حریم خانه تاریخی بوذرجمهری، پنجمین شهردار تهران در خیابان ولیعصر به‌عنوان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه، توسط مالکان یک مجتمع تجاری و اداری 13طبقه شکسته می‌شود.

خانه تاریخی بوذرجمهری

کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران دیروز با ارسال این خبر به رسانه‌ها اعلام کرد: 60سال از زمانی که کریم ‌آقاخان بوذرجمهری شهردار سال‌های دور پایتخت فوت کرد، می‌گذرد. وی پنجمین شهردار تهران است که با عمر 10سال و یک‌ماه طول مدیریت در رتبه نخست بین 58شهردار تهران قرار داشت. بوذرجمهری در اواسط سال 1302زمانی که رضاخان به سمت نخست‌وزیری رسید، به‌عنوان شهردار تهران منصوب شد.

نوسازی و آسفالت کشی‌های شهر تهران، شکل‌گیری خیابان‌های علاالدوله (فردوسی)، برق (امیرکبیر)، باب همایون، بوذرجمهری (15خرداد) و مراکزی چون آتش‌نشانی، دارالمجانین و... از اقدامات دوره مدیریتی وی بود. دروازه‌های تهران به‌عنوان هویت فرهنگی و معماری این شهر نیز توسط وی تخریب و خندق‌ها پر شد تا تهران توسعه پیدا کند. براساس این گزارش خانه بوذرجمهری در خیابان ولیعصر، کوچه لقمان ادهم، کوچه بوذرجمهری (با مساحتی بالغ بر 1900مترمربع) قرار دارد و به دو خانه اواخر قاجار و پهلوی دوم تفکیک شده است.

خانه بوذرجمهری که براساس گزارش کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران در بخش‌های شمالی عمارت اصلی مورد تخریب قرار گرفته، دارای دو بادگیر از پنج‌بادگیر منحصر به فرد تهران است و بخشی از این بنا نیز به‌عنوان کارگاه ریسندگی مورد استفاده است. کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران اعلام کرده است که به تازگی در کنار این خانه تاریخی، کار ساخت یک مجتمع تجاری و اداری 13طبقه در نبش خیابان ولیعصر به‌عنوان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه آغاز شده است. براساس این گزارش، دلیل استعلام نکردن از میراث فرهنگی درخصوص ارائه مجوز ساخت‌وساز در حریم خانه شهردار تهران در دوران رضاخان نبود هرگونه بنای تاریخی یا حریم اثر تاریخی در مجاورت خانه بوذرجمهری اعلام شده است و این درحالی است که خیابان ولیعصر سال گذشته در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید و هرگونه تغییر در این خیابان و حریم آن مستلزم دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی است.

کد خبر 193389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز