همشهری آنلاین: این مجله شما را با وب‌گاه‌های گوناگون آشنا می‌سازد . ایتدا ببینیم وبگاه (وب‌سایت) چیست؟ یک وب‌گاه شامل تعداد زیادی صفحه وب و تصویر است.

وب‌سایت به مجموعه‌ای از چند صفحه وب متصل به هم، اغلب شامل یک صفحه اصلی - home page - که معمولا روی یک سرور قرار دارند و به عنوان مجموعه‌ای از اطلاعات توسط یک فرد، گروه یا سازمان تهیه و نگهداری می‌شود و عموم مردم می‌توانند بوسیله اینترنت به آن دسترسی داشته باشند ، گفته می‌شود.

هر بازدید کننده از وب‌سایت با وارد کردن نام اینترنتی وب‌سایت (Domain Name) در مرورگر وب (Web Browser) به صفحه اصلی وب سایت که معمولاً نام هایی همچون index.html و یا default.html دارد، دسترسی پیدا می‌کند و از طریق این صفحه به سایر صفحات دیگر وب سایت هدایت می‌شود.

وقتی یک آدرس وب (یا نام دامنه) در مرورگر تایپ شود مثلا  www.hamshahrionline.ir برنامه مرورگر به سراغ اکانت میزبانی می‌رود که این نام دامنه به آن اشاره می‌کند و به دنبال یکی از این فایل‌های اصلی می‌گردد.

فرضا اگر فایلی به نام index.html را در آن وب‌سایت پیدا کند، این فایل (یا صفحه) را به صورت خودکار در مرورگر شما نمایش خواهد داد. فایل index.html معمولا ترکیبی از متن و تصویر است که طراح وب‌سایت بر اساس جذابیت بصری چیدمان آن‌ها را مشخص می‌کند.

متن مورد نظر در خود صفحه وب موجود است، در حالی که به تصاویر، به عنوان فایل‌هایی مستقل ارجاع داده می‌شود.

بعضی از نوشته ها و تصاویر یک صفحه می‌توانند به صفحات دیگر لینک شده باشند (یعنی می‌توان روی آن‌ها کلیک کرد و به یک صفحه دیگر رفت).

این مجموعه از صفحات وب، تصاویر و فایل‌های دیگری که ممکن است در اکانت میزبانی وجود داشته باشد، مجموعا یک وب‌سایت، یا پایگاه وب را تشکیل می‌دهند.

یک وب سایت اغلب می‌تواند متعلق به یک سازمان، شرکت، اشخاص و یا هر چیز دیگر باشد. طراحی سایت برای دستیابی به بازارهای هدف آنلاین و جلب توجه بینندگان به وب سایت، ترغیب آنها به خرید محصولات و خدمات و ایجاد انگیزه برای بازگشت مجدد است.

البته باید توجه داشت که وب سایت‌ها صرفاً برای مقاصد تجاری و اقتصادی طراحی نمی‌شوند بلکه برای جنبه‌های مختلفی از جمله اطلاع رسانی نیز بسیار پر کاربرد هستند.

کد خبر 122784
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز