواند برای همیشه در راس قدرت باقی بماند.

برنرزلی این سخنان را در پی آشکار شدن گرد‌آوری حجم زیادی از اطلاعات شخصی کاربران از شرکت‌هایی از قبیل گوگل،‌فیس‌بوک و اپل توسط دولت آمریکا بیان کرد. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر دسترسی جاسوسان انگلیسی به اطلاعات محرمانه از طریق شرکت‌های بزرگ از طریق عملیاتی محرمانه که توسط برترین سازمان جاسوسی آمریکا اجرا شده‌است، وجود دارند.

برنرز‌لی می‌گوید تجسس‌های بی‌جا و توجیه‌ناپذیر دولت‌ها تخطی از حقوق بشر و به خطر انداختن بنیان جامعه‌ای دموکرات است. وی از تمامی کاربران وب درخواست کرد تا خواستار حمایت قانونی بهتر و احراز حق محافظت از حریم خصوصی در ارتباطات آنلاین خود،‌از قبیل حق مطلع شدن از درخواست دیگران برای دسترسی به اطلاعات شخصی آنها شوند.

به گفته وی طی دو دهه گذشته وب به بخشی لاینفک از زندگی انسان‌ها تبدیل شده و ردیابی نحوه استفاده از وب می‌تواند جزئیاتی بسیار شخصی از کاربر را آشکار کند؛ ذخیره اطلاعات درباره هر انسان مسئولیت بسیار بزرگی است: به چه کسی می‌توان درباره زمان دسترسی به چنین اطلاعاتی و با ایمنی این اطلاعات اطمینان کرد؟

برنرزلی اقدام حسنی‌مبارک برای قطع ارتباطات اینترنتی طی انقلابی که منجر به سرنگونی وی شد را زنگ خطری برای اینترنت توصیف کرد. به گفته وی بسیاری از افراد اینترنت را مشابه با هوا دانسته و آن را همواره جاری می‌دانند،‌از این رو این سوال به وجود می‌آید که چه کسی می‌تواند این جریان را قطع کند؟

برنرزلی می‌گوید شرکت‌ها و دولتها در سرتاسر جهان در تلاشند تا به شیوه‌های مختلف کنترل اینترنت را به دست بگیرند، و این برای توسعه اینترنت به نسبت تهدید انحصار آنلاین شرکت‌ها بر اینترنت، خطر بزرگتری به نظر می‌آید. به گفته وی انحصار آنلاین منجر به کندی نوآوری و کاستن از میزان رقابت شده‌است.

برنرزلی در سخنان خود از دولت‌ها درخواست کرد تا بی‌طرفی و استقلال وب را رعایت کنند و این موضوع را با اهمیت دموکراتیک آزادی بیان در مطبوعات مقایسه کرده‌است. به گفته وی سازمان‌هایی که جریان اینترنت را به دست دارند باید با دولت‌ها در ارتباط باشند،‌اما این ارتباط باید از فاصله‌ای مشخص برقرار شود، حفظ این فاصله از اهمیت زیادی برخوردار است و هر سال به اهمیت آن افزوده می‌شود. برنرزلی امیدوار دارد که روزی اینترنت آزاد شود و شبکه تارگستر جهانی آزادی در راس آن قرار بگیرد.

به گفته وی با اینکه 25 درصد از جهان از وب استفاده می‌کنند، اما شکافی بزرگ وجود دارد، زبان‌های زیادی هستند که محتویی از آنها برروی وب وجود ندارد و فرهنگهای زیادی که برروی وب معرفی نشده‌اند. کشورهای زیادی نیز وجود دارند که از پشتوانه‌ای برای دموکراسی مبتنی بر اینترنت برخوردار نیستند.

برنرز‌لی معتقد است تغییری که در پی افزایش کاربران اینترنت از 20 درصد به 80 درصد ایجاد شود،‌عظیم خواهد بود، انفجاری شگفت‌انگیز در فرهنگ و مشارکت ایجاد خواهد شد و مردم فرهنگهای مختلف از وب برای درک متقابل یکدیگر استفاده خواهند کرد.

کد خبر 217925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز