همشهری آنلاین: محمد باقر قالیباف گفت: جنگ تمام شده است اما دفاع همچنان باقی است. باید با همان روحیه‌ای که در شلمچه و طلاییه ایستادیم و با همان فرهنگ جهاد و شهادت پیش رویم. راه مبارزه با آمریکا و دفاع از انقلاب جز کار کردن چیز دیگری نیست. از این رو شعار واقعی مرگ بر آمریکا یعنی کار کردن؛ اگر شعارش را بدهیم و کار نکنیم یعنی انجام وظیفه نکرده‌ایم.

محمدباقر قالیباف بعد از ظهر 18 خرداد با حضور در اجتماع پرشور مردم اسلامشهر در محل امامزاده عقیل(ع) طی سخنانی ابراز داشت: از اینکه توفیق پیدا کردم در جمع شما مردم نجیب، شریف، ولایتمدار و شهیدپرور حضور پیدا کنم خداوند را شاکرم.

وی ضمن تبریک عید مبعث و ایام ماه شعبان گفت: در ماه خرداد هستیم که متعلق به امام و شهداست. خداوند نعمت بزرگی به همه ما عطا کرده است و باید حواس‌مان باشد که شکر این نعمت را به جا بیاوریم. بزرگترین نعمت آن است که خداوند عمرمان را در مقطعی از تاریخ قرار داده است که در سایه یک نظام اسلامی زندگی می‌کنیم. زمان زیادی گذشته، مجاهدت‌های زیادی صورت گرفته و بسیاری از شهدا در این راه مجاهدت کرده‌اند. همچنین روحانیت و مردم همه دست به دست یکدیگر دارند و در راس آن نیز امام شهدا (ره) قرار داشت که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت و امروز این امانت بزرگ در دست ما قرار دارد.

قالیباف افزود: به عنوان یک خدمتگزار می‌فهمم که باید از انقلاب، نظام و اسلام دفاع کنیم. مهم این است که تشخیص بدهیم راه دفاع از انقلاب و اسلام کجاست. روزی همه تلاش مردم این بود که در جنگ شرکت کرده و از انقلاب و اسلام دفاع کنند و انصافا نیز مردم به صورت گسترده حضور پیدا کردند و مردم مستضعف پای کار بودند. در این محله‌ها گاهی هر کوچه‌ چندین شهید تقدیم انقلاب کرده است. این مردم انقلاب کردند و زحمت کشیدند و جنگ را این مردم اداره کردند، اما امروز باید بدانیم کجا نیازمند دفاع از انقلاب هستیم و جبهه امروز کجاست.

وی افزود: همواره بر این موضوع تاکید دارم که جنگ تمام شده است اما دفاع همچنان باقی است. باید با همان روحیه‌ای که در شلمچه و طلاییه ایستادیم و با همان فرهنگ جهاد و شهادت پیش رویم. راه مبارزه با آمریکا و دفاع از انقلاب جز کار کردن چیز دیگری نیست. از این رو شعار واقعی مرگ بر آمریکا یعنی کار کردن؛ اگر شعارش را بدهیم و کار نکنیم یعنی انجام وظیفه نکرده‌ایم.

گاهی از من می‌پرسند چرا می‌گویید فرهنگ جهاد و شهادت، مگر جنگ است؟ می‌گوییم جنگ نیست اما ما به این فرهنگ نیاز داریم چون یکی از ویژگی‌های این فرهنگ آن بود که هیچکس به فکر خودش نبود. یکی از معضلات جامعه امروز ما این است که ما مدیران اول به فکر خودمان هستیم اما بچه‌های رزمنده هیچگاه فکر نمی‌کردند چه می‌شود و هر کار سختی بود خودشان انجام می‌دادند و کار راحت را به دوستشان واگذار می‌کردند. در آن زمان نمی‌گفتند کار سخت را به دوستمان بدهیم و خودمان از مرخصی استفاده کنیم. یک بچه رزمنده نمی‌گفت باز کردن میدان مین را به دیگری واگذار کنم بلکه همیشه می‌گفت خودم میدان مین را باز می‌کنم.

شما هیچگاه در جبهه نمی‌دیدید که افکار با یکدیگر اختلاف و دعوا داشته باشند اما امروز آنچه ما را از کار کردن انداخته، اختلاف است.

قالیباف ادامه داد: از یک سو گرانی، بیکاری، مشکلات اجتماعی، مشکلات فرهنگی و ده‌ها مساله و مشکل وجود دارد و از سوی دیگر شاهد اتفاقی هستیم که در آن یکشنبه در مجلس رخ داد و به تعبیر مقام معظم رهبری خلاف شرع، اخلاق و قانون بود. این کارها دل مردم را به درد می‌آورد. حتما به خاطر دارید که شورای شهر اول تهران به دلیل دعوا و اختلاف نتوانست کاری از پیش ببرد و منحل شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینکه می‌گوییم امروز کشور نیازمند فرهنگ جهاد و شهادت و فرهنگ ایثارگری است منظورمان این است که خصلت‌هایی در دوران دفاع مقدس وجود داشت که به آن نیاز داریم. آن خصلت‌ها نیز این بود که همه اهل محبت و گذشت بودند. غیبت نمی‌کردند، دروغ نمی‌گفتند و به هم اعتماد داشتند. در دوران دفاع مقدس کارها را با تدبیر و معنویت دنبال می‌کردند. در عملیات والفجر8 افرادی از اروند عبور کردند که شنا بلد نبودند، اما از اروند عبور کردند؛ بنابراین معلوم است که دقت، مطالعه، برنامه‌ریزی و عقلانیت در دوران دفاع مقدس وجود داشت.

وی ادامه داد: امروز برای دفاع از خون شهدا و تحقق آرمان‌های امام(ره) راهی جز استفاده از این فرهنگ نداریم. برای آنکه ثابت کنیم سرباز ولایت هستیم هیچ راهی جز خدمت نداریم. فرهنگ جهاد و شهادت به ما می‌گوید با آمار با مردم حرف نزنیم البته نمی‌گوییم که آمار ندهیم، باید آمار بدهیم اما تنها آمار نباشد. فرهنگ جهاد و شهادت به ما می‌گوید همین که یک مسئول در خیابان راه برود می‌فهمد که مردم راضی هستند یا خیر. لازم نیست آمار بدهیم و بگوییم ما این کارها را کرده‌ایم. بنده امروز شهردار تهران هستم و وقتی در خیابان راه می‌روم و مردم را می‌بینم کاملا می‌فهمم که آیا مردم نسبت به شهرداری تهران نظر مثبت دارند یا نظر منفی؟ این بدان معناست که کار باید از دل مردم بجوشد. به همین دلیل امروز در باورهای خود می‌فهمیم که نشانه رضای خداوند رضایت مردم است. اگر مردم از شما ناراحت بودند بدانید خداوند نیز از شما راضی نیست چراکه مردم قصد و غرضی نداشته و با هیچکس بده وبستان ندارد. وقتی کار خوب را ببینند می‌گویند خوب است و خدا مسبب آن را خیر دهد و وقتی مردم کار بدی را مشاهده کنند، می‌گویند: خداوند مسبب آن را هدایت کند و وقتی ببینند تعمدی در کار است لب به گلایه باز می‌کنند. ما مدیران باید حواسمان باشد که این گلایه کارساز است. آه یک مظلوم، یتیم و دلشکسته پایه‌های یک حکومت را جابجا می‌کند.

وی افزود: امروز آمده‌ام بگویم همه بر این باور هستیم که هرچه خیر ماست خداوند نیز همان را برای ما مقدر کند. اگر خیر بنده و تقدیر الهی اینگونه است که در دولت آینده حضور پیدا کنم و خداوند این را به قلب مردم انداخت در این مکان مقدس به شما تعهد می‌دهم که حتما با فرهنگ جهادی دوران دفاع مقدس به شما خدمت کنم. ما نباید تلاش کنیم رابطه خود را با تک تک افراد تنظیم کنیم. اگر رابطه خود را با خداوند درست کنیم خداوند نیز رابطه ما را با خلق خود درست می‌کند.

وی افزود: بنده متعهدم در کارهای که انجام می‌دهم قشر مستضعف و مردم محروم را در هرکجای کشور مورد توجه قرار دهم؛ چه در روستای لب مرز که ممکن است من را نبیند و چه در مرکز کشور، اولویت را به قشر مستضعف خواهیم داد. در تهران به مردم قول دادم که اولویت من جنوب شهر است، البته همزمان با آن رشد شمال شهر را نیز تعطیل نکردیم. بنده قبول ندارم که یک جا را خراب کنیم و بگوییم می‌خواهیم جای دیگری را آباد کنیم؛ به دلیل اینکه می‌گوییم شهروند درجه و درجه دو نداریم. نباید با مناطق محروم رفتاری همچون شهروندان درجه دو شود، باید همه جا را آباد کنیم اما جایی را که کمتر آباد شده است با سرعت بیشتری نسبت به جایی که آباد شده است مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی افزود: کار اجرایی خط سه مترو که به سمت نیاوران حرکت می‌کند از شمال شهر آغاز شده بود، اما ما گفتیم به جای آنکه از شمال شهر کار را آغاز کنیم، عملیات ساخت را از جنوب شهر آغاز کنیم. این یعنی جنوب شهر حداقل سه سال زودتر به این مترو می‌رسد. ما این مترو را به شمال شهر هم می‌بریم اما کار باید از جنوب آغاز شود چراکه احساس کردیم یک کارگر عزیزی که از اینجا می‌خواهد به شهر برود باید چندبرابر هزینه کند. از زمان حضورم در نیروی انتظامی به یاد دارم که بعضی از دوستان در ایام زمستان یک ساعت تا یک ساعت و نیم پیش از اذان صبح از منزل خود در اطراف اسلامشهر بیرون می‌آمدند تا بتوانند سر وقت به کار خود برسند. شما ببینید این کارگر باید چقدر مشکلات در رفت و آمد تحمل کند تا به موقع به سر کار خود برسد و نصف درآمد او باید برای تردد هزینه شود.

وی تاکید کرد: تلاش ما براین است که تنها از عدالت سخن نگوییم چراکه مردم نمی‌خواهند حرف عدالت را بشنوند بلکه مردم می‌خواهند عدالت را در زندگی خود مشاهده کنند.

قالیباف گفت: زمانی که خطوط بی‌آر‌تی را در تهران راه‌اندازی می‌کردیم انتقادات بسیاری به ما شد. روزنامه‌ها می‌گفتند: چرا عرض خیابان را می‌گیرید؟ گفتم این خیابان با پول چه کسی ساخته شده است؟ این خیابان را متری 3-4میلیون تومان و در جای تجاری متری 10 میلیون تومان می‌سازیم و این پول از محل عوارض مردم تامین می‌شود. چگونه است که یک فردی با ماشین شخصی و کولر از این خیابان استفاده می‌کند و توده‌های مردم که حجم بالای جمعیت هستند نمی‌توانند از این خیابان استفاده کنند یا اگر می‌خواهند استفاده کنند صدنفر در اتوبوس باید منتظر بمانند و یک نفر در ماشین کولردار تردد کند؟ اینگونه نمی‌شود! هرکس هرچه می‌خواهد بگوید. ما برای ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و... برنامه‌ریزی کرده‌ایم و از هر منطقی که نگاه بکنیم باید سهم اتوبوس را جدا کنیم. پیش از این فردی که از خاورشهر و افسریه می‌خواست به غرب و شمال شهر برود با مشکلات زیادی روبرو بود، اما امروز اتوبوس بی‌آرتی وجود دارد و این فرد با کمترین قیمت ممکن به مقصد می‌رسد. باید این کار را با یک نگاه ملی در کل کشور مورد توجه قرار دهیم.

قالیباف در ادامه افزود:‌ همچنین در حوزه مسایل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و در ابعاد مختلف باید این مسایل را دنبال کنیم. بخش مربوط به گرانی و اشتغال نیز دو موضوع اصلی است که باید با روحیه جهادی آن را دنبال کنیم چراکه به دغدغه اکثر مردم تبدیل شده و کانون خانواده‌ها را تلخ کرده است. این دو موضوع هم پدران را شرمنده فرزندان خود کرده و هم فرزندان شرمنده پدران خود هستند. بارها شده جوانی جلوی بنده را گرفته که آقای قالیباف! یک کار به من بده تا من شرمنده پدر خود نباشم. این کار را برای خودم نمی‌خواهم. پدر و مادر من زحمت کشیده‌اند و با پول کارگری من را به دانشگاه فرستاده‌اند. حالا من به عنوان یک جوان باید پول توی جیبی خود را از پدرومادر پیر خود بگیرم و این مرگ من است. حداقل کاری به من بدهید که اگر هم نمی‌توانم به پدرومادر خود کمک کنم، بار اضافه‌ای بر دوش آنها نباشم. در این شرایط این جوان هم احساس شکستگی و ناراحتی می‌کند.

وی ادامه داد: ظرفیت کشور ما ظرفیتی است که نباید شاهد این مشکلات باشیم، البته من نمی‌گویم که تحریم برای ما مشکلاتی ایجاد نکرده است اما به عنوان یک خدمتگزار و فرد آشنا به مسایل می‌گویم که مشکلات امروز ما مربوط به تحریم نیست؛ دچار اشتباه نشوید!‍ مشکلات امروز ما مربوط به سوءتدبیر است.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در طول 8 سال گذشته گفت: اگر من این مثال‌ها را می‌زنم، از خودم تعریف نمی‌کنم، یک نفر آدم به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و اگر کسی بگوید من به تنهایی این کار را کرده‌ام حرف نادرستی زده است. اتوبان امام علی(ع) با طول 30 کیلومتر در شهر تهران ساخته شد و 12 هزار خانه در مسیر این اتوبان پس از چهل سال بلاتکلیف بودند. می‌گفتند این طرح دیگر انجام نمی‌شود و اگر هم انجام شود 8سال به طول می‌انجامد، اما همین کاری که می‌گفتند انجام نمی‌شود در طول 22ماه و با همت جوانان انجام شد. مگر هم اکنون مشکلات اقتصادی وجود ندارد پس چرا در شهرداری تهران این مشکلات مشاهده نمی‌شود؟ چون پیش از آن می‌دانستیم که این مشکلات وجود دارد و از افراد خبره، صاحب نظر و چهره‌های متدین دعوت کردیم و با همکاری و همراهی شورای شهر، مدیران و مردم دست به دست یکدیگر دادیم تا مسایل حل شود.

قالیباف ادامه داد: چندبرابر این توان در کشور وجود دارد. البته من نمی‌گویم احساس نگرانی نکنیم. احساس نگرانی داشتن حق است، اما امید خود را از دست ندهید. کشور به حدی ظرفیت دارد که به شما قول می‌دهم ظرف دو سال نظم و نسق اقتصادی در کشور برقرار شود تا هر کس در هر کجا و با هر شغلی مثل یک دامدار، کشاورز، سرمایه گذار،کارگر، معلم و دانشجو و... این حساب و کتاب در کار اقتصاد را احساس کند. یکی از مهمترین مشکلات کشور این است که نظم و نسقی در اقتصاد وجود ندارد. امروز و فردا قیمت کالاها متفاوت است و نمی‌دانیم قیمت ارز الان چقدر است و بعدا قیمت ارز چقدر خواهد بود. حتی مردم نمی‌دانند آیا خانه بخرند خوب است یا اینکه منزل خود را بفروشند. تا جایی که گاهی افراد براساس ضرورت کاری را انجام می‌دهند و اگر در جایی ضرورت نباشد دست به کاری نمی‌زنند. با این شرایط کار اقتصاد کشور پیش نمی‌رود.

وی گفت: اگر توفیق خدمت در دولت را پیدا کنیم حتما این نظم و نسق اقتصادی را ایجاد می‌کنیم وآثار این نظم و نسق باید در بازار قابل مشاهده باشد تا مردم آرامش روانی پیدا کنند و احساس کنند بازار به ثبات رسیده است. اگر مردم 2-3 نفر بیکار در خانه دارند احساس کنند از این میزان دو نفر مشغول به کار شده‌اند و امیدوار باشند نفر بعدی نیز مشغول به کار خواهد شد. این مساله باید در هر خانه، کوی و برزن در شهر و روستا اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: البته در شهر تهران نمی‌گوییم همه مسایل و مشکلات را برطرف کرده‌ایم اما مردم احساس می‌کنند کار در تهران دچار نظمی شده است و امید دارند اگر مشکلی هست دیر یا زود حل می‌شود. امروز نیز دشمنان انقلاب کمر همت بسته‌اند که در جبهه اقتصادی ضربه‌ای وارد کنند. مقامات معظم رهبری نیز 5-4 سال است که با نامگذاری‌های سال‌ها دائما نسبت به این موضوع هشدار می‌دهد، اما متاسفانه غفلت شده است؛ این غفلت صورت گرفته اما دیر نشده است. باید دست به دست یکدیگر بدهیم و ظرفیت امکانات مادی و منافع انسانی بسیار بالایی نیز در کشور ما وجود دارد. آن جایی که دچار بحران هستیم سوءمدیریت است. باید با مدیریت درست، منابع انسانی و امکانات را در کنار یکدیگر قرار دهیم و با یک تلاش، مجاهدت و فرهنگ جهاد و شهادت آن را حل کنیم. باید خدمت صادقانه به مردم داشته باشیم.

وی تاکید کرد: شاید در طول سه سال گذشته به جز زمان افتتاح پروژه‌ها کمتر دیده‌ باشید که در تلویزیون درباره کارها صحبت کرده و گزارش دهم چراکه از نظر من ضرورت نداشت و لازم نیست با مردم حرف بزنیم. اگر کارمان را انجام دهیم بزرگترین حرف را با مردم زده‌ایم. بنابراین امروز کشور نیازمند کار و تلاش است و به جوانان قول می‌دهیم تا بتوانیم دست به دست یکدیگر داده و مسایل و مشکلات را برطرف کنیم.

 

کد خبر 217859
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز