گروه سیاسی: تنها یک روز پس از مناظره جمعه شب بازتاب گسترده این مناظره در فضای داخلی مشهود بود.

مناظره ریاست جمهوری

خبرگزاری تسنیم دیروز تصویر نامه درخواست معین از خاتمی برای برخورد امنیتی و قضایی با دانشجویان را منتشر کرد. در این نامه مصطفی معین وزیر آموزش عالی دولت اصلاحات از رئیس‌جمهور می‌خواهد با 50دانشجوی عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که با ورود به ساختمان مرکزی وزارت علوم و «کوبیدن پا» موجب اخلال در فعالیت‌های این وزارتخانه شدند برخورد اطلاعاتی، امنیتی، سیاسی، حقوقی و قضایی صورت گیرد. سایت دیگری هم با انتشار بخش‌هایی از مصاحبه جعفر توفیقی آخرین وزیر علوم دولت اصلاحات با یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب که گفته بود:

نفی نمی‌کنم که این مسئله (دانشجویان ستاره‌دار) در دوره اصلاحات وجود داشته است، ممکن بود در آزمون‌های ورودی برخی دانشجویان ستاره‌دار باشند؛منتها مفهوم ستاره‌دار به معنی بازبینی مجدد پرونده بود، موضوع دانشجویان ستاره دار را به دولت اصلاحات منتسب دانست.

سایت حیات طیبه مربوط به ستاد سعید جلیلی ‌ وقایع دوران دولت اصلاحات که در مناظره هم اشاره شد را منتشر کرد و نوشت که به‌خاطر سوءتفاهم‌های کوچک در شهرستان‌هایی نظیر سمیرم، سبزوار، ایذه و فیروزآباد تعدادی از مردم با برخوردهای شدید پلیسی مواجه می‌شدند که حتی کشته داد اما در رسانه‌های آن روز که با دولت اصلاحات همسو بودند خبر آنها‌ منتشر نمی‌شد. سایت فردا هم بخش دیگری از مناظره میان حسن روحانی با قالیباف را منتشر کرد و با اشاره به ادعای نخستین روحانی مبنی بر اینکه شما گفتید اجازه بدهید دانشجویان بیایند تا گازانبری با آنها برخورد کنیم از «عقب نشینی روحانی در 2دقیقه» خبر داد و نوشت: پس از پاسخ قالیباف آقای روحانی لحن خود را عوض می‌کند و می‌گوید:

من گفتم اگر می‌خواهید اینها را به خیابان بیاورید و گازانبری محاصره کنید، نکنید! قالیباف هم این سخن روحانی را نیت‌خوانی دانست و گفت این دیگر نیت خوانی شماست. بهترین رابطه بین پلیس و دانشجو در زمان من بود. مرتضی طلایی فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران بزرگ هم دیروز با اشاره به اظهارات حسن روحانی درخصوص وضعیت پلیس در حادثه کوی دانشگاه در سال 87گفت: در واقع حمله آقای روحانی به نقاط قوت محمدباقر قالیباف بود.

وی ادامه داد: آقایان یادشان نیست آن دوره که برخی نمایندگان مجلس به جای اینکه در آرام‌بخشی کوی دانشگاه به پلیس کمک کنند با سوءاستفاده از اختیارات نمایندگی‌شان داخل کوی دانشگاه شده و دانشجویان را برای حادثه‌آفرینی تحریک می‌کردند، شورای تأمین حاضر نبود با ما برای حل و فصل مسائل تشکیل جلسه دهد ولی حاضر بود با گروه‌های سیاسی دانشجویی بنشیند و تعامل کند برای ادامه‌دادن به اعتراضات.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در زمان قالیباف با تأکید دوباره به حمله روحانی به نقاط قوت قالیباف گفت: ما همان زمان حرفمان این بود که‌ اجازه دهید در محیط‌های دانشجویی دانشجویان در داخل دانشگاه‌ها حرف بزنند مشروط به اینکه پا از محیط دانشگاه بیرون نگذارند و این بهترین مدل مدیریت محیط‌های دانشجویی است. وی به پشت‌پرده حوادث 18تیر اشاره کرد و گفت: هنر قالیباف این بود که توانست 18تیر را از تقویم سیاسی کشور پاک کند.

دیروز همچنین آن بخش از انتقادات قالیباف به ولایتی که گفته بود: «شنیدم گفتید در غیرمتعهدها این کار را کردم و در بغداد فلان اتفاق نیفتاد، اما هیچگاه نگفتید رزمندگان رفتند جانشان را گذاشتند و جنازه‌شان برنگشت، با بمباران آنجا را ناامن کردند، این چه ربطی به دیپلماسی دارد، این ایثارگری آنهاست. می‌فرمایید رابطه‌مان با میتران آنقدر نزدیک است که با هم قهوه می‌خوردیم. آن زمان که شما با میتران قهوه می‌خوردید ما در جبهه موشک‌های میتران را می‌خوردیم» انتشار گسترده‌ای در فضای مجازی داشت.

خبرگزاری مهر هم با اشاره به بخشی از سخنان ولایتی درخصوص کارشکنی یک مقام اجرایی در توافقاتی که میان سولانا و علی جلیلی صورت گرفته بود نوشت: ایما و اشاره ولایتی به مقام بلندپایه اجرایی به غیر از احمدی‌نژاد کس دیگری نمی‌توانست باشد. نمازجمعه‌ای هم که او در این‌باره سخنرانی کرده بود، جمعه 13مهرماه سال86 بود .

محمود احمدی‌نژاد در آن مراسم با اشاره به اینکه «از نظر ما ماجرای جنجالی هسته‌ای ایران خاتمه یافته است» گفت که «عده‌ای سرخود مذاکره می‌کنند»! 2هفته بعد هم علی‌لاریجانی استعفا کرد و از آن زمان سعید جلیلی جایگزین لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی شد. دیروز همچنین برخی سایت‌ها با اشاره به ادعای علی اکبرولایتی در مناظره سوم، آنجا که اعلام کرده بود «در مذاکرات آلماتی طرف مقابل پیشنهادهایی دادند که اگر به آن پیشنهادها توجه می‌شد ما می‌توانستیم یک مقدار جلو برویم اما این پیشنهادها را آقای جلیلی نپذیرفتند»

به سخنان رهبر انقلاب در ۱۷ اسفند سال گذشته یعنی پس از نشست آلماتی که در دیدار با اعضای خبرگان می‌فرمایند: «در این دیدار غربی‌ها کار مهمی انجام ندادند که از آن تعبیر به دادن امتیاز شود بلکه آنها فقط به بخشی از حقوق ملت ایران، اعتراف کوچکی کردند» استناد کردند و این ادعا را نادرست دانستند.

اما ژان دیوید لویت هم که ولایتی از او به‌عنوان نفر دوم کاخ الیزه نام برد و جلیلی او را در حد یک کارشناس نه چندان مطرح پایین کشید‌ موضوع دیگری بود که دیروز در رسانه‌ها به آن پرداخته شد. سایت خبرآنلاین دیروز گزارش داد که لویت نه آنطور که ولایتی می‌گوید نفر دوم الیزه است و نه یک کارشناس معمولی. این سایت می‌نویسد: فردی که ولایتی از دیدار و مذاکره با او سخن گفت ژان دیوید لویت مشاور ویژه دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه بوده که به گفته روزنامه لوموند ازجمله مشاوران بلندپایه و مورد وثوق نیکلای سارکوزی بوده است.

کد خبر 217856
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز