گروه اقتصادی: اظهارات اخیر وزیر کار نشان از این دارد که نرخ بیکاری در سال گذشته کاهش نیافته و این رقم همانند سال 1384 است.

محمد جهرمی این اظهارات را بر اساس آمار تهیه شده از سرشماری نفوس و مسکن که سال گذشته انجام شده  اعلام داشت.  این درحالی است که وی و برخی از مقامات این وزارتخانه به طور جدی در ماه‌ های اخیر آمار متفاوتی را از کاهش نرخ بیکاری حتی تا 10 درصد را ارائه کرده بودند. بر این اساس طبق گفته وزیر نرخ بیکاری در سال گذشته 5/12 درصد است.

وی می‌افزاید: طبق برآورد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که در ورود به برنامه چهارم آمار بیکاری را 3/12 درصد اعلام و پیش‌بینی کرده بود اگر سالانه 900 هزار نفر جذب اشتغال شوند در پایان برنامه پنج ساله چهارم با اشتغال 5/4 میلیون نفر نرخ بیکاری به 4/8 درصد خواهد رسید.

جهرمی خاطرنشان می‌کند: سرشماری جدید نشان داد که آمار فوق به طور کلی اشتباه است و اگر در برنامه چهارم هر ساله یک میلیون و 200 شغل فراهم کنیم، تنها موفق می‌شویم نرخ بیکاری را ثابت نگه داریم و نرخ بیکاری به 4/8 درصد کاهش پیدا نمی‌کند که با ورورد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مساله اشتغال در کشور حساس‌تر و مشکل‌تر می‌شود.

وی اضافه می‌کند: در دو سالی که از شروع برنامه چهارم می گذرد، تعداد بیکاران کشور از سه میلیون و 400 نفر به سه میلیون نفر کاهش پیدا کرده است.

کد خبر 23433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز