شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

آیدا ابوترابی: بیایید به 66 سال پیش برویم به سال 1947 میلادی. چرا؟ کمی حوصله کنید متوجه دلیلش می‌شوید. در آن سال، دانشمندان ایده‌‏های عجیب و غریبی مطرح کردند. از سوخت‌های اتمی گرفته تا سفر به مدار زمین و کره‏‌ی ماه و...

سفر زمان از گذشته به آینده

آن زمان در مجله‏‌ی «پاپیولار ساینس»* مطلبی با نام «علم هرگز متوقف نمی‏‌شود» چاپ شده و نویسنده در آن تصوراتش را از آینده‏‌ی علم و دنیا به تصویر کشیده.

خواندن این مطلب بعد از 66 سال خالی از لطف نیست. هم‌اکنون می‌توانیم بگوییم کدام‌یک از پیش‌بینی‌های 66 سال پیش درست از آب درآمده و کدام‌ نه. راستی، تصور شما از آینده‏‏‌ی جهان در 66 سال بعد چیست؟

Popular Science*

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 699خواسته‌ای بزرگ!

«الگوبرداری از فتوسنتز شاید یکی از بزرگ‏‌ترین خواسته‌‏های دانشمندان باشد. این که دانشمندان نور خورشید و آب را بگیرند و گلوکز و اکسیژن تولید کنند. بدون این که خطری برای زمین داشته باشد. اگر تلاش دانشمندان منجر به تولید میوه شود، دورانی طلایی برای آدم‌‏ها به وجود خواهد آمد.»

  • به نظر شما چند سال دیگر چنین ایده‏ای به وقوع خواهد پیوست؟

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 699موتورهایی با سوخت اتم

«یکی از هدف‏‌های بزرگ دانشمندان، تبدیل مستقیم انرژی اتمی به برق، بدون ایجاد حرارت است. به نظر می‏‌رسد یکی از راه‌‏های آن از طریق قرار دادن پایانه‌های فلزی در یک توده‌‌ی اورانیوم و تولید برق از یک باطری باشد. شاید موتورهای آینده هم از اتم به‌عنوان سوخت استفاده کنند.»

  • ماشین‏‌های اتمی؟ عجیب اما منطقی!

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 699کره‌ی ماه- ایستگاه امواج

«شبکه‏‌های رادیویی، تماس‏‌های تلفنی، تلگراف و فکس با امواج کار خواهند کرد. کنترل هواپیما‏ها از راه دور با امواج امکان‏‌پذیر خواهد شد. پهنای تلفن آن‌قدر گسترده می‏‌شود که هر خانه در شهرهای 10 هزار نفری هم می‎تواند طول موج خودش را داشته باشد. شبکه‏‌های تلویزیونی به کمک ایستگاه‏‌هایی در هواپیماهای در حال چرخش و یا حتی در ایستگاه‏‌های امواج ماکروویو در کره‌ی ماه گسترش پیدا خواهند کرد!»

  • ارسال امواج از کره‌ی ماه؟ چه ذهن خیال‌‌پردازی!

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 699کمربندی‌ها و مشکل ترافیک

«با پیشرفت دانش و فناوری و زیاد شدن تعداد کارخانه‏‌ها، احتمالأ معماران چنین شهرهایی را در آینده خواهند ساخت. شهرهایی که پر از بزرگراه‏ است و ترافیکش بیداد می‏‌کند. کمربندی‏‌های شهر ساخته می‏‌شوند که مشکل ترافیک را تا حد زیادی برطرف کنند.»

  • آیا امروز قیافه‏‌ی شهرها به این پیش‏بینی نزدیک شده‎ است؟

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 699پاشیدن یخ خشک

«هواشناسان در تلاش‌اند که بادهای سرد را کنترل کنند. دیوار پارک‌‏ها، حیاط‌‏ها و خانه‏‌ها، گرمای خورشید را در تابستان مهار کرده و به آسمان بر ‏گردانند. بهتر است هواپیما‏ها به آسمان بروند و با پاشیدن یخ‏ خشک موجب باریدن برف شوند تا طوفان هم نیاید!»

  • چه فکرهای عجیبی داشتند این قدیمی‌ها!

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 699سفری که تحقق نیافت

«تا 40 سال بعد (یعنی سال 1987) آن قدر صنعت حمل و نقل متحول خواهد شد که همه مات و مبهوت خواهند ماند! از هواپیماهایی که مدت زمان زیادی می‏‌توانند پرواز کنند گرفته تا روبات‏‌هایی که با سرعت مافوق صوت دور زمین خواهند چرخید. سفر سریع به فضا ممکن خواهد شد و انسان به مریخ و ماه خواهد رفت و سریع بازمی‏‌گردد تا دیده‌‏هایش را بنویسد!»

  • سفر به مریخ،‌رؤیایی که هنوز به واقعیت تبدیل نشده است!
کد خبر 215432
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز