چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیمی از مرکز مطالعات هسته ای اروپا، سرن،‌ پروژه‌ای را برای خلق دوباره اولین صفحه وب جهان ارائه‌ کرده‌اند.

وب

براساس گزارش  BBC، هدف این پروژه حفظ سخت‌افزار و نرم‌افزار اصلی‌است که برای متولد شدن وب به‌کار گرفته‌ شده‌اند. وب جهانی (World Wide Web) توسط تیم برنرز‌لی در زمانی که وی در سرن مشغول به کار بود ساخته شد.

این پروژه جدید همزمان با بیستمین سالگرد عمومی کردن وب توسط سرن معرفی شده‌است. به گفته دن نویس، مدیر بخش ارتباطات سرن، بازسازی اولین صفحه وب جهان به نسل‌های آینده کمک خواهد کرد تا درباره چگونگی متحول شدن زندگی مدرن توسط وب تفکر،‌جستجو و آزمایش کنند.

وی می‌گوید من می‌خواهم کودکانم بتوانند اهمیت این بخش از تاریخ را درک کنند، وب درحال حاضر فراگیرتر از آن است که کسی بخواهد برای درک چگونگی روند تکامل و تغییرات آن خود را به دردسر بیاندازد. به گفته نویس، ما در لحظه‌ای بی‌نظیر هستیم که هنوز می‌توانیم به اولین سرور وب جهان وصل شده و آن را تجربه کنیم،‌از این رو می‌خواهیم آن را ثبت کرده و حفظ کنیم.

تیم اجرایی این پروژه امیدوارند احیای اولین صفحه وب به عنوان الهام‌بخش و هشدار‌دهنده‌ای از ارزش‌های اولیه و بنیادین وب باقی‌بماند. در قلب وب اصلی تکنولوژی نهفته که می‌تواند کنترل را از حالت مرکزیت خارج کرده و دسترسی به اطلاعات را برای همه آزاد کند. همین معماری است که به نظر در روح افراد معتقد به فرهنگ آزادی بیان که با وب سر‌و‌کار دارند،‌رسوخ کرده‌است،‌باور به دسترسی جهانی و تمایل به تمرکززدایی اطلاعاتی.

تیم برنرز لی وب را دز سال 1989 ساخت، که در ابتدا هدف اصلی از ساخت این شبکه ارائه راهی برای ارتباط دادن دانشمندان دانشگاه‌ها و موسسه‌های مختلف به یکدیگر بود. درسال 1993 درحدود 400 سرور وب وجود داشتند که البته تنها یک‌درصد از آنها درگیر ترافیک وب بودند.

از آن زمان به بعد، وب به موضوعی ثابت و همیشگی در زندگی روزمره انسانها تبدیل شد و امروزه بیش از 630 میلیون وب‌سایت در جهان وجود دارد. به گفته رالف هیور رئیس کل سرن، هیچ بخشی از جامعه وجود ندارد که به واسطه ابداع وب متحول نشده باشد. از تحقیقات گرفته تا تجارت و تحصیلات، وب توانسته شیوه برقراری ارتباط، کار کردن،‌نوآوری و زندگی ما را متحول سازد. وب نمونه‌ خوبی برای نمایش دادن فواید تحقیقات به نوع بشر است.

دور از انتظار نیست که اولین وب‌سایت جهان به خود پروژه وب اختصاص یافته باشد، که در آن چگونگی استفاده از صفحه و تنظیمات مرتبط با آن توضیح داده‌ شده‌بود. میزبان این صفحه رایانه Next برنرز‌ لی بود، محصولی از شرکتی که استیو جابز پیش از بازگشتش به اپل آن را راه‌اندازی کرده‌بود. این رایانه هنوز در دفتر مرکزی سرن در ژنو موجود است اما دیگر میزبانی اولین صفحه وب جهان را به عهده ندارد. اما اکنون سرن قصد دارد با احیای اولین نسخه از پوشه‌هایی که برروی اولین صفحه وب قرار داشتند،‌این رایانه را دوباره به میزبانی برای آن روزهای تعیین‌کننده تبدیل کند. 

کد خبر 211965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز