همشهری آنلاین: مدیر بافت‌های تاریخی شهرداری تهران با تکذیب خبر برخی از رسانه‌ها مبنی بر این که خانه امین‌السلطان در خیابان لاله زار به پاساژ تبدیل می‌شود، گفت: تاکنون هیچ پروانه‌ای برای تخریب این خانه تاریخی و تبدیل آن به پاساژ صادر نشده و نباید قصاص قبل از جرم برای شهرداری صادر کرد.

بهروز کاشف در گفتگو با همشهری آنلاین در واکنش به گزارشی با عنوان سکوت شهرداری در برابر هشدار روزنامه نگاران در زمینه بناهای تاریخی با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر بودجه ای برای خرید خانه امین السلطان نداریم اما این بدین معنا نیست که شهرداری قصد ارائه مجوز برای تخریب این خانه و تبدیل آن به پاساژ را دارد.

"خانه و باغ اتحادیه" یا "خانه امین السلطان" عمارتی مربوط به دوران قاجار است که در مرکز تهران واقع شده است. خانه - باغ اتحادیه به عنوان تنها بازمانده از خیابان لاله زار قدیم و یکی از نفایس معماری عصر قاجار شناخته می‌شود. این اثر در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. اما چندی بعد «به حکم دیوان عدالت اداری ایران، خانه پدری پروین اعتصامی و خانه اتحادیه، (محل ساخت سریال دایی جان ناپلئون) از فهرست آثار ملی خارج شده است.‌

وی با تاکید اینکه شهرداری تهران نمی‌تواند همه بناهای تاریخی تهران را خریداری کند، اظهار داشت: ما در حال بسترسازی برای ورود بخش خصوصی در این حوزه هستیم که تاکنون نیز برخی از بناهای تاریخی را خریداری کرده یا مرمت، بازسازی و احیا‌ی آنها را دنبال کرده است.

خرید خانه آیت الله بهبهانی

مدیر بافت‌های تاریخی شهرداری تهران از پیشنهاد خرید 10 بنای تاریخی در سال 91 خبر داد و گفت: خرید خانه آیت الله بهبهانی در منطقه 12 تهران یکی از آنهاست که البته خرید این خانه ها نیاز به تامین بودجه کافی دارد.

کاشف ادامه داد: از دیگر برنامه های اصلی شهرداری در حوزه بافت های تاریخی در سال 91، مرمت بدنه بنا و کف پوش خیابان 15 خرداد، مرمت خیابان ناصر خسرو، کوچه مروی و عودلاجان است.

وی ادامه داد: همچنین مرمت خیابان لاله زار نیز از دیگر برنامه های شهرداری است که آن را به واسطه شرکت های خصوصی آغاز کرده ایم.

مرمت مستمر شمس العماره

کاشف همچنین درباره آخرین وضعیت بنای تاریخی " شمس العماره" نیز به همشهری آنلاین گفت: مرمت این اثر تاریخی کار بزرگی است که نمی توان برای اتمام آن مهلت خاصی را تعیین کرد چرا که این بنا نیاز به مرمت مستمر دارد و لایه های مختلف آن باید با حوصله و براساس بودجه ای که تزریق می شود، مورد بازسازی و مرمت قرار گیرد.

ناصرالدین شاه قاجار پیش از سفر به اروپا و با دیدن تصاویر بناهای فرنگستان، تمایل پیدا کرد بنایی مرتفع، نظیر آنها در پایتخت خود ایجاد کند تا بتواند از بالای آن منظره شهر و دورنمای پیرامون را تماشا کند. بنابراین ساخت شمس العماره در سال ۱۲۸۲ ه.ق به دستور ناصرالدین شاه آغاز و پس از دو سال به مباشرت دوستعلی‌خان نظام‌الدوله به پایان رسید. این ساختمان برای تماشای شهر تهران و اطراف آن توسط شاه و مهمانان او مورد استفاده بود. طرح و نقشه آن ظاهرا از معیرالممالک و معمار آن استاد علی محمد کاشی بود.سبک این بنا ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و معماری غربی است.

وی افزود: گاهی اوقات در حین مرمت این اثر تاریخی اتفاقات غیر قابل پیش بینی رخ می دهد که نیاز به صبر دارد، به طور مثال نیاز هست که برای مرمت بخشی از اثر، استادی را از اصفهان به تهران بیاوریم و با وی قرارداد ببندیم تا او مرمت آن بخش را دنبال کند، به هر شکل مرمت بنای شمس العماره در دست اقدام است و آن را دنبال می کنیم.

بنای شمس العماره در خیابان ناصرخسروی تهران و روبروی کوچه مروی واقع شده است.

کد خبر 165652
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز