همشهری آنلاین: علی‌اکبر ولایتی گفت: ما در موضع هسته‌یی از مواضع مقام معظم رهبری دفاع خواهیم کرد، چراکه اگر دستاوردی در حوزه هسته‌یی داریم مدیون رهنمودهای ایشان هستیم و ما این عزت را در حوزه هسته‌یی و غنی‌سازی با رهنمودهای ایشان داریم.

ولایتی شامگاه شنبه در دیدار عمومی خود با مردم اصفهان در مسجد سید این شهر اظهار کرد: اگر من رییس دولت شدم دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در موضع هسته‌یی دنبال می‌کنم و در برابر آمریکا می‌ایستیم و هیچ امتیازی به مستکبران نخواهیم داد، مگر اینکه خود آمریکایی‌ها سر عقل آمده و از مواضع خود کوتاه بیایند که در این صورت ما با آن‌ها مذاکره خواهیم کرد چراکه ما توسعه روابط را با تمام جهان خواستاریم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در چشم‌انداز 20 ساله پیش‌بینی شده است که با تمام جهان مذاکره داشته باشیم و سیاست اصلی ما این است که در برابر زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های جهانی کوتاه نیاییم و با مقاومت مدبرانه در برابر آن‌ها ایستادگی کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما باید از اقتدار ایران در صحنه بین‌المللی با ایستادگی اصولی دفاع کنیم و باید با تدبیر سیاست خارجی را پیش ببریم و سیاست خارجی را به‌گونه‌ای دنبال کنیم که جلوی تحریم‌ها گرفته شود.

وی با بیان اینکه "زمانی که من در سال 1360 وزیر امور خارجه شدم قرار بود اجلاس عدم تعهد در بغداد برگزار شود"، یادآور شد: قبل از من زمانی که دکتر یزدی وزیر خارجه بود، تصویب شده بود که اجلاس گروه عدم تعهد در بغداد برگزار شود اما زمانی که من روی کار آمدم با رایزنی‌های متعدد توانستم جلوی برگزاری این اجلاس در بغداد را بگیرم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره چگونگی عوض شدن محل برگزاری اجلاس عدم تعهد از بغداد به دهلی در آن زمان گفت: برخی تصور می‌کنند که اقدام یکجانبه شهید عباس دوران سبب شد اجلاس عدم تعهد در بغداد برگزار نشود در صورتی که قضیه چیز دیگری بود. در آن زمان من نامه‌نگاری کردم و گفتم که نباید به صدام متجاوز با برگزاری این اجلاس جایزه بدهید. در اواسط تیرماه نامه‌ای به رییس‌جمهور وقت آیت‌الله خامنه‌ای نوشتم و درخواست کردم که باید یک حمله به محل اجلاس عدم تعهد بشود تا فضای بغداد ناامن جلوه داده شود و بعد از رایزنی‌های متعدد، شهید عباس دوران ماموریت یافت که این کار شهادت‌طلبانه را انجام دهد. شهید دوران در 30 تیر سال 61 محل اجلاس عدم تعهد را با هواپیمای خود بمباران کرد و به فیض شهادت نائل آمد و من وقتی به شیراز رفتم اولین کاری که کردم این بود که سر مزار این شهید بزرگوار حاضر شدم.

وی افزود: بعد از این حماسه بزرگ بود که فیدل کاسترو نامه‌هایی به کشورهای عضو عدم تعهد نوشت و خواستار تغییر محل این اجلاس شد و سرانجام به همین دلیل این اجلاس دیگر در بغداد برگزار نشد و به دهلی تغییر محل یافت.

وی درباره وضعیت اقتصادی کشور نیز گفت: در حوزه اقتصادی، محور دولت من تولید و حمایت از تولید مردمی است. خیلی‌ها بدهی مالیاتی و اقساط دارند که نمی‌توانند این بدهی‌ها را پرداخت کنند. در همین اصفهان بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل شدند و ما اگر شاهد تورم روزافزون هستیم نباید به مردم قول دهیم که اقتصاد را درست می‌کنیم. بنابراین اولین کار دولت آینده، اگر من روی کار آمدم، این است که اعتماد را بین مردم و دولت برقرار کند و این اعتماد از دست رفته برگردانده شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما در بخش صنعت به صنعتگران تنفس شش ماهه می‌دهیم که از پرداخت‌ها معاف شوند و بتوانند در این شش ماه کارهای خود را پیش ببرند و تعادل را در بازار ایجاد کنیم. باید تعاونی‌ها را تقویت کنیم و اعتقاد دارم که برخی اجناس می‌توانند تعادل در بازار را ایجاد کنند. اعتقاد دارم که در حوزه اقتصادی راه حل وجود دارد.

وی در ادامه صحبتهای خود، درباره مشکلات شهر اصفهان گفت: بودجه‌ای که برای عمران اصفهان در کشور اختصاص داده می‌شود، در رتبه بیست و هفتم است که این از انصاف به دور است، چراکه اصفهان مشکلات زیادی از جمله مشکل آب دارد و باید برنامه‌ای جامع تدوین شود و ما حداقل در اصفهان باید هنر شیخ بهایی را داشته باشیم که آب را در آن زمان به خوبی تقسیم کرد، پس همه ما باید طوری عمل کنیم که اصفهان همچنان در عرصه صنعت و کشاورزی بدرخشد.

کد خبر 217888
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز