یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

آرش نهاوندی: دکتر سعید صفاتیان مدیرکل سابق درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در مصاحبه با همشهری گفت: سیگارهای الکترونیک در تغییر رفتار سیگاری‌ها می‌تواند تأثیر داشته باشد و احتمال دارد به‌دلیل وجود برخی ترکیبات شیمیایی در این سیگارها فرد مصرف‌کننده دچار عوارضی در ناحیه مغز و قلب شود.

این متخصص با بیان اینکه سرطان‌زابودن سیگارهای الکترونیک اثبات نشده، گفت: سیگارهای الکترونیک عوارضی به همراه دارند اما به‌طور تأیید شده‌ای برای سلامت خطرناک نیستند که بخواهیم بگوییم سرطان‌زا هستند. امروزه سیگارهای متفاوتی وارد بازار شده‌اند که با نام سیگارهای جایگزین مطرح می‌شوند. این سیگارهای جایگزین در مدل‌های مختلف ارائه می‌شوند.

سیگارهای اکسیژنی و سیگارهای الکترونیک از این دست هستند، سیگارهای الکترونیک دارای فیلترهایی هستند که اغلب حاوی اندکی نیکوتین برای ترک تدریجی سیگار هستند و برخی دیگر از این فیلترها دارای نیکوتین نیستند و افرادی از آن استفاده می‌کنند که در مراحل نهایی ترک هستند. سیگارهای الکترونیک اغلب برای کنترل رفتار فرد سیگاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای اینکه معنای رفتار در فرد سیگاری را بهتر متوجه شویم مثالی می‌زنیم: فردی به پزشک مراجعه می‌کند و به وی می‌گوید من هر روز ساعت 6عصر که می‌روم خانه در کنار پنجره اتاقم سیگار روشن می‌کنم و دوست دارم هر 30دقیقه یک‌بار نیز سیگاری آتش کنم و بکشم. مسئله من این است که نمی‌توانم جلوی این رفتار یا عادت را بگیرم. دکتر جهت اصلاح این رفتار به وی می‌گوید جلوی پنجره اتاقت را با اشیایی پر کن تا ترغیب نشوی هر نیم ساعت یک‌بار آنجا سیگار بکشی، یا می‌توان به راننده‌ای اشاره کرد که به پزشک مراجعه می‌کند و در رابطه با مشکل خود به وی می‌گوید: حین رانندگی عادت دارم همیشه در دست چپم سیگار باشد. این روند رفتارهاست و می‌توان گفت که سیگارهای الکترونیک برای تغییر و کنترل رفتار خوب هستند.

دکتر صفاتیان با اشاره به نقش سازمان‌ها در این زمینه گفت: سازمان‌ها نیز باید خود را درگیر برنامه‌های ترک سیگار کنند. وزارت بهداشت باید در زمینه تغییر رفتار افراد سیگاری اقدام کند، شهرداری تهران با تاسی از کلینیک‌های ترک سیگار اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است اما در اصل بودجه دست وزارت بهداشت است و این وزارتخانه باید بخشی از بودجه‌‌ سالانه خود را صرف مبارزه با مصرف سیگار در جامعه کند. وزارت بهداشت در این حوزه مانند حوزه مواد‌مخدر چندان قوی عمل نمی‌کند. انگیزه ذاتی جهت انجام این امر وجود ندارد و برخی از سهل‌انگاری‌ها در این حوزه به سوءمدیریت‌ها نیزبازمی‌گردد.

آموزش و پرورش هم در حوزه تبلیغات علیه سیگار ضعیف عمل کرده است، واقعا چقدر جزوه و کتاب و بروشور در زمینه آموزش ترک سیگار در کشور ما به چاپ رسیده و در مدارس ما توزیع شده است. اختلافات میان وزارتخانه‌ها هم در این میان در نوع خود جالب است وزارت بهداشت ادعا دارد که وزارت آموزش و پرورش در این زمینه مقصر بوده و کوتاهی کرده است و وزارت آموزش و پرورش نیز مدعی است که وزارتخانه بهداشت متولی امر مبارزه با مصرف دخانیات است.

اما به اعتقاد من متولی این امر وزارت بهداشت است و من این وزارتخانه را در این زمینه مقصر می‌دانم. زمانی که ما در زمینه مبارزه با مصرف مواد دخانی ضعف مدیریتی داشته باشیم، نظارتمان بر سیگارهای وارداتی نیز کم خواهد بود و هرنوع سیگاری حتی سیگارهای تقلبی به میزان بسیار زیاد آزادانه و بدون نظارت وارد کشور خواهند شد. حتی این سیگار الکترونیک که به‌منظور تغییر رفتار و ترک سیگاری‌ها وارد بازار شده است خود دارای عوارضی است که باید به آن توجه داشت. اگر مصرف سیگارهای الکترونیک بالا باشد می‌تواند اثراتی روی سیستم مغز و قلب یا کبد بگذارد اما تاکنون این مسئله به‌طور کامل تأیید نشده و مقالاتی در رد و تأیید این دیدگاه نوشته شده است.

کد خبر 219142
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز