گروه اقتصادی: مسئولان دولت نهم به دنبال عدم توفیق اجرای طرح ضربتی اعطای وام‌های اشتغال‌زایی در کشور و به منظور تحقق سالانه حداقل 900 هزار فرصت شغلی جدید برای رسیدن به نرخ بیکاری 4/8 درصدی تا سال پایانی برنامه چهارم توسعه، طی یک و نیم سال گذشته طرح راه‌اندازی بنگاه‌های زودبازده اقتصادی را اجرایی کرده‌اند.

در این میان عده‌ای با عملیاتی شدن این طرح موافقند و برخی چندان امیدی به حل مشکل بیکاری با اجرایی شدن طرح یاد شده ندارند. در این باره با  دکتر حسن سبحانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت وگو کرده‌ایم.

  • عده‌ای بر این باورند که طرح ضربتی اشتغال نتوانست در حل مشکل بیکاری چندان ثمر بخش باشد، دولت نهم با اجرایی شدن سیاست بنگاه‌های زودبازده تا چه حد در ایجاد اشتغال موفق بوده است؟

برخی  بر این اعتقادند که در روش طرح ضربتی اشتغال امکان سوء استفاده وجود داشته است، به نحوی که افراد می‌توانستند وام خوداشتغالی را دریافت کنند، اما به دنبال نظارت محدود، امکان بکارگیری صرف این وام در امر اشتغال وجود نداشته است.

در واقع اگر نظارت مطلوب در اجرای این طرح با انگیزه ایجاد 300 هزار فرصت شغلی می‌شد، طرح فوق می‌توانست مفید واقع شود. از سوی دیگر باید اذعان کرد امکان سوء استفاده در طرح حمایت از بنگاه‌های زود بازده اقتصادی نیز هم‌اکنون وجود دارد، اما به علت گستردگی کار این امکان کمتر از طرح گذشته است.

برای طرح‌ ضربتی اشتغال ابتدا وام‌هایی در حد 3 میلیون تومان و سپس 5 میلیون تومان به افراد اعطا می‌شد، حال آنکه در طرح راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی سقف این وام به 2 میلیارد تومان هم می‌رسد که به صاحبان بنگاه‌های اقتصادی پرداخت می‌شود.

در این میان هم مسئولان بانکی موظف به پرداخت حداقل 14 درصد سود به صاحبان اصلی این پول‌ها هستند.

یعنی علت عدم توفیق کامل طرح ضربتی اشتغال را صرفا در نظارت ناکافی می‌دانید؟
عدم توفیق نسبی طرح ضربتی اشتغال به فقدان نظارت اصولی از سوی مسئولان بانکی برمی‌گردد.

به هنگام اجرای این طرح مسئولان بانکی نمی‌خواستند بابت 56 درصد حساب‌های قرض‌الحسنه سودی به سپرده‌گذاران بپردازند، در این میان نیز چندان نظارتی بر نحوه هزینه 900 میلیارد تومان صورت نگرفت که به همین علت با عملی شدن معاملات سوری بحث شکست طرح فوق از سوی عده‌ای مطرح شد.

البته ناگفته نماند که میزان موفقیت این طرح از نظر برخی مسئولان 60 درصد اعلام شده است.

  • طرح راه‌اندازی بنگاه‌های زود بازده اقتصادی در چه صورتی می‌تواند به حل مشکل بیکاری در حد قابل انتظار منجر شود؟

در صورتی که مسئولان وزارت کار نظارت جدی بر نحوه هزینه‌کرد سرمایه‌ها در طرح‌های وعده داده شده از سوی کار آفرینان  بخش خصوصی داشته باشند و اقساط تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها هم به موقع از طرف دریافت‌کنندگان بازپرداخت شود، می‌توان انتظار داشت این اقدام دولت به جز ایجاد اشتغال، باعث رونق تولید شود.

در این میان برای پی بردن به میزان توفیق این طرح در حل مشکل بیکاری نیز بایستی حداقل تا پایان امسال منتظر بمانیم، زیرا تاکنون بیشتر از سوی مسئولان وزارت کار در این باره کار فرهنگی صورت گرفته و طرح‌ها به بانک‌ها معرفی شده‌اند تا میزان سودده بودن آنها مشخص شود هر چند که به برخی از صاحبان طرح‌های به تایید رسیده نیز تسهیلات اعطا شده است.

کد خبر 21421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز