گروه اقتصادی: هیئت وزیران پیشنهاد مسئولان وزارت کار مبنی بر اعطای تسهیلات جدید به صاحبان واحدهای دارای توجیه اقتصادی که بدهی معوق دارند را در کنار بخشش این بدهی، به استناد اصل 138 قانون اساسی تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه، دریافت تسهیلات جدید برابر کل بدهی بانکی «بدون احتساب جرایم» و نقدینگی مورد نیاز از محل منابع موضوع آیین‌نامه اجرایی گسترش بنگاه‌های زودبازده و کارآفرین، بر اساس نظر کارگروه اشتغال و سرمایه‌‌گذاری استان حسب مورد و تایید بانک عامل مقدور است.

این گزارش حاکی است: بانک عامل هنگام اعطای تسهیلات یادشده، اصل و سود تسهیلات گذشته واحد مربوط به سیستم بانکی را از محل تسهیلات جدید کسر و تسویه خواهد کرد.

همچنین بازپرداخت کل تسهیلات جدید بر اساس نظر کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان و بر حسب میزان تسهیلات اعطایی و شرایط کارگروه حداکثر به مدت 5 سال تقسیط خواهد شد.

بر این اساس، با تسویه‌حساب اصل و سود بدهی واحدهای فوق، مراجع بانکی برای بخشودگی جرایم بدهی‌های مذکور با رعایت قوانین و مقررات، اقدام لازم را معمول خواهند داشت.

در این میان مسئولان بانک‌های عامل هم می‌توانند به واحدهایی که برای راه‌‌اندازی مجدد افزایش تولید و توسعه کارگاه با افرایش نوبت کاری نیاز به زمان دارند، با پرداخت تسهیلات با تنفس شش ماهه موافقت نمایند.

این گزارش می‌افزاید: در این میان صاحبان کارگاه‌هایی که از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند، اما به تعهدات خود  در موعد مقرر عمل کرده‌اند، برای دریافت تسهیلات جدید و سرمایه در گردش یا رفع موانع تولید و تهیه مواد اولیه در اولویت دریافت تسهیلات قرار دارند.

شورای پول و اعتبار هم در مواردی که نرخ اعطای تسهیلات بانکی کاهش می‌یابد، تمهیدات لازم برای تبدیل نرخ تسهیلات قبلی واحدهای تولیدی به نرخ جدید را حداکثر برای یک بار در نظر خواهد گرفت.

کد خبر 24551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز