شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان باروری بریتانیا یک تکنیک جدید برای IVF را ابداع کرده‌اند که در آن با گرفتن هزاران عکس فوری از رویان‌های در حال رشد می‌توان رویانی را انتخاب کرد که احتمال کاشته‌ شدن موفق آن در رحم و بدل شدن‌اش به نوزاد سالم بیشتر از همه باشد.

ivf

به گزارش رویترز این پژوهشگران در یک کنفرانس خبری در لندن درباره این تکنیک جدید گفتند که از پیش از این تکنیک برای انتخاب رویان‌های "کم‌خطر" از لحاظ داشتن ناهنجاری‌های کرموزومی که می‌تواند رشد آنها را مختل کند، استفاده کرده‌اند.

این گروه در بررسی‌شان نشان دادند که احتمال تولد موفقیت‌آمیز نوزاد زنده پس از IVF‌ با این تکنیک جدید در مقایسه با روش معمول که بهترین رویان‌ها را بر اساس ظاهر میکروسکوپی انتخاب می‌کند، 56 درصد افزایش می‌یابد.

سیمون فیشل، متخصص پیشگام باروری و یکی از این پژوهشگران می‌گوید: "در طول 35 سالی که من در این حوزه کار کرده‌ام، این تکنیک احتمالا مهم‌ترین و مهیج‌ترین پیشرفتی است که می‌تواند برای همه بیمارانی که می‌خواهند IVF انجام دهند، ارزشمند باشد."

دانشمندان ممستقلی که در این پژوهش شرکت نداشته‌اند، از این پیشرفت استقبال می‌کنند، اما می‌گویند کارآزمایی کنترل‌شده تصادفی‌شده - استاندارد طلایی در پژوهش پزشکی- باید بر روی این تکنیک جدید انجام شود تا با تایید موثر بودن آن بتوان از آن به عنوان روشی معمول استفاده کرد.

روش‌های معمول گزینش رویان‌ها در IVF در حال حاضر عمدتا بر اساس بررسی ظاهر رویان‌ها در زیر میکروسکوپ است، اما بسیاری از سیکل‌های IVF به این خاطر که رویان‌های انتخاب‌شده و منتقل‌شده به رحم مادر رشد نمی‌کنند، شکست می‌خورد.

دانشمندان که در این بررسی از عکاسی با وقفه زمانی از رویان‌ها استفاده کردند، می‌گویند دریافته‌اند که تاخیرهای رشدی رویان‌ها در مراحل حیاتی که با این شیوه عکس گرفتن آشکار می‌شود، شاخص خوبی از وجود ناهنجاری‌های کروموزومی است که می‌تواند به شکست در باردار شدن زن بینجامد.

کد خبر 214606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز