همشهری آنلاین: مرضیه برومند با انتقاد نسبت به نحوه‌ی پخش مجموعه‌های نمایشی از تلویزیون کشورمان، تصریح کرد: یکی از دلایل موفقیت سریال‌های سخیف کانال‌های ماهواره‌یی پخش مجدد آنهاست؛ اینقدر این سریال‌ها را تکرار می‌کنند که همه آن‌ها را می‌بینند؛ در حالی که ما سریال‌هایمان را با سختی می‌سازیم اما در ساعت بدی پخش می‌شود و زحمت یک گروه دیده نمی‌شود.

مرضیه برومند

این کارگردان سینما و تلویزیون که سریالش با عنوان «آب پریا» در ایام نوروز از تلویزیون پخش شد، در یک گفت‌وگو شرکت کرد و دیدگاهش درباره‌ نظرسنجی درخصوص برنامه‌های تلویزیونی را اینگونه گفت: قبل از نظرسنجی از ما پرسیدند بر اساس چه شاخص‌هایی نظرسنجی انجام شود، من موارد متفاوتی را مطرح کردم. برای من خیلی جالب است که مردم چرا تلویزیون ما را نگاه نمی‌کنند و ماهواره می‌بینند؟ اخیرا خودم همین شبکه‌های ماهواره‌یی را می‌بینم تا متوجه شوم چه چیزی دارند که مردم را جذب می‌کنند که به نتایج نگران‌کننده‌ای هم رسیدم. هر کجا و در هر جمعی صحبت می‌کنم در این مورد، مردم را سرزنش می‌کنم.

کارگردان «مدرسه موش‌ها» در عین حال یادآور شد: این گله را با مسؤولان هم مطرح کردم. در مراسم تقدیر از برنامه‌های نوروزی تلویزیون، خیلی صریح به آقای ضرغامی گفتم که ما باید این واقعیت را بپذیریم که ما کلا بیننده‌مان را از دست داده‌ایم و عده‌ای هستند که دیگر تلویزیون ایران ندارند.

وی درباره‌ی نتایج نظرسنجی مردمی درباره‌ی سریال‌های تلویزیونی نیز گفت: رقم‌های نظرسنجی را خیلی متوجه‌اش نمی‌شوم اما می‌دانم این یک رقابت برابر نیست، چون سریالی که چهار بار تکرار می‌شود طبیعی است که در نظرسنجی هم به همان اندازه رأی بیشتری خواهد آورد.

مردم ما دچار تنبلی شده‌اند

برومند در پاسخ به اینکه چرا مردم سریال‌های ما را نمی‌بینند؟ پاسخ داد: متاسفانه مردم ما دچار تنبلی و عوام‌زدگی شده‌اند، مثل یک پاورقی سخیف مردم ما دچار خاله زنکی شدند و لذت می‌برند از کاری که بدون اینکه فکر کنند، آن را ببینند. متاسفانه این سریال‌های ماهواره‌یی علاوه بر اینکه از لحاظ محتوا خیلی نازل هستند و درامشان، درام نیست به لحاظ ساختاری هم خیلی ابتدایی هستند و از فیلم هندی‌های زمان بچگی ما هم ابتدایی‌تر هستند. برخلاف عده‌ای که می‌گویند ما با تلویزیون قهر کردیم معتقدم بهانه‌شان است و اصلا این طور نیست، این سهل‌انگاری بیننده و نزول سلیقه است.

کارگردان «زی‌زی گولو» یادآور شد: زمانی ما مجموعه‌های تلویزیونی خوبی داشتیم و الان هم داریم؛ به طور مثال در سریال «زمانه» که خودم آن را دنبال می‌کردم، اصول سریال‌سازی، خیلی خوب رعایت شده بود. عشق، حسادت، رقابت و عناصر متعددی این سریال داشت که بیننده را جذب می‌کرد اما این سریال آن طور که باید دیده نشد.

گلایه مرضیه برومند از مردم و صداوسیما

برومند در ادامه با گله از مردم ادامه داد: من از مردم گله دارم، چون پشتیبان هنرمندان کشورشان نیستند. یک هنرمند با توجه به مشکلات عدیده‌ای که دارد به سراغ سوژه‌هایی می‌رود که آن را با چارچوب ممیزی‌ها وقف دهد و با وجود مشکلات مالی وحشتناکی آن را می‌سازد اما ببیننده به آن توجه نمی‌کند.

از ضرغامی گله کردم که باید شکل تلویزیون را تغییر دهیم

این کارگردان، صداوسیما را هم در به وجود آوردن این شرایط مقصر دانست و ادامه داد: البته من بیشتر تلویزیون را مقصر می‌دانم چون معتقدم تلویزیون ویترین خوبی ندارد و بیننده را می‌پراند. هنگامی که بیننده شبکه‌های تلویزیونی را عوض می‌کند بجز میزگردها، بحث، گفت‌وگو و نصیحت چیزی نمی‌بیند و برنامه دلخواهش را که از نظر بصری کشش داشته باشد پیدا نمی‌کند؛ بنابراین به سراغ شبکه‌های ماهواره‌یی می‌رود و همان جا می‌ماند در نتیجه بیننده از دست می‌رود.مرضیه برومند

برومند یادآور شد: من از آقای ضرغامی گلایه کردم که از دست دادن بیننده‌هایمان قابل کتمان نیست و فکری به حال آن بکنیم. باید شکل تلویزیون را تغییر بدهیم و آن را شادتر و جذاب‌تر کنیم. باید ویترین مان را عوض کنیم و یک تحولی در برنامه سازی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: من معتقدم یکی از مهمترین وظایف تلویزیون سرگرم کردن مردم است تا از اوقات‌شان لذت ببرند به شرط آن که نظر مردم را جلب کنند.

پاسخ مرضیه برومند به نقد از «آب پریا»

مرضیه برومند که سریال تلویزیونی‌اش «آب پریا» در ایام نوروز پخش شد، در پاسخ به اینکه آیا نوروز فرصت مناسبی برای پخش این سریال بود گفت: شرایط پخش سریال، مثل بحث اکران سینماهاست. یک موقعیتی پیش می‌آید که سازنده‌ی اثر احساس می‌کند، فرصت خوبی برای پخش مجموعه وجود ندارد؛ البته نه اینکه کنداکتور جا نداشته باشد بلکه سازنده‌ی اثر نمی‌خواهد به پخش کارش در هر فصل و زمانی رضایت بدهد.

او با گله از یک روزنامه که «آب پریا» را سریال پشت خط مانده معرفی می‌کرد، ادامه داد: ما تا آخرین روز اسفند ماه کار داشتیم و مراحل پُست پروداکشن سریال طول کشید؛ بنابراین سریال ما پشت خط مانده نبود.

شش ماه اول سال سریال‌ها هدر می‌روند

برومند یادآور شد: یا باید سریال «آب پریا» را عید پخش می‌کردیم که با توجه به موضوع «آب پریا» کاملا با ایام نوروز از لحاظ مضمون مطابقت داشت یا اینکه باید می‌گذاشتیم بعد از عید آن را پخش می‌کردیم.

او در عین حال مطرح کرد: بعد از عید هم به دلیل فشردگی برنامه‌ی مدارس بچه‌ها و امتحانات و امسال هم انتخابات، فیلم‌ها دیده نمی‌شوند؛ البته یکی از دلایل مهم‌تر دیده نشدن سریال‌ها پس از تعطیلات نوروز جلو کشیدن ساعت است. در تایم 9 و 30 دقیقه که برخی سریال‌ها پخش می‌شوند، هنوز مردم به خانه نرسیده‌اند و در شش ماه اول سال، غیر از سریال شبکه یک، سریال‌های دیگر شبکه‌ها چون سه و دو هدر می‌رود مخصوصا سریال‌های شبکه سه که 8 و 30 دقیقه پخش می‌شوند.

کارگردان «آب پریا» ادامه داد: در عین حال ما نتوانستیم سنت تکرار سریال را در تلویزیون جا بیندازیم و نمی‌دانم چرا مدیران تلویزیون با این قضیه خشک برخورد می‌کنند؟ چرا یک کاری که 9 و 30 دقیقه پخش می‌شود، 12 و 30 دقیقه بامداد هم تکرار نمی‌شود؟!

«آب پریا» به بیننده‌ متمرکز نیاز داشت

این کارگردان بار دیگر با اشاره به پخش «آب پریا» در ایام نوروز ادامه داد: طبیعی است که در ایام عید، عده زیادی در حال عید دیدنی هستند ولی باز فکر می‌کردم یک عده‌ای که خود به خود بیننده تلویزیون نیستند در عید بیننده تلویزیون می‌شوند، چون در شرایط عادی وقت تلویزیون دیدن ندارند؛ بنابراین مناسبت‌ترین تایم نسبت به شرایط موجود برای پخش سریال «آب پریا» عید نوروز بود؛ به ویژه اینکه نمی‌خواستیم، کار کهنه شود.

برومند با اشاره به اهمیت پیگیری مجموعه «آب پریا» از سوی بیننده، تشریح کرد: از طرفی تعطیلات نوروز زمانی نیست که بیننده به صورت متمرکز به دیدن تلویزیون بنشیند؛ متمرکز یعنی اینکه بیننده از ابتدا تا انتها فیلم را دنبال کند. کارهایی مثل «کلاه قرمزی»، «پایتخت» و دیگر مجموعه‌ها به پیگیری مداوم قصه نیازی نداشتند زیرا شیرینی‌های کلامی موجود در آنها باعث می‌شد تا بیننده هر قسمتی از آن را که ببیند، متوجه موضوع آن شود اما «آب پریا» خاصیتش اینگونه نبود و به بیننده‌ای متمرکز نیاز داشت تا آن را دنبال کند، شلوغی خانه‌ها در ایام عید موجب می‌شد تا ببیننده قسمت‌هایی از سریال را از دست بدهد و کافی بود که متوجه بعضی از دیالوگ‌های آن نشود، آن وقت یک مفهوم اصلی را از دست می‌داد و متوجه نمی‌شد که ماجرا چه بوده است.

وی ادامه داد: اما سایت فیلم فوق العاده بود و بینندگان نظرات خوبی گذاشتند و نشان داد تاثیر گذاشته است. البته طبیعتا بینندگانی که سریال را دیدن و از سریال خوششان آمده، می آیند و نظر می دهند و من نمی توانستم نظربیننده هایی را که فیلم را ندیده اند یا به هر علتی با آن ارتباط برقرار نکرده اند را بدانم.

توقع نداشتم «آب پریا» مثل «کلاه قرمزی» بیننده داشته باشد

مرضیه برومند در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: من توقع نداشتم مجموعه «آب پریا» مثل «کلاه قرمزی» بیننده داشته باشد. طبیعی است، یکسری پرسوناژها بین مردم جا می‌افتند و مردم با آنها آشنا می‌شوند و درک سریع آنها آسان‌تر است.

او در عین حال گفت: از نظر رقابتی هم احساس نمی‌کنم که باید با کسی رقابت داشته باشم به عبارتی هیچ کس رقیب من نیست و من هم رقیب کسی نیستم و همه ی ما باید اینگونه فکر کنیم که چطور می شود آب رفته را به جوی بازگردانیم بنابراین دیدن برنامه هرکدام از همکارانم باعث موفقیت و خوشحالی است.

می‌گفتند «آب پریا» موجب شده تا باران ببارد

این کارگردان در بخش پایانی گفت‌وگویش درباره‌ مضمون «آب پریا» که درباره‌ محیط زیست بود هم صحبت‌هایی را مطرح کرد و گفت: بحث محیط زیست را در مابقی کارهایم مثل «زی زی گولو» هم سعی کردم به نمایش بگذارم اما در این مجموعه به شکل محوری‌تر مطرح شده است چون هر چه جلوتر می‌رویم بحث محیط زیست فاجعه بارتر می‌شود.

برومند ادامه داد: ما در «آب پریا» به سراغ مکان‌هایی رفتیم که مردم در آنجا زباله ریخته بودند و نه مسؤولان؛ مکان‌هایی در عمق جنگل‌های شمال که زباله‌ها را در آنجا جمع‌آوری می‌کنند و شیرآبه‌های حاصل از آن در محیط زیست فاجعه به بار می‌آورد و تمام منابع آبی را آلوده و پوشش گیاهی را نابود می‌کند.

تهیه‌کننده سریال «آب پریا» با اشاره به عدم نبود سیستم بازیافت زباله در ایران گفت: ما در ایران سیستم بازیافت زباله نداریم؛ البته در برنامه‌ای که از طرف شورای شهر کرمانشاه دعوت شدم با یک خانم مهندس کرمانشاهی آشنا شدم که به همراه همسر آلمانی‌اش یک سیستم بازیافت زباله را در کرمانشاه ایجاد کرده بودند که می‌تواند مشکلات بسیاری را برطرف کند، حتی آنها اعلام کردند که می‌توانند به سراسر ایران این سیستم را بفرستند.

او نتیجه و تاثیر «آب‌پریا» را بر مخاطب مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: آزادی «آب پریا» همزمان شد با بارندگی‌ها در ایران که مردم در کوچه و خیابان به من می‌گفتند حضور شما و «آب پریا» موجب شده است تا باران ببارد. از طرفی اصفهانی‌ها می‌گفتند که چرا از زاینده‌رود یاد نکردیم یا پدر و مادرهایی که در سایت سریال می‌نوشتند بچه‌های ما در 13 بدر مراقب بودند که ما زباله نریزیم تا «آب پریا» آزاد شود.

مرضیه برومند در انتها از گروه «آب پریا» به نیکی یاد کرد و گفت: «آب‌ پریا» گروه خوبی بود، همه با هم همکاری داشتند و همدیگر را دوست داشتند و از سال 89 تا حالا هم همچنان با هم در ارتباط هستند، دور هم جمع می‌شوند و روابط دوستانه‌ای با هم دارند.

وی این روزها در حال تدارک تولید فیلم سینمایی «شهر موش‌ها 2» است و گروهش در حال ساخت عروسک‌ها هستند.

منبع: ایسنا

کد خبر 214369
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز