خبرهای منتشر شده از تهدید بافت تاریخی کرمان در چند‌ماه گذشته که نخستین خبر آن مربوط به تخریب یکی از گورستان‌های تاریخی این شهر بود موجب شد تا سرانجام مسئولان میراث فرهنگی کرمان واکنش جدی تری نسبت به گذشته نشان بدهند.

بافت تاریخی کرمان

 در تازه‌ترین اظهارات درخصوص بافت تاریخی کرمان، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان به خبرگزاری مهر گفت: مهم‌ترین هدف میراث فرهنگی حفظ هویت فرهنگی بافت تاریخی است که این مسئله بدون مشارکت مردمی، تعامل مسئولان و خرد جمعی صورت نمی‌گیرد.

به گفته محمد مهدی افضلی، بافت تاریخی کرمان دارای حریم مصوب است که باید به‌منظور حفظ هویت فرهنگی محافظت شود. وی با اشاره به وسعت بافت تاریخی شهر کرمان گفت: در دوره‌های گذشته این بافت قدیمی مورد غفلت قرار گرفته و آنگونه که باید مورد خدمات‌رسانی واقع نشد. افضلی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی کرمان آماده همکاری برای بهبود وضعیت این بافت تاریخی است، افزود: تاکنون تعامل میراث فرهنگی و شهرداری کرمان مثبت و سازنده بوده است.

مهاجرت کرمانی‌ها از بافت‌های تاریخی به سایر قسمت‌های شهر یکی از مشکلات موجود در مسیر حفظ بافت تاریخی استان کرمان اعلام شده است. حضور مهاجران افغانی در بافت قدیمی شهر نیز از دیگر آسیب‌هایی است که به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی استان کرمان بافت تاریخی کرمان را تهدید کرده است.

کد خبر 178130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز