کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران از پیشرفت فیزیکی 90درصدی فاز نخست طرح ساماندهی و تجدید حیات بازار تاریخی عودلاجان خبر داد.


محسن علمدار با اشاره به رویکرد اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از حدود یکسال پیش برای تبدیل بافت تاریخی عودلاجان به «شهر- موزه» به ایسنا گفت: در این طرح تاکنون، از ابتدای خیابان 15خرداد تا ابتدای کوچه «حکیم» عملیات ساماندهی انجام شده است و حالا منتظر انجام تعهدات شهرداری منطقه برای بحث تأسیسات شهری و کف‌سازی محوطه هستیم تا سپس 10درصد باقیمانده تعهدات اداره میراث فرهنگی تهران را به پایان برسانیم.

به گفته وی، در طرح ساماندهی بازارچه عودلاجان و تبدیل این منطقه به «شهر- موزه» توافقنامه‌ای 3طرفه میان شهرداری، اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و کسبه بازارچه عودلاجان بسته شده است.

وی درباره طرح تشدید حفاظت از بافت تاریخی تهران نیز توضیح داد: در این طرح، بحث بافت تاریخی و ضوابط ساخت‌وسازهای این محدوده براساس بند13 طرح تفصیلی تهران که در سال1391 ابلاغ شده است که براساس آن، ساماندهی حصار ناصری توسط سازمان میراث فرهنگی تا 3سال بعد مصوب و قرار شد 5محله تاریخی تهران شامل «عودلاجان»، «سنگلج»، «ارگ»، «بازار تهران» و «چاله‌میدان» علاوه بر مناطقی که به ثبت در فهرست آثار ملی نیاز دارند، ساماندهی شوند.

او رویکرد اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران را ثبت بافت‌های تاریخی در این محدوده دانست و گفت:‌ با این کار، امکان استفاده از ابزارهای بیشتر برای حفاظت از محله‌ها و بافت‌های تاریخی تهران ایجاد می‌شود.

کد خبر 217199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز