اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، مجوز تخریب سرای قاجاری افشار که یکی از بخش‌های باقیمانده از تکیه دولت است را در آستانه ثبت جهانی کاخ گلستان صادر کرد.

خانه تاریخی افشار

به گزارش خبرگزاری‌مهر، از آنجا که این سرا در حریم درجه یک و ثبت‌شده کاخ گلستان قرار دارد می‌بایست هرگونه تغییری در آن همخوان با کاخ گلستان باشد و ارتفاع آن نیز از ارتفاع بناهای موجود در حریم کاخ بالاتر نباشد. این در حالی است که مالک سرای تاریخی افشار قصد دارد این بنا را تخریب کند و به جای آن مجتمع تجاری چهارطبقه بسازد و اداره میراث فرهنگی استان تهران نیز بدون درنظرگرفتن حریم کاخ گلستان که پرونده ثبت جهانی آن به یونسکو ارسال شده، مجوز تخریب یک اثر قاجاری و در پی آن ساخت یک بنای چهارطبقه در حریم کاخ گلستان را صادر کرده است.

این اقدام در حالی در حریم کاخ‌موزه گلستان انجام گرفته است که بازرسان یونسکو در بررسی هر اثر تاریخی برای ثبت جهانی آن، علاوه بر خود اثر، پیرامون و حریم اثر را نیز ارزیابی می‌کنند. خبرگزاری مهر گزارش داده است که حتی مسئول یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران نیز به‌دلیل مقاومت در برابر صدور مجوز تخریب سرای تاریخی افشار، چند روز پیش از سمت خود برکنار شده است.

کد خبر 179913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز