سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دیک چنی، معاون رئیس جمهور ایالات‌متحده روز سه‌شنبه با هدف جلب نظر رهبران کشورهای عرب خاورمیانه از روند اعاده ثبات به عراق سفر خود به چند کشور منطقه را با ورود به ابوظبی، پایتخت امارات عربی متحده آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، چنی درحالی راهی دیدار از کشورهای خاورمیانه‌ شده که این سفر علاوه بر امارات عربی متحده کشورهای عربستان‌سعودی، مصر و اردن را نیز در برمی‌گیرد. گفته می‌شود معاون رئیس‌جمهور آمریکا علاوه بر موضوع عراق پیرامون روند صلح خاورمیانه نیز با مقامات ارشد این چهار کشور گفت‌وگو می‌کند. او همچنین از ناو هواپیمابر جان استینس، که در حال انجام مأموریتی در خلیج‌فارس است دیدار به عمل می‌آورد.

درست مقارن با زمانی که چنی در آستانه ترک واشنگتن برای عزیمت به خاورمیانه قرار گرفته بود رسانه‌های آمریکا از لغو سفر کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده به اسرائیل به‌دلیل حال و هوای سیاسی نامساعد تل‌آویو بعد از انتشار گزارش گروه تحقیق جنگ سال گذشته لبنان موسوم به گزارش وینوگراد خبر دادند اما آنچه بیش از این خبر بر سفر چنی به منطقه سایه افکنده انتشار آمار مرگ و میر کودکان عراقی در سایه تهاجم ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده به این کشور است.

جنگ، عامل اصلی مرگ و میر کودکان عراقی

روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز خبر کوتاهی را مخابره کرد که به‌رغم کوتاه بودن بار دیگر اعتراض گروه‌های مدنی مخالف جنگ را در عراق برانگیخت.

بر اساس این گزارش جنگ آمریکا در عراق بیشترین نقش را در افزایش میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در این کشور داشته است.

بنیاد خیریه آمریکایی «کودکان را نجات دهید» در بررسی میزان مرگ‌ومیر کودکان در کشورهای در حال توسعه در سال‌های  ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ میلادی مصر و عراق را به عنوان بهترین و بدترین کشورها برای زندگی کودکان در جهان در حال توسعه معرفی کرده است.

این مطالعه می‌افزاید میزان مرگ و میر کودکان در مصر در سال‌های ۱۹۹۰ تا  ۲۰۰۵ حدود 68درصد کاهش داشته در حالی که نرخ مرگ و میر کودکان عراقی به دلیل حمله آمریکا به این کشور در مارس سال ۲۰۰۳ و تحریم‌های سازمان ملل در دهه 90 میلادی افزایشی معادل ۱۵۰درصد داشته است.

براساس اعلام این بنیاد مادران عراقی و کودکان آنها حتی قبل از این جنگ نیز با بحران ناشی از سرکوب، جنگ و تحریم‌های خارجی مواجه بوده‌اند. کمبود برق در زمان جنگ (از زمان حضور آمریکا در عراق)، کمبود آب آشامیدنی، کاهش خدمات بهداشتی و افزایش تورم در عراق شرایط زندگی در این کشور را دشوارتر کرده است.

بر اساس این گزارش در سال 2005 حدود 122 هزار کودک عراقی - یک نفر از هر هشت نفر - پیش از سن پنج سالگی جان خود را از دست داده که مرگ و میر نیمی ‌از آنها قبل از یک ماهگی بوده است.

کد خبر 21521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز