پنجشنبه ۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایگاه اینترنتی شهر حدیث دی ماه سال 1387 با حضور مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث و خبرنگاران خبرگزاری‌های مختلف افتتاح شد

شهر حدیث

 

طراحان این پایگاه تلاش کرده‌اند تا احادیث را در قالب شهری مجازی معرفی کنند.

پایگاه اینترنتی شهر حدیث دارای مراکز مختلف و متناسب با موضوعات حدیثی است. هر یک از این مراکز به بخش‌هایی تقسیم شده است که می‌توان با ورود به آنها به مجموعه‌ای از احادیث مرتبط با آن دست یافت.

برای افزایش جذابیت پایگاه، در هر بخش پرسش‌هایی طراحی شده که کاربران می‌توانند مجموعه روایاتی را به‌عنوان پاسخ سؤالات مطالعه کنند. این پایگاه برای کاربران جوان و نوجوان طراحی شده است، البته تمامی گروه‌های سنی می‌توانند از رویکردهای متنوع این پایگاه استفاده کنند.

در این پایگاه امکان اظهار نظر و یا نقد و بررسی هر حدیث از سوی کاربران پیش‌بینی شده و مخاطبان پایگاه می‌توانند از این طریق به بحث و طرح شبهات و پاسخ به آنها پردازند؛ ظرفیت به وجود آمده در ارائه نظرات پیرامون احادیث و پاسخ کاربران دیگر می‌تواند فضای بحث و مناظره در رابطه با هر حدیث را فراهم آورده و موجب تعمیق فهم احادیث شود.

پایگاه فعلی مرحله نخست از پیاده‌سازی این شهر و در این مرحله که برای بررسی بازخوردهای اولیه طراحی چنین پایگاهی انجام شده از منابع محدود حدیثی بهره‌برداری شده و در مرحله بعد، که از ابتدای سال 1388 آغاز ‌شد، از منابع بیشتر و با تنوع موضوعی گسترده‌تر در ارتقای محتوایی پایگاه استفاده شد.

شهر حدیث گامی کوچک در فضای دنیای مجازی است و با همکاری گروهی از محققان و پس از 2 سال کار مطالعاتی آغاز به‌کار کرده است.

این پایگاه هم اکنون دارای 14 محله است که به صورت موضوعی در سه سطح طراحی شده است.

لایه نخست با 72 عنوان اصلی و سطح دوم با 246 عنوان فرعی و لایه سوم نیز با 70 عنوان جزئی در دسترس کاربران قرار دارد و مجموعه سؤالات طراحی شده بالغ بر 3178 پرسش برای 5825 روایت است.

کد خبر 71512
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز